Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Auga, hidratación e saúde

Beber cando se ten sede é suficiente paira compensar a perda de líquidos, excepto en situacións extremas de calor e humidade
Por Maite Zudaire 13 de Xullo de 2010
Img beber agua

A auga é un compoñente esencial paira a vida. Debe achegarse una cantidade suficiente de líquidos coa alimentación paira favorecer as accións fisiológicas e compensar as perdas, que aumentan en ambientes de calor, co exercicio e en determinadas enfermidades e trastornos pasaxeiros como as gastroenterites. Estes son parte dos argumentos que serviron de base paira dar forma á “Declaración de Zaragoza”, que recolle una serie de recomendacións en torno ao consumo de auga, infusións, bebidas estimulantes, refrescos azucarados, bebidas lácteas e outros elementos líquidos da nosa dieta. A comisión de expertos da Sociedade Española de Nutrición Comunitaria (SENC) e o Observatorio da Nutrición e Actividade Física culminaron a iniciativa co desenvolvemento dun decálogo e una pirámide da hidratación saudable.

Hidratación saudable

Como recoñecemento á importancia da auga no ámbito da saúde, así como noutras dimensións, como a gastronómica, a estética, a lúdica e a cultural, a Sociedade Española de Nutrición Comunitaria promove a “Guía paira una Hidratación Saudable”. A publicación abarca informacións craves sobre os requirimentos básicos de auga e a hidratación en situacións fisiológicas especiais, como é o caso das persoas maiores, a etapa infantil e xuvenil, o embarazo ou a práctica de actividade física.

Ademais, os autores configuraron una “Pirámide da hidratación saudable” a modo de guía, similar á exposta paira a Alimentación Saudable e a Actividade Física Saudable. No deseño da pirámide, trataron de buscar un equilibrio entre todas as fontes de líquidos que poden formar parte da alimentación habitual.

A Pirámide da hidratación reflicte a frecuencia de consumo recomendada de diferentes bebidas, ademais da auga

Optouse por clasificar as diferentes bebidas e organizáronse en distintos niveis, a partir da frecuencia de consumo recomendable, de maneira que as bebidas situadas na base serán as de consumo habitual frecuente e as situadas cara ao vértice serán as opcionais ou de consumo esporádico.

Paira a clasificación das bebidas e a súa posterior escenificación na pirámide da SENC, os autores declaran que consideraron os criterios seguintes: a cantidade de enerxía e de nutrientes achegados por 100 ml, a contribución á inxesta total de enerxía e ao peso corporal, a contribución á inxesta diaria de nutrientes esenciais, a evidencia de efectos beneficiosos paira a saúde e dos efectos prexudiciais, así como a capacidade de hidratación e equilibrio hidrosalino.

Hidratación saudable

Grupo 1. Augas minerais, augas de manancial ou de billa de baixo contido salino.

Grupo 2. Augas minerais ou da billa con maior contido salino. Bebidas refrescantes sen azucre/acalóricas. Té ou café sen azucre.

Grupo 3. Bebidas con certo contido calórico e nutrientes de interese. Zumes de froitas naturais. Zumes de verduras (tomate, gazpacho…) e caldos. Zumes comerciais a base de froita (100%). Leite ou produtos lácteos baixos en graxa sen azucre. Leite ou produtos lácteos con azucre e substitutos de leite. Cervexa sen alcol. Bebidas paira deportistas. Té ou café con azucre.

Grupo 4. Bebidas refrescantes carbonatadas ou non, endulzadas con azucre ou fructosa.

Beber cando se ten sede

Repor líquidos paira compensar as perdas é esencial paira calquera persoa de calquera idade. Pero hai grupos, que pola súa propia situación vital ou polas súas circunstancias persoais de saúde ou enfermidade necesitan prestar máis atención á auga que beben. É o caso dos nenos, as mulleres embarazadas e lactantes e as persoas maiores.

Os nenos. Os máis pequenos non son conscientes de ter sede mentres están entretidos noutras actividades. Convén ter en conta este aspecto paira insistirlles en que beban auga, en particular durante os días máis calorosos.

O leite materno contén auga suficiente paira satisfacer a sede do bebé

As mulleres embarazadas e lactantes. A evolución e desenvolvemento do feto depende dun correcto achegue de todos os nutrientes, entre eles os líquidos. Ademais, una boa hidratación mellora a calidade de vida da muller embarazada. Pola súa banda, durante a lactación, as esixencias hídricas son maiores. O leite materno contén un 85%-90% de auga, polo que é comprensible que a nai lactante deba inxerir un volume de líquido suficiente paira asegurar a produción de leite diario e manter un bo estado de hidratación. O leite materno sempre contén auga suficiente paira satisfacer a sede do bebé, con independencia de si a nai toma menos líquidos dos que necesita.

Os anciáns. É frecuente que a persoa maior perda a sensación de sede ou que evite beber líquidos por temor á incontinencia e paira evitar a urxencia de ir ao aseo cando está fóra de casa. A fin de que beban suficiente, as persoas que atenden ou acompañan aos anciáns deben animarlles con suxestivos e refrescantes bebidas, ademais da auga natural. Este esforzo será maior nos días de máis calor ou en caso de vómitos, diarreas ou si toman medicamentos diuréticos. A auga, ademais de acougar a sede, favorece a función renal e o movemento intestinal, polo que mellora o estreñimiento, común neste grupo. En determinados casos, como hemodiálisis ou edema (retención de líquidos), a inxesta elevada de líquidos está contraindicada, polo que deberá seguir as recomendacións médicas paira non empeorar a situación. As augas con gas ou as bebidas carbonatadas tamén prexudican en caso de hipertensión arterial debido a que as burbullas que conteñen inflúen no aumento da presión arterial.