Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Alimentos sen glute, son máis sans?

A percepción xeral de que os produtos sen glute son máis saudables dispara a súa oferta e aumenta o volume de negocio

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 27 de Maio de 2020

“O glute engorda”. “O glute é malo”. “O glute produce hinchazón”. Afirmacións como estas —e, mesmo, outras máis alarmistas— abundan nas redes sociais, en distintos medios de comunicación, na publicidade de dietas de adelgazamento e nos foros de moitas páxinas web. A avalancha de mensaxes contra o glute, sumada aos personaxes famosos que se apuntan á tendencia do glute free, conseguiu activar e expandir un novo nicho de mercado. A facturación anual destes produtos sen glute en España alcanza xa os 80 millóns de euros e a opinión xeral é que as comidas sen glute son máis sas que as normais. Pero é así?

Nos últimos anos, a oferta de alimentos e produtos sen glute multiplicouse por cinco. Con todo, o número de persoas con celiaquía ou con intolerancia ao glute non celíaca a esta proteína mantívose: continúa representando o 1 % da poboación. O que creceu é a percepción de que os alimentos sen glute son máis saudables que os outros e, con ela, a demanda destes produtos por parte dos consumidores. A Federación de Asociacións de Celíacos de España (FACE) prevé, en base a distintos estudos, que a demanda mundial dos produtos sen glute seguirá aumentado de aquí a 2021 a un ritmo do 5 % cada ano.

A dieta sen glute púxose de moda e así o confirman as cifras. Pero está xustificado seguila cando non se sofre intolerancia ou celiaquía? Son en realidade máis sans os alimentos que non conteñen esta proteína? Para responder a estas preguntas, consultamos a distintos especialistas. E empezamos por aclarar o básico: que é o glute e en que alimentos e bebidas pódese atopar.

Que é o glute e onde se atopa

alimentos contienen gluten

O glute é unha proteína vexetal que está presente na semente de varios cereais (como o trigo, a avena, a cebada ou o centeo) e nos alimentos e bebidas que os conteñen. Áchase no pan, a pasta ou a cervexa, pero tamén noutros produtos onde a súa presenza é moito menos evidente. O glute pode estar en produtos como os embutidos, as manteigas fáciles de untar, o cacao en po, as hamburguesas preparadas, os siropes ou os peixes rebozados, entre outros moitos alimentos. Que fai unha proteína vexetal nas lonchas de pavo ou na nata para cociñar? Mellorar a súa textura. Como o glute ten capacidade espesante, a industria alimentaria utilízao para mellorar a consistencia dunha gran cantidade de produtos.

Lista de alimentos que non poden comer os celíacos

Entre os alimentos e bebidas de consumo habitual, destacamos os que non deberían formar parte da dieta das persoas con intolerancia ao glute. Algúns, como o pan, son evidentes pero outros non o son tanto:

❌ Bebidas e líquidos: cervexa (con e sen alcol), iogures con cereais, jarabe de malta.

❌ Cereais para o almorzo, de malta, trigo, espelta, cebada, centeo, triticale e avena.

❌ Fariña, almidones, sémolas e derivados do trigo, a cebada, o centeo, o triticale e a avena (e produtos procesados que os conteñan, como galletas, pastelería, etc.).

❌ Todo tipo de lambetadas a granel.

❌ Xeados: todos os que se venden a granel (nos que non se poden comprobar os seus ingredientes), así como os xeados con barquillo, biscoito, galleta e oblea.

❌ Fermento de cervexa, salvado de trigo, xerme de trigo.

❌ Croquetas, sanjacobos e calquera alimento rebozado ou empanado (como peixes, luras, carnes ou pito).

Cando se adquiren produtos procesados, é imprescindible revisar a etiquetaxe, xa que poden ter trazas de glute ou incluír esta proteína na súa composición para mellorar a consistencia. Ademais, a FACE publica cada ano unha lista de alimentos sen glute para que sexa máis sinxelo recoñecelos no supermercado.

productos no aptos celiacos

Son máis sans os alimentos sen glute?

Depende. Para as persoas con celiaquía ou con intolerancia ao glute non celíaca, estes produtos son máis sans porque non danan o seu sistema dixestivo, como si sucede cos alimentos que conteñen esta proteína. No seu caso, os alimentos con glute lesionan as vellosidades do intestino delgado, que son aquelas que permiten a absorción de nutrientes dos alimentos, e provócanlles dor e malestar. É dicir, para este grupo de persoas, os alimentos sen glute son os únicos que non prexudican directamente a súa saúde.

Outra cousa ben distinta é que todos os produtos sen glute sexan sans. O saudable que sexa (ou deixe de ser) un alimento depende do seu perfil nutricional completo, non da presenza ou ausencia desta proteína. Así, hai alimentos sen glute moi sans, como o arroz, os froitos secos ou as mazás, e produtos sen glute que non son nada saudables, como os caramelos ou a pastelería industrial adaptada.

José Miguel Mulet, profesor e investigador no Instituto de Bioloxía Molecular e Celular de Plantas (IBMCP), subliña que “a falta de glute non lle achega valor engadido” a estes alimentos. Pola contra, en moitas ocasións, os produtos procesados sen glute teñen un peor perfil nutricional que os seus homólogos normais. “O glute utilízase como aditivo para dar unha textura elástica e, ao ser unha proteína, non achega gran cantidade de calorías. Se para simular esa estrutura substitúese por graxas ou por azucres, o alimento pode incrementar o número de calorías baleiras e ser menos aconsellable nutricionalmente”, explica o divulgador.

Pero, entón, o glute é bo ou é malo?

“O glute faime mal”. Esta é unha das afirmacións máis estendidas e, tamén, a responsable de que tantas persoas se apuntasen á moda do glute free. José Miguel Mulet, que tamén é autor dos libros ‘Comer sen medo’ e ‘Transxénicos sen medo’, rebate a idea con claridade: “O glute non é malo para a saúde; en absoluto. Se non es celíaco nin alérxico ao glute nin tes intolerancia non celíaca, non supón ningún problema. Dixírese como unha proteína máis, dos miles de proteínas diferentes que hai na dieta”.

gluten cual es funcion

“Se non é malo, entón será bo”. Este é outro razoamento simplista que alenta a crerse afirmacións do estilo “suprimir o glute aumenta o risco cardiovascular” e que conduce a tomar malas decisións dietéticas. Como explica a dietista-nutricionista Lucía Martínez, “se tomabas cereais integrais e déixalos de tomar para comer madalenas sen glute, si que vai aumentar o risco cardiovascular. Pero iso é por facer unha mala elección. A culpa non é de quitar o glute, senón de cambiar un alimento saudable por outro que non o é”.

En suma, escoller alimentos con ou sen glute só é relevante para aquelas persoas que teñen sensibilidade a esta proteína ou quen padecen algunhas enfermidades autoinmunes. Para o resto da poboación, o feito de que un alimento teña ou non teña glute non significa absolutamente nada, nin fará que este sexa máis ou menos saudable. Unha dieta sa é a que inclúe produtos pouco ou nada procesados e na que abundan os alimentos de orixe vexetal.

“Eliminar o glute non achegaría ningún beneficio á poboación xeral máis aló de eliminar produtos procesados”

Pablo Zumaquero é dietista-nutricionista, tecnólogo de alimentos e especialista en obesidade, patoloxías dixestivas e endocrinas. Preguntámoslle pola dieta sen glute.En que casos recoméndase suprimir o glute da dieta?Recomendamos eliminar o glute si ou si en celiaquía e alerxia ao glute. Tamén hai xente que se podería beneficiar dunha dieta sen glute sen ser celíaca, como algunhas persoas con enfermidade autoinmune, intestino irritable de corte diarreico ou sensibilidade ao glute non celíaca. Non en todos os casos funciona e aínda non cremos que se teña que quitar en todos estes pacientes para mellorar a súa calidade de vida.Achega algún beneficio suprimilo se non temos celiaquía, intolerancia non celíaca ou algunha desas enfermidades?Non. Eliminalo non achegaría ningún beneficio á poboación xeral máis aló de eliminar produtos procesados. Pero habería que educar ao paciente en que tampouco compre produtos procesados sen glute, xa que estariamos a incorrer no mesmo problema.Levar unha dieta sen glute é sinónimo de levar unha dieta saudable?Non, xa que, como comentamos, podo levar unha dieta sen glute alta en produtos procesados.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións