Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Anna Bach, coordinadora científica da Fundación Dieta Mediterránea

A dieta mediterránea prioriza certos alimentos e destaca como seleccionalos, cociñalos e consumilos

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 09deDecembrode2011

A dieta mediterránea non é só unha dieta sustentada con evidencia na prevención de enfermidades crónicas. É tamén unha filosofía de vida. Engloba, ademais da combinación de alimentos tradicionais, receitas e formas de cocción propias de cada zona, a cultura e estilo de vida típicos da rexión mediterránea. Así o define Anna Bach, farmacéutica pola Universidade de Barcelona, Máster en Saúde Pública nutricional pola Universidade de Glasgow (Reino Unido), Doutora en Saúde Pública Nutricional pola Universidade de Barcelona e coordinadora científica da Fundación Dieta Mediterránea desde 2004. Aos seus dous últimos libros outorgóuselles o premio Gourmand como o “mellor libro do mundo en cociña familiar”. Nesta entrevista, conta as bondades da dieta mediterránea.

Cales son as características na forma de alimentarse na nosa contorna, comparado co dos países nórdicos?

O patrón de alimentación mediterráneo diferénciase de forma xenérica do nórdico por aspectos como: un protagonismo dos produtos vexetais (froitas, verduras, cereais, froitos secos e legumes); o consumo de aceite de oliva como principal fonte de graxa dietética; unha inxesta frecuente pero moderada de viño coas comidas; o consumo de peixe fresco; a inxesta moderada de produtos lácteos (sobre todo queixo e iogur baixo en graxa), carnes brancas e ovos e un baixo consumo en frecuencia e cantidade de carnes vermellas e embutidos. O día a día tamén engloba outros elementos culturais e de estilo de vida, como o proceso de selección, procesamiento e consumo de alimentos; a priorización dos produtos frescos, locais e estacionales; as actividades culinarias e a convivencia nas comidas, que potencia o valor social e cultural da comida máis aló do aspecto nutricional.

Como definiría a dieta mediterránea?

A dieta mediterránea non só ten unha acumulada evidencia na prevención de enfermidades crónicas. Representa unha filosofía de vida que engloba, ademais da combinación de alimentos tradicionais, receitas e formas de cocción propias de cada rexión, a cultura e estilo de vida típico da rexión mediterránea, onde se inclúe a actividade física regular, o descanso en forma de sesta, a mencionada socialización durante as comidas e toda unha maneira de vivir que forma parte do patrimonio cultural dos países mediterráneos.

A pesar da evidencia da dieta mediterránea como promotora de saúde, gran parte dos cidadáns de países mediterráneos non segue este patrón. Cales son os motivos?

“Numerosos factores socioculturais asócianse ao afastamento do patrón da dieta mediterránea”Unha gran parte dos consumidores coñecen e queren seguir unha alimentación e estilo de vida máis saudables e próximos ao patrón de dieta mediterránea. Pero outra parte da poboación afástase del por mor de numerosos factores socioculturais: a redución e modificación da familia; a rotura cos hábitos alimentarios tradicionais e a maior priorización das comidas fóra de casa (e dos alimentos precocinados); o incremento do snacking e do consumo de alimentos calóricamente densos ricos en graxas e azucres; a menor dedicación ás actividades culinarias e a perda da transmisión da cultura culinaria; a incorporación de alimentos e costumes “occidentalizadas” e a potente influencia da publicidade na selección dos alimentos; a tendencia a unha redución da contribución do orzamento familiar á alimentación; e o aumento do tamaño das racións dalgúns alimentos.

Como se enfoca este problema desde a Fundación?

A Fundación Dieta Mediterránea é unha entidade sen ánimo de lucro de carácter científico e cultural que fomenta o estudo, a investigación e a difusión do patrón de dieta mediterránea. Entre as súas actividades destaca a monitorización da adherencia a este tipo de alimentación, a recompilación da evidencia científica sobre o binomio dieta mediterránea e saúde, así como a difusión destes avances aos expertos e á poboación a través de artigos, cursos, etc. e, sobre todo, a partir do Congreso Internacional sobre Dieta Mediterránea que celebra cada dous anos no contexto do salón Alimentaria de Barcelona.

A quen se dirixen estas accións?

“Apostamos polo proceso de recuperación e promoción das nosas tradicións alimentarias”O colectivo de nenos e novos son unha poboación diana para as intervencións nutricionais, que realizamos co Ministerio de Sanidade, Política Social e Igualdade e diversas entidades a través das Campañas de Promoción da Dieta Mediterránea nas escolas, así como mediante as actividades de revisión de menús escolares. Os retos sanitarios no campo da nutrición, en especial para a prevención da obesidade e as súas consecuencias, xustifica a nosa colaboración en proxectos de promoción do ámbito comunitario co Goberno da Generalitat de Cataluña, o Ministerio e a Unión Europea (AMED; Gustino; FOOD). Estes programas están encamiñados a mellorar a oferta e demanda alimentaria dun grupo numeroso de persoas que comen fóra do fogar. Tamén destaca a coordinación da Fundación no recente recoñecemento por parte da UNESCO da Dieta Mediterránea como Patrimonio Cultural Inmaterial da Humanidade. Seguimos con este proceso de recuperación e promoción das nosas tradicións alimentarias coa énfase da sustentabilidade e o compromiso co medio ambiente.

Unha das estratexias é a divulgación de guías alimentarias e a recente presentación da nova pirámide. A que se debe esta actualización?

A pirámide tradicional da dieta mediterránea púxose ao día para adaptarse ao estilo de vida actual e aos cambios aos que están sometidas as poboacións mediterráneas. Recolle as recomendacións actualizadas en función do estilo de vida e a dieta e dos problemas socioculturais, ambientais e de saúde que as poboacións mediterráneas actuais enfrontan.

Que pautas segue a nova pirámide?

Por iniciativa da Fundación Dieta Mediterránea, e en colaboración con numerosas entidades internacionais e un amplo grupo de expertos pertencentes a disciplinas diversas, acordouse un novo esquema que enriquece a representación gráfica, con novos elementos cualitativos. A pirámide segue a pauta da anterior: sitúa na base os alimentos que deben sustentar a dieta e relega aos estratos superiores outros que se deben consumir con moderación. Pero ademais, engádense indicacións de orde cultural e social ligadas ao estilo de vida mediterráneo, desde un concepto da dieta en sentido amplo. Non se trata tan só de dar prioridade a un determinado tipo de alimentos, senón á maneira de seleccionalos, cociñalos e consumilos. Tamén reflicte a composición e número de racións das comidas principais.

Cales son os obxectivos destes cambios?

Esta pirámide exponse desde o consenso internacional que non existía ata o momento e baséase na actualización das últimas evidencias científicas no campo da nutrición e a saúde publicadas nas últimas décadas. Contribúe así á armonización dos instrumentos educativos que se utilizan na promoción da dieta mediterránea e responde á necesidade dun marco común entre os países mediterráneos, que se debe adaptar en función dos costumes e hábitos de cada país. O uso e a promoción desta pirámide recoméndanse sen ningunha restrición e traduciuse e está dispoñible en castelán, catalán, galego, eúscaro, inglés, francés, árabe, italiano, portugués e grego.

Cal é o proceso que segue un traballo destas características?

É un proxecto de máis de dous anos. A Fundación Dieta Mediterránea, xunto co Foro das Culturas de Alimentos do Mediterráneo, iniciou o diálogo e o proceso de recompilación da opinión de numerosos científicos internacionais para desenvolver unha posición de consenso. O primeiro esquema da nova pirámide nace dos diálogos internos entre o Comité Científico da Fundación Dieta Mediterránea, presidido por Lluís Serra-Majem, e o labor dun grupo de traballo dunha reunión celebrada en Parma sobre a “Dieta Mediterránea actual, un modelo de alimentación sustentable”, no marco do III Conferencia do CIISCAM. As recomendacións da pirámide baséanse nun consenso sobre as últimas evidencias científicas no campo da nutrición e a saúde, a sustentabilidade dos patróns alimentarios e o recoñecido papel desta dieta na prevención de moitas enfermidades crónicas a partir de grandes estudos epidemiolóxicos.

Por que as patacas sitúanse no mesmo nivel de consumo que a carne vermella e carnes procesadas? Por que non se agrupan co pan, a pasta ou o arroz?

Polo método de cocción de elección máis xeneralizado: a fritura. Isto lémbranos que a frecuencia de consumo das patacas fritas e os chips sería un máximo dun tres racións á semana. No texto tamén se detalla que as patacas se deberían consumir frescas.

No grupo dos lácteos hai queixos e iogures. Por que se omite o leite?

A pirámide inclúe todos os grupos de alimentos, representados por un ou dous do grupo. Pero, sen dúbida, o leite está no grupo dos lácteos, representados na pirámide polo iogur e o queixo porque son os máis consumidos nos países mediterráneos.

A actual epidemia de obesidade débese a patróns alimentarios erróneos, pero tamén ao sedentarismo. España ten a poboación menos activa de Europa, segundo a OMS.

En España, o abandono do patrón alimentario acompáñase dunha diminución considerable dos niveis de actividade física. Dalgunha maneira, incrementouse o ambiente obesogénico, que favorece a abundancia e comodidade (un maior uso do coche e exposición a pantallas, a accesibilidade de alimentos ricos en azucres, produtos animais e graxas saturadas) e que é, por tanto, favorecedor da obesidade. Isto non só pode comportar a medio-longo prazo un incremento da prevalencia de obesidade e as súas enfermidades asociadas, senón tamén outras enfermidades crónicas. A práctica regular da actividade física moderada (un mínimo de 30 minutos ao longo do día) proporciona grandes beneficios para a saúde, como regular o gasto enerxético e axudar a manter un peso corporal saudable. Camiñar, subir e baixar escaleiras e realizar tarefas do fogar é unha forma sinxela de exercicio físico. Sempre que sexa posible, recoméndanse as actividades ao aire libre e en compañía, para o seu maior atractivo e continuidade.

Seleccione catro consellos craves para que a partir de hoxe mesmo teñamos un estilo de vida máis mediterráneo.

Basear a alimentación en alimentos de orixe vexetal; priorizar alimentos frescos, locais e de tempada na medida do posible; socializarnos ao redor das comidas e actividades culinarias, xa que potencia o valor social e cultural da comida; e practicar actividade física cada día.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións