Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Alimentos alcalinos: convén facer dieta en función do pH?

Discriminar os alimentos segundo sexan máis acedos ou alcalinos non supón beneficios para a saúde e pode afastarnos dunha dieta saudable

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 21deSetembrode2012
Img alimentos alcalinos listp Imaxe: Lars P.

A “dieta alcalina” púxose de moda nos últimos tempos como un método que se anuncia como efectivo para manterse saudable e combater a obesidade. Esta proposta, tamén chamada “dieta alcalinizante”, postula que certos alimentos poden afectar á acidez do sistema dixestivo, dos ouriños ou do sangue. Á vez, numerosos practicantes do medicamento alternativo propoñen tratar ou previr, mediante esta dieta, o exceso de peso e o cancro, así como as enfermidades cardíacas, renais, óseas e articulares, entre moitas outras. Pero, é efectiva? Dado que a alimentación desempeña un papel crucial no mantemento dunha boa saúde (oito de cada dez enfermidades gardan relación co que comemos, segundo a OMS), calquera proposta de modificación dietética debe basearse en datos científicos sólidos. A pregunta é: hai esta clase de datos a favor da dieta alcalina? Nesta reportaxe explícase que é a dieta alcalina e analízanse o seu cinco supostos beneficios.

Img alimentos alcalinos
Imaxe: Lars P.

Que é a dieta alcalina?

A acidez dunha sustancia valórase en función dun parámetro denominado pH (potencial de hidróxeno) e pode variar de 0 a 14. Un pH baixo denota acidez, un alto indica alcalinidad, mentres que un pH de 7 revela que unha sustancia é neutra. Segundo as conxecturas dos promotores da dieta alcalina, a nosa dieta debe reflectir o nivel de pH do sangue, que oscila entre 7,35 e 7,45 (apenas alcalina). Os alimentos que “alcalinicen” (froitas frescas e verduras crúas) mellorarían a saúde e os que “acidifiquen” (os produtos animais, os cereais, os legumes e outras sementes) empeoraríana.

Alimentos alcalinos: o cinco supostos beneficios

  1. Dieta alcalina e acidez do tubo dixestivo

    O estómago é tan acedo, que ningún alimento cambia o seu pH de maneira relevante. Nin as froitas cítricas nin o vinagre alteran a súa acidez. Todos os alimentos que saen do estómago cara ao intestino son acedos. Ao chegar ao intestino, as secreciones do páncreas (básicas) neutralizan os ácidos do estómago, así que ningunha selección dietética afecta ao pH do tubo dixestivo.

  2. Dieta alcalina, acidez do sangue e cancro

    Algúns promotores deste tipo de formulación dietética chegaron a afirmar que modificar o pH do sangue prevén o cancro debido a que esa alteración impediría ás células cancerosas sobrevivir. Con todo, calquera mínima modificación no pH do sangue afectaría a todas as células do ser humano, cancerígenas ou non, e iso causaría graves enfermidades, e mesmo, a morte. O certo é que a alimentación non altera o máis mínimo o pH do sangue, tal como sinala o American Institute for Cancer Research.

  3. Dieta alcalina e sobrepeso ou obesidade

    Ningún estudo en humanos, nin ningún consenso nacional ou internacional avala a suposta efectividade desta formulación dietética para previr ou tratar o exceso de peso. A Academia de Nutrición e Dietética (a maior organización mundial de profesionais da alimentación e a nutrición) sinala que a hipótese da dieta alcalina é unha “teoría escura” e que non supón unha maneira saudable de perder peso.

  4. Dieta alcalina, acidez dos ouriños e osteoporoses

    Os ouriños é o único fluído do organismo que pode ver alterada a súa acidez en función da dieta. Un estudo publicado en xuño de 2008 na revista ‘British Journal of Nutrition‘ mostrou que unha dieta rica en carne, a diferenza dunha rica en froitas e hortalizas, asóciase a uns ouriños menos alcalina. Con todo, este estudo non avaliou se iso relacionábase coa saúde dos participantes.

    En calquera caso, debido a que unha dieta rica en proteína xera uns ouriños un pouco máis aceda, e iso require a utilización de calcio para neutralizala, varios autores suxeriron nos últimos anos que isto podería aumentar o risco de padecer osteoporose, xa que o calcio eliminaríase dos ósos para neutralizar o ácido e evitar cambios no pH.

    Con todo, tres importantes estudos publicados nas revistas ‘Nutrition Journal’ (setembro de 2009) e ‘Journal of Nutrition’ (marzo e abril de 2011) sinalan que a carga aceda dos alimentos non ten efectos negativos sobre a saúde ósea. Unha posible excepción produciríase en anciáns homes, en quen un estudo detectou un certo efecto negativo da carga aceda da dieta sobre a saúde ósea. No entanto, os autores da investigación cren moi probable que este resultado se deba a que a formulación do estudo non permite eliminar todos os posibles “factores de confusión“, polo que non se pode establecer unha relación de causalidade (a acidez non “causa” a perda de masa ósea, senón que ambas ocorren á vez).

    Por último, a Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria sinala que os estudos de intervención non mostraron efectos claros sobre a masa ósea ante altas inxestas de proteína.

  5. Dieta alcalina e outras enfermidades

    Non hai estudos que confirmen efectos beneficiosos desta dieta para as enfermidades do corazón, a diabetes, a artrose ou calquera outra patoloxía. Tal e como afirmaron Fenton e colaboradores en outubro de 2011 na revista ‘Journal of the American College of Nutrition‘, un pH acedo nos ouriños non reflicte nin unha acidosis metabólica nin outra clase de condición adversa para a saúde.

Dieta saudable: non é tan complicado

A hipótese de base da dieta alcalina (a saúde mellorará se dividimos os alimentos en función da súa capacidade para “acidificar” ou “alcalinizar”) non ten sustento científico. Non convén, por tanto, tomar en conta as súas formulacións, porque facelo pódenos afastar dos consellos que si demostraron mellorar a saúde, como os incluídos no sumario executivo da última guía dietética para os americanos: “As dietas saudables son ricas en carbohidratos (complexos). Cambie os seus patróns de alimentación cara a unha dieta máis baseada nos alimentos de orixe vexetal, que saliente as hortalizas, os legumes secos cocidas, as froitas, os cereais integrais, os froitos secos e as sementes”.

Esta guía contou coa participación do prestixioso centro Cochrane, cuxa filosofía de traballo é o emprego “consciente, explícito e juicioso” da mellor evidencia actual na toma de decisións sobre o coidado sanitario, grazas á posta en práctica do chamado medicamento baseado na evidencia.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións