Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Alimentos cotiáns que matan, canto hai de certo?

Un repaso detallado de varios alimentos que cargan coa mala fama de ser capaces de matar as persoas que os consomen

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 12deOutubrode2015
img_alimentos que matan hd

A saúde e a alimentación son temas que preocupan á poboación. No entanto, o sensacionalismo leva a confundir termos e non falar con propiedade. É certo que unha dieta equilibrada e variada resulta imprescindible para un bo estado de saúde, como tamén o é que existen alimentos saudables e outros cuxo consumo excesivo pode asociarse a enfermidades de alta prevalencia hoxe día, como a obesidade, a diabetes e as dislipemias (colesterol ou triglicérdios elevados en sangue). Pero coa saúde non vale o alarmismo, senón a rigorosidade na información. É verdade que o tomate en conserva, os flocos de millo ou o leite son nocivos para a saúde? Neste artigo respóndese con rigor a estas preguntas.

Img alimentos que matan
Imaxe: belchonock

Img burguer fast food
Imaxe: TheCulinaryGeek

En cuestións de saúde, médicos, enfermeiros, dietistas-nutricionistas e xornalistas comparten unha responsabilidade: educar á poboación e informar sempre con rigor, con datos científicos veraces e contrastados. Con todo, non son poucas as veces que se publican artigos alarmistas, pouco fundamentados ou esaxerados, que demonizan ou endiosan a un alimento ou a varios. En numerosos medios, atribúeselles propiedades milagrosas ou todo o contrario.

En cambio, en nutrición e dietética hai tempo que non se fala de “alimentos prohibidos e permitidos” ou de “alimentos que matan e alimentos que che dan vida”, senón de “alimentos aconsellados e alimentos desaconsellados“. A explicación é que cando se fala de dieta e saúde non só importa o tipo de alimentos, senón tamén a súa frecuencia de consumo (cantas veces ao día ou á semana cómese) e o tamaño da porción.

Os seguintes son algúns alimentos e bebidas que cargan coa mala fama de matar lentamente as persoas. A continuación analízanse as súas características.

Embutido

A maioría dos embutidos posúen un elevado contido en graxas saturadas, graxas relacionadas cunha maior incidencia de patoloxías tan prevalentes como a obesidade, a dislipemia ou a síndrome metabólico.

Así pois, debe recomendarse o consumo ocasional deste tipo de derivados cárnicos como parte da prevención de enfermidades cardiovasculares. Escoller opcións máis saudables e menos graxas pode ser unha alternativa; aínda que substituír o consumo destes alimentos por outros de orixe vexetal sería a opción máis intelixente.

Refrescos e bebidas con gas

Os refrescos e bebidas con gas son de uso relativamente recente na historia da alimentación humana. Os ingredientes principais destes líquidos son os azucres (glicosa, fructosa, azucre), zumes de froita, auga e colorantes e outros aditivos. O consumo de bebidas azucaradas creceu en moitas partes do mundo e asóciase a unha mala calidade da dieta e a un aumento da densidade enerxética da dieta. A Organización Mundial da Saúde (OMS) declara que as calorías proporcionadas polas bebidas azucaradas teñen pouco valor nutricional e non proporcionan a sensación de plenitude que un alimento sólido ofrece. Segundo a OMS, a inxesta de azucres libres posúe un impacto negativo sobre o peso corporal e a carie dental, de maneira que reducir o consumo de bebidas endulzadas con azucre pode diminuír o risco de sobrepeso e obesidade nos adultos.

Anacardos crus

A dermatitis causada polo urushiol (presente nas plantas da familia Anacardiaceae, entre elas, o anacardo) é unha das causas comúns de dermatitis de contacto alérxica aguda. Aínda que parece ser que a alerxia aos anacardos está a aumentar, a dermatitis por urushiol é moi pouco habitual. O risco de dermatitis por anacardo segue sendo pequeno na actualidade, de maneira que a poboación non alérxica non ten por que deixar de inxerir anacardos.

Leite enteiro

Img lactosa jarra listp
Imaxe: Valentyn_Volkov

Existe unha parte da poboación con intolerancia á lactosa, unha das razóns que xustifica eliminar, ou reducir, o consumo de leite de vaca e optar por outro tipo de alimentos, como o leite con reducido contido en lactosa ou outras bebidas vexetais (soia, améndoa, etc.). Pero este feito non é motivo para que toda a poboación deba facer desaparecer o leite da súa dieta.

En relación ao contido graso do leite, e dado o incremento de sobrepeso, obesidade e dislipemias nas sociedades industrializadas, unha das opcións para controlar o consumo de graxas animais é tomar leites semi ou desnatadas. Cabe destacar que ningún organismo de saúde ou sociedade científica relacionada coa alimentación, a nutrición e a saúde recomenda suprimir o leite da dieta baseándose na carga hormonal deste alimento.

Tomate en conserva

Existen diferentes tipos de tomates en conserva. Algúns, tal como vén indicado na listaxe de ingredientes, posúen unicamente tomate, pero outros tamén conteñen azucres, sal e, mesmo, aceites (habitualmente vexetais) no caso dos sofritos en conserva.

A opción máis saudable sempre será a salsa de tomate caseira, na que uno mesmo escolle os ingredientes e controla as cantidades. Se non, o tomate triturado é unha boa elección.

Salsas prefabricadas

Img salsas variadas listp
Imaxe: studioM

As salsas prefabricadas conteñen, na maioría de ocasións, ingredientes tales como azucres (glicosa ou fructosa), sal e aceites ou graxas vexetais ou animais, de maneira que a súa inxesta excesiva pode conducir a un incremento do consumo de sodio, graxas saturadas, azucres e calorías. Este desequilibrio dietético pode levar a un aumento da incidencia e prevalencia de enfermidades como a obesidade, hipertensión, diabetes, dislipemias e síndrome metabólico, o que contribúe a un maior risco de enfermidades cardiovasculares na poboación. Devandito isto, o consumo destas salsas debería ser ocasional.

Flocos de millo de microondas

Este tipo de preparado posúe, ademais de flocos de millo de millo, graxas ou aceites (graxa de palma, manteiga ou aceites vexetais). Así pois, a opción máis apropiada é comprar o millo en gran e preparalo en casa da maneira tradicional.

Edulcorantes

Evitar o azucre é unha das medidas dietéticas máis empregadas para controlar o achegar calórico da dieta e previr a carie dental. Debido a isto, o consumo de edulcorantes (sacarina, aspartamo, acesulfame, sucralosa, estevia, sorbitol) creceu nos últimos anos, e existe bastante controversia sobre se o seu uso podería levar efectos nocivos para a saúde. Ata o momento, os edulcorantes artificiais teñen a aprobación das axencias de seguridade para ser utilizados; e hai que destacar que non existe evidencia científica que corrobore os efectos adversos que se lles achacan.

Se, como elección persoal, non se desexa empregar este tipo de edulcorantes, pódese optar por alimentos doces naturais como o mel ou jarabes de froita, pero debe lembrarse que o contido calórico destes alimentos é, en moitos dos casos, parecido ao do azucre de mesa.

Comida lixo

Englóbase neste grupo á gama de alimentos precocinados e de alimentos ofrecidos en establecementos tipo fast food. Habitualmente, este tipo de alimentos posúe un elevado contido en graxas, sal e, ás veces, tamén azucres. Debido a isto, a súa denominación máis adecuada é a de “alimentos superfluos“, posto que son alimentos de alta densidade enerxética, que en moitas ocasións achegan calorías superfluas e unha densidade nutricional baixa de nutrientes esenciais. O seu consumo debe ser, por tanto, ocasional.

Frituras variadas

Este grupo de alimentos podería incluírse dentro da denominación anterior. Cabe destacar, ademais, que a fritura favorece a absorción da graxa de cocción por parte do alimento, aumentando así o contido calórico do alimento frito. Ademais, a fritura promove a oxidación da graxa utilizada na cocción.

Tras coñecer estes datos, debe terse en conta cales destes alimentos son recomendados e cales non, posto que a dieta debe achegar goce na alimentación, pero tamén debe proporcionar a cantidade adecuada de nutrientes e enerxía que capacite ás persoas para as actividades diarias e asegúrelles un estado de saúde óptimo. A clave non é só considerar se o alimento é “bo ou malo”, senón canto e cada canto se consome.

Etiquetas:

Dieta mitos-gl

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións