Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Bebidas estimulantes, unha tentación en época de exames

A cafeína que conteñen axuda a manter o nivel de alerta e aumenta durante unhas horas a concentración e a sensación de vitalidade

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 12deFebreirode2010

En plena época de exames dispárase entre os estudantes universitarios o consumo de bebidas estimulantes. Provense delas como axuda de emerxencia para restar horas ao soño e gañar tempo de estudo. Segundo os fabricantes, os efectos estimulantes destas bebidas débense á interacción dunha “combinación única de ingredientes”: cafeína, taurina, glucuronolactona e azucre. Con todo, non hai evidencia que avalíe tales interaccións, polo que o seu efecto estimulante débese ao elevado contido en cafeína, unha sustancia que non é adecuada para nenos, embarazadas ou persoas sensibles a ela. No caso da taurina, o seu efecto na capacidade mental só se comprobou en ratos e os resultados non son extrapolables a humanos, mentres que as bebidas azucaradas, tamén habituais en tempadas de máxima concentración, asócianse coa obesidade. Outros complementos de vitaminas ou de xelea real, que se venden para mellorar a memoria, demostraron resultados limitados en seres humanos e a comunidade científica descoñece a dose que resulta efectiva, polo que se deduce que o seu consumo pode ser máis ben útil polo efecto placebo, que polo seu efecto real.

A cafeína: a principal protagonista

Noutros tempos, a imaxe habitual durante a tempada de exames era a dunha cafetera sempre a punto na mesa de estudo. Agora, o café comparte protagonismo con novas bebidas que, baixo a denominación oficial de energy “drinks”, caracterízanse pola súa achegue elevado de cafeína. Os estudantes buscan en todas o mesmo efecto: ter a mente despexada durante máis tempo e dispor de máis horas de estudo. Nunha recente revisión para dilucidar a influencia das bebidas enerxéticas no rendemento cognitivo, realizada por investigadores holandeses, só un dato queda claro: o efecto estimulante asóciase ao contido en cafeína.

As melloras na capacidade de acción poden atribuírse á inxesta de azucres simples. Con todo, descoñécense detalles específicos acerca dos efectos da taurina e a glucuronolactona na atención e na memoria. Requírese máis investigación se se pretende aludir ás interaccións posibles entre eles. Estes expertos, da Universitair Ziekenhuis Gent en het Maudsley Hospital che London, suxiren que as consecuencias reais poden reforzarse tamén polas sensacións subxectivas e un efecto placebo relacionados coa bebida enerxética.

Bebidas estimulantes: análise dos seus compoñentes
As marcas de bebidas “enerxéticas” máis coñecidas no mercado teñen unha composición similar: a auga carbonada como primeiro ingrediente, seguido de diversos azucres (azucre, dextrosa ou glicosa), taurina (0,4%), glucoronolactona (0,24%), cafeína (32 mg/100 ml), ademais de variedade de vitaminas (B3, B5, B6 e B12) e mesturados, diferentes aditivos acidulantes, aromatizantes e colorantes. Algunhas marcas engaden guaraná, outra sustancia excitante. O resultado é unha bebida refrescante azucarada con efecto estimulante.

  • Alto contido en cafeína. A cantidade medida por lata de 250 ml -este é o tamaño habitual, aínda que hai envases de medio litro- oscila entre 50 e 80 mg, que se traducen en 200 e 320 mg por litro, segundo as marcas. A norma europea dispón que as bebidas que conteñan máis de 150 mg de cafeína por litro (excepto o café e o té), deben declarar na etiqueta “contido elevado de cafeína”, seguido da cantidade expresada en miligramos por 100 mililitros.

    A cafeína, a sustancia excitante por excelencia, provoca un estímulo no cerebro porque diminúe a acción da adenosina, un neurotransmisor que provoca calma e relaxación muscular. Por iso, tras o consumo destas bebidas, xérase un estado de alerta que aumenta a concentración, a sensación de maior vitalidade e resistencia ao esforzo mental durante algunhas horas. A cantidade de cafeína das bebidas é equiparable á dunha cunca de café (100 mg), aínda que resulta o dobre que a contida nunha lata de refresco tipo cola (35-40 mg/latexe de 330 ml).

    Agora ben, o seu efecto excitante é pasaxeiro e o abuso da cafeína pode enmascarar o cansazo excesivo acumulado, acelerar o pulso e provocar a diminución do rendemento, xusto o resultado contrario ao esperado. Ao considerar os efectos secundarios e as contraindicaciones da cafeína, todas as bebidas deben advertir no seu envase que o produto non é adecuado para nenos, embarazadas ou persoas sensibles á cafeína.

  • Bebidas azucaradas. Nunha análise de laboratorio realizado por EROSKI CONSUMER sobre seis bebidas enerxéticas, comprobouse que o achegar calórico é moderado, posto que os azucres son os segundos ingredientes en importancia despois da auga. De media, unha lata de 250 ml achega entre 27 e 35 g de azucres (4 sobres de azucre), que equivalen a unhas 110-150 Kcal, un contido similar ao dunha lata de calquera refresco. Aínda que o azucre que contén tradúcese nun achegue extra de enerxía e sensación de vitalidade, o consumo de bebidas azucaradas entre horas é un hábito insano que se asocia coa obesidade.

  • Taurina (ácido 2-aminoetanosulfónico). Considérase un aminoácido condicionante en persoas adultas, baseado na evidencia segundo a cal, fronte a unha tensión severa, como o esforzo intelectual intenso ou un exercicio físico potente, diminúe a súa reserva orgánica. A taurina está involucrada en varios procesos fisiológicos complexos, como a síntese de ácidos biliares, a desintoxicación de xenobióticos (sustancia que interacciona no organismo e provoca unha alteración metabólica) e a modulación da excitabilidad neuronal. Unha persoa adulta contén nos seus tecidos uns 70 g de taurina.

    A avaliación do efecto da taurina na capacidade mental só se levou a cabo en estudos en ratos e, aínda que se confirma melloría das funcións cognitivas (aumenta a concentración de acetilcolina, un neurotransmisor relacionado coa memoria e a aprendizaxe), estes resultados non se poden extrapolar a humanos. Por tanto, a presenza de taurina nestas bebidas non ten unha explicación fisiológica que xustifique a súa adición, xa que se descoñece a cantidade necesaria para que este nutriente teña un efecto extraordinario no organismo. A dieta, a través do consumo de carnes (pavo, pito, porco e tenreira, ordenadas de maior a menor contido), mariscos (mexillóns, ameixas) e peixes, garante un achegue suficiente de taurina. Ademais, en presenza da vitamina B6 (cereais integrais, froitos secos, fermento de cervexa) tamén se sintetiza a partir de dúas aminoácidos, metionina e cisteína.

  • Glucuronolactona (D-glucurono-E-lactona). É un carbohidrato derivado da glicosa, un produto intermediario no seu metabolismo. Está involucrado en varios procesos metabólicos relacionados coa desintoxicación de sustancias de refugallo que se eliminan polos ouriños, aínda que se carece de apoio científico a esta reclamación.

XELEA REAL E VITAMINAS PARA A MEMORIA

Img biblioteca1
Os estantes das farmacias, parafarmacias e tendas de herbodietética sobordan en época de exames de produtos con mensaxes suxestivas como “axuda a compensar os esforzos físicos e intelectuais”. A maioría teñen unha mestura de xelea real e lecitina de soia. A primeira é unha das sustancias á que máis se recorre pola súa concentración en variedade de vitaminas e minerais, nutrientes que, en ocasións, o fabricante tamén engade. A lecitina de soia (ou fosfatidilcolina) emprégase como vehículo de fosfolípidos, sustancias que se asocian á nutrición das neuronas, as células especializadas do cerebro e do sistema nervioso.

Estes complementos dietéticos véndense para mellorar a memoria, aínda que os resultados en seres humanos son limitados neste ámbito. Descoñécese a dose que resulta efectiva e, por tanto, o seu consumo pode ser máis útil polo seu efecto placebo que polo real. No entanto, se non se segue unha dieta adecuada que garanta os nutrientes esenciais para a actividade cerebral (glicosa, aminoácidos, fosfolípidos, antioxidantes e vitaminas do grupo B), a inxesta destes complementos rexistra mellores resultados.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións