Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Alimentos funcionais e deporte

O mercado dispón de gran variedade de produtos dirixidos a deportistas profesionais, pero non teñen por que ser indispensables na súa dieta
Por EROSKI Consumer 11 de Xuño de 2008
Img barritas
Imagen: Steve Woods

Imaxe: Steve Woods

Os alimentos funcionais posúen compoñentes que lles achegan efectos engadidos ao seu valor nutricional. As súas propiedades son moi variadas; poden contribuír a manter un peso saudable, favorecer un adecuado crecemento, mellorar o tránsito intestinal, controlar o nivel de azucre en sangue, as taxas de colesterol ou alcanzar un adecuado rendemento na práctica deportiva.

En circunstancias concretas, como pode ser a alimentación dos deportistas profesionais, os alimentos funcionais constitúen una opción que convén ter en conta. No entanto, dada a gran oferta deste tipo de produtos, é aconsellable contar co asesoramento dun experto en nutrición, quen estimará si son ou non indispensables na dieta.

As barritas na dieta dos deportistas poden ser interesantes polo pouco volume que ocupan e a súa alta densidade enerxética

Os deportistas teñen un gasto enerxético maior que o das persoas cun estilo de vida sedentaria. Por iso, deportistas afeccionados ou profesionais adoitan recorrer a produtos que poidan axudarlles a cubrir as súas altas necesidades enerxéticas e nutricionais. Este é o caso das barritas e os batidos. As barritas conteñen una elevada proporción de hidratos de carbono, o principal combustible do organismo, cantidades moderadas de proteínas e moi pouca graxa.

Os coñecidos como “batidos proteicos” son produtos cun alto contido en proteínas. Estímase que o organismo humano precisa 0,8 g de proteína por quilo de peso e día. En deportistas que practican deportes aeróbicos como natación, ciclismo, fútbol ou baloncesto esta cantidade pode chegar até os 1,5 g de proteína por quilo de peso e día; aínda que, deportistas con gastos enerxéticos máis elevados, como os que participan nunha volta ciclista ou preparan una maratón, poden requirir cantidades maiores.

No caso das barritas, a súa presenza na dieta dos deportistas pode ser interesante grazas ao pouco volume que ocupan e á súa alta densidade enerxética, pero conviría valorar o interese da súa presenza na dieta, xa que una alimentación cun alto contido calórico podería cubrir as necesidades do deportista. En canto aos batidos e produtos hiperproteicos ocorre algo similar, xa que a cantidade de proteínas requirida polo deportista poderíase obter a partir da alimentación. É dicir, si o deportista leva una dieta equilibrada, ao aumentar o contido calórico da mesma aumentará de forma proporcional o achegue de proteínas, polo que é posible que as súas necesidades proteicas véxanse cubertas.

O papel dos antioxidantes

A práctica de exercicio, xa sexa en calidade de afeccionado ou ben como deportista de alto nivel, xera una sobrecarga que pode traducirse en dano celular e alteracións funcionais diversas. Esta situación pode incidir negativamente sobre o organismo do deportista minguando a súa saúde e reducindo o seu rendemento deportivo. Una destas sobrecargas ten que ver coa xeración dos chamados “radicais libres”. A única forma de amortecer o seu efecto prexudicial pasa por aumentar a inxesta de antioxidantes, un grupo de vitaminas, minerais, colorantes naturais e outros compostos que bloquean o efecto daniño destas partículas.
A maioría dos antioxidantes atópase en alimentos vexetais
A partir da dieta, a maioría dos antioxidantes atópase en alimentos vexetais. Por tanto, cunha dieta equilibrada que inclúa cantidades suficientes destes alimentos (polo menos 3 pezas de froita, 2 racións de hortalizas e verdura ao día), e os suplementos de antioxidantes que baixo prescrición facultativa toman algúns deportistas, poden non ser precisos os alimentos enriquecidos en antioxidantes. Algúns exemplos son zumes e bebidas de leite e zume enriquecidas en vitaminas C e E.

Os beneficios do iogur

En nutrición, o iogur defínese como alimento probiótico. Isto quere dicir que contén microorganismo vivos que, ao ser inxeridos en cantidades suficientes, exercen un efecto positivo sobre a saúde. En concreto, equilibran a flora intestinal e potencian o sistema inmunológico ou de defensas.Os deportistas profesionais sofren un gran desgaste físico que inflúe sobre o funcionamento do seu sistema inmunológico. Os seus niveis de anticorpos descenden e aumenta a rega de que contraian infeccións. Por este motivo, é interesante que os deportistas, así como a poboación xeral, benefíciense das propiedades dos iogures.Convén facer una diferenciación entre os iogures e outros leites fermentadas e os pasteurizados despois da fermentación, é dicir, os produtos de características similares pero que non necesitan conservarse no frigorífico. Estes últimos non posúen as propiedades dos iogures e leites fermentadas, xa que o proceso térmico de pasteurización destrúe os microorganismos beneficiosos. Por tanto, estes iogures que non necesitan frío paira a súa conservación non posuirían as citadas vantaxes sobre o sistema de defensas.

As bebidas vigorizantes

Este tipo de bebidas coñécense popularmente como bebidas enerxéticas, pero máis que enerxéticas teñen efectos estimulantes. Caracterízanse por ser ricas en hidratos de carbono e por conter, ademais, cafeína, vitaminas, taurina ou guaraná, entre outros compostos. O achegue de hidratos de carbono é apropiado paira a práctica deportiva, xa que estes nutrientes son o principal combustible do organismo. Con todo, o interese do resto dos seus ingredientes non está suficientemente demostrado.

A cafeína produce un aumento dos ácidos grasos en sangue, que poden ser utilizados como fonte de enerxía que aforra glucógeno e glicosa ao deportista, e a taurina (un aminoácido), ademais de ter un efecto similar ao da cafeína, posúe outras funcións relacionadas co tecido muscular. No entanto, quedan aínda moitos estudos paira determinar a evidencia científica dos efectos asociados a estas sustancias. Algo similar ocorre co guaraná, cuxa utilidade no ámbito deportivo e do rendemento non está aínda acreditada.