Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Bebidas azucaradas entre horas, hábito insano

Hai suficientes evidencias sobre o vínculo entre a inxesta de bebidas azucaradas e o exceso de peso como para desaconsellar aos nenos o seu consumo entre horas

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 27deXaneirode2009

O vaso de zume ou de refresco como bebida acompañando ás comidas é común en moitas familias. Responde ao costume que teñen os pais e nais, e que adquiriron os seus fillos, de tomar estas bebidas, en lugar de auga, nas comidas. Este hábito non é moi san se se ten en conta que calquera bebida azucarada suma calorías á dieta infantil, saturada en moitos casos destes azucres. Pero parece que tamén resulta mala para a saúde o costume que teñen moitos nenos e adolescentes de consumir bebidas azucaradas, ben sexan zumes ou refrescos, entre horas.


A Asociación Americana de Dietistas (ADA), xunto con outras institucións sanitarias americanas, como o Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública de Harvard, advirten en senllos informes do risco de sobrepeso que teñen os nenos que están habituados a beber bebidas azucaradas fose das comidas. Este tipo de bebidas, en especial os refrescos, poderían ser un factor crave na obesidade en virtude ao seu alto contido en azucre engadido e a súa baixa capacidade de saciedade, que fai que non se compense este consumo reducindo a inxesta na seguinte comida.

Bebidas azucaradas e obesidade
A gravidade dos datos referentes á crecente taxa de obesidade infantil esixe aos profesionais sanitarios analizar pormenorizadamente todos os costumes dietéticos propias da idade, ademais das aprendidas transmitidas polos pais ou polos avós, co fin de coñecer a súa implicación no desenvolvemento da obesidade. É coñecida e recoñecida a evidencia da asociación entre un almorzo escaso ou nulo e a obesidade, en tanto que altera a regulación hormonal e os mecanismos naturais de saciedade.

Sospéitase que as bebidas azucaradas, como refrescos ou zumes, contribúen en parte á obesidade

Resulta lóxico pensar que o exceso de produtos grasos, doces e salgados, todos eles moi enerxéticos, unido á falta de froitas e hortalizas frescas, costumes típicos na infancia, xogan a favor da obesidade infantil. Tamén se sospeita que as bebidas azucaradas tipo refrescos ou zumes contribúen en parte á obesidade, pero só nos últimos anos grandes estudos epidemiolóxicos comezaron a investigar esta asociación.

En EE.UU., que é de onde veñen as revisións máis completas sobre este asunto -realizadas pola Asociación Americana de Dietistas e polo Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública de Harvard, entre outras institucións sanitarias-, estímase que a inxesta actual de azucres engadidos na dieta supón o 15,8% do total da enerxía diaria. Coñécese que a maior fonte dietética destes azucres son os refrescos e bebidas similares, como as bebidas azucaradas a base de zume de froita sen burbullas, que gusta tanto aos nenos. Este insano hábito dietético supuxo nos últimos 25 anos un aumento dunhas 83 kcal por persoa ao día, o que a longo prazo redunda nun aumento de peso.

Unha lata de refresco de 330 ml proporciona unhas 150 kcal, equivalente a 35 g de azucre (3-4 sobres). Se estes azucres engádense ás calorías da dieta típica sen reducir a inxesta de azucre doutros alimentos, poderían conducir a un aumento de peso de entre 5 e 7 kg ao ano.

Desde o Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública de Harvard fíxose unha revisión para tratar de examinar a evidencia actual da asociación entre o consumo de bebidas azucaradas e o exceso de peso entre nenos e adolescentes. As 30 publicacións seleccionadas pola súa calidade investigadora mostran unha asociación positiva. Entre os estudos máis relevantes está o “Growing Up Today Study” (GUTS), levado a cabo polas enfermeiras do National Health and Nutrition Examination Surveys (NHANES II), que incluíu unha mostra de 16.800 nenos e nenas e adolescentes, de entre 9 e 14 anos.

Este estudo (“Crecendo hoxe”) asociou o consumo de azucre engadido en bebidas a aumento de peso, particularmente nas nenas. Existen suficientes evidencias sobre o vínculo entre o consumo de bebidas azucaradas entre horas e o exceso de peso como para desaconsellar o seu consumo como parte dun estilo de vida saudable.

Menor efecto saciante
En canto ao papel dos alimentos na obesidade, dun tempo para acó científicos, investigadores, nutricionistas e tecnólogos de alimentos falan non só dos alimentos que pola súa composición nutritiva (máis graxa, máis azucres ou máis calorías) son máis problemáticos para este grave trastorno sanitario. Tamén se cuestionan ata que punto pode ser diferente o efecto fisiológico, na saciedade por exemplo, do consumo dun mesmo alimento, coas mesmas calorías e mesma concentración de azucres, segundo o estado en que se tome. Ao parecer, non ten o mesmo efecto saciante tomarse a froita enteira que esa mesma froita espremida en forma de zume, ou tomar as mesmas calorías e azucres en forma de pastel (sólido) ou en forma de bebida (líquido).

Na revisión temática levada a cabo polo Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública de Harvard, fanse eco do estudo de DiMeglio e Mattes, do Departamento de Alimentos e Nutrición da Universidade Purdue (EE.UU.), no que documentaron os efectos diferenciais na dieta e no peso corporal, da inxesta de alimentos sólidos e líquidos coa mesma carga de carbohidratos. A investigación mostrou que o consumo de bebidas azucaradas asociouse a aumento de peso, aspecto non observado tras a inxesta da mesma carga de calorías e azucres en forma de alimento sólido.

Este é un doutros moitos estudos que mostraron que o aumento de peso pódese deber á menor saciedade que proporcionan os azucres en forma de alimento líquido. Obsérvase que a inxesta de bebidas azucaradas, do tipo que sexa, entre horas, non se compensa comendo menos cantidade e enerxía na seguinte comida. Isto explica que, a longo prazo, este hábito de tomar bebidas azucaradas a deshoras poida conducir a un aumento de peso.

Por outra banda, as bebidas azucaradas clasifícanse como alimentos líquidos de alto índice glucémico (IG), o que provoca un aumento rápido dos niveis de glicosa en sangue postprandial (despois de inxerilas) e unha diminución da sensibilidade á insulina, que a longo prazo pode ser determinante nun maior risco da diabetes.

BEBIDAS CON FRUCTOSA

Nun estudo levado a cabo na Universidade de Florida (EE.UU.) e publicado na revista “European Journal of Nutrition”, obsérvase que o consumo de bebidas endulzadas con fructosa asóciase a obesidade máis que o consumo de calquera bebida endulzada con sacarosa (azucre común). Ao parecer, a fructosa afecta á regulación dos mecanismos polos que as células usan e almacenan o azucre e os outros nutrientes para crear enerxía, aumentando o risco de desenvolvemento de obesidade, síndrome metabólico e diabetes tipo 2.

No entanto, necesítanse máis investigacións que corroboren esta asociación, dado o particular interese da industria alimentaria no uso da fructosa (extraído das froitas ou do millo) para endulzar refrescos, repostaría e numerosos doces procesados.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións