Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Alga espirulina, útil contra a fatiga?

Non hai datos consistentes nin suficientes estudos en humanos que demostren os seus potenciais efectos beneficiosos
Por Maite Zudaire 15 de Abril de 2010
Img espirulina
Imagen: Wikimedia

A concentración única en nutrientes da alga espirulina elevouna á categoría de complemento con potencial para estimular a función de distintos órganos e con accións terapéuticas antibacterianas, antivirais, antiinflamatorias e moduladoras do sistema de defensas. Apúntase tamén como axuda extra para combater a astenia común nos cambios de estación, o cansazo derivado de seguir dietas estritas de adelgazamento e, mesmo, a fatiga crónica. Con todo, algúns dos interesantes efectos que se atribúen á espirulina demostráronse só nunha serie de ensaios experimentais e clínicos. Os estudos en humanos son escasos e, na súa maioría, as mostras son tan pequenas, que non se poden xustificar -e menos enxalzar- os seus prometedores resultados. Necesítanse máis investigacións para dispor de datos consistentes.

Complemento antifatiga?

Imagen: Wikimedia

A fatiga é unha queixa común a unha alta porcentaxe de pacientes que acoden ao médico de familia con debilidade xeral e cansazo acusado en calquera época do ano, xunto con insomnio e perda de memoria ou atención. Os andeis de farmacias, parafarmacias e herbodietéticas cólmanse de complementos que aseguran mitigar estes síntomas, tales como a coenzima Q10, o ginseng e a alga espirulina.

Sobre esta última documentáronse moi poucos estudos en humanos que avalíen o seu papel como axuda para superar o cansazo ou a fatiga. Un deles comprobou un aumento significativo no rendemento físico, a oxidación das graxas a favor dun menor uso dos carbohidratos e unha maior concentración de antioxidantes endóxenos tras o consumo de espirulina (6 g por día), en comparación co placebo. A gran limitación radica en que é un único estudo cunha mostra pouco representativa, xa que tan só participaron nove deportistas adestrados de forma moderada. O Institute of Human Performance and Rehabilitation do Center for Research and Technology (Thessaly, Grecia) realizou o ensaio, que publicou o pasado mes de xaneiro na revista especializada “Medicine and Sciences in Sports and Exercise”.

Documentáronse moi poucos estudos en humanos sobre a súa axuda para mitigar o cansazo e a fatiga

En relación ao seu uso contra a fatiga crónica, expertos do Departamento de Medicamento Interno do Hospital Clínico Colentina (Bucarest, Rumania) informan de que, a pesar da utilización tan universal da espirulina como complemento para as situacións de cansazo e esgotamento, ningún estudo analizou de maneira exhaustiva o seu efecto. Ante a falta de probas e apoiado en informes anecdóticos, o equipo de expertos decidiu realizar catro ensaios clínicos N-1 -cun único suxeito de mostra- aleatorizados controlados con catro colegas médicos afectados de fatiga crónica, nos que eles mesmos foron o seu propio control.

Cada participante recibiu tres veces o mesmo tratamento e a duración total dos ensaios foi de 36 semanas. Ao non ter coñecemento, nin na literatura nin no prospecto, do tempo necesario para obter a máxima eficacia, cada tratamento desenvolveuse nun mes. No entanto, o método completo consistía na inxesta durante catro semanas do complemento de Spirulina “platenses” (1 g tres veces ao día), dúas semanas de repouso farmacolóxico (wash-out) co fin de evitar o arrastre dos efectos e, despois, un período de catro semanas con placebo.

A orde dos tratamentos foi ao azar, aínda que sempre coa mesma disposición. Se intercaló o período de wash-out entre o complemento e o placebo. Para eliminar os efectos de arrastre, a fatiga mediuse só na segunda metade do período de tratamento (semanas 3 e 4) por medio dunha escala de 10 puntos, onde o 0 equivalía á sensación de fatiga severa e o 10 indicaba que non se sentía cansazo. Os médicos que realizaron a proba concluíron que na dose administrada, a espirulina non minorou a fatiga máis que o placebo. Estes son os únicos ensaios que avaliaron a fatiga crónica, polo que o seu uso para tal malestar non garante que este complemento sexa efectivo.

CONCENTRADO ÚNICO DE NUTRIENTES

A espirulina, de rechamante cor verde azulado, comezouse a coñecer tras o éxito do seu uso por parte da NASA. A axencia espacial recorreu a ela como complemento dietético para as misións dos astronautas. En proporción ao seu peso, esta alga con forma de espiral achega unha mestura única e completa de nutrientes: proteínas de alto valor biolóxico, vitaminas do complexo B (B1, B2, B3), minerais e oligoelementos (calcio, fósforo, potasio, magnesio e ferro), acedo gamma-linolénico (esencial) e nutrientes reguladores que actúan como antioxidantes, tales como o beta-caroteno, a vitamina E (contido comparable ao xerme de trigo) e outros compostos bioactivos sen unhas funcións ben definidas.

Hai varias especies de algas espirulinas. Ademais da máis coñecida, a “Spirulina maxima”, destacan o “S. platenses” e o “S. fusiformis”, aínda que comparten unha composición química semellante nos seus principais principios activos. A biomasa obtida do seu cultivo considérase como un compoñente excepcional dos novos complementos dietéticos bioactivos.

NON AXUDA A ADELGAZAR

A publicidade vincula á espirulina unha axuda potencial en dietas de adelgazamento, aínda que a evidencia científica é insuficiente para xustificar este uso. Non axuda a perder peso nin graxa, a pesar de ser un dos complementos máis solicitados en tendas de herbodietética pola súa asociación coas dietas de adelgazamento. Si pode servir como reforzo de nutrientes en caso de ter que seguir durante uns meses unha dieta hipocalórica.