Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Bebidas vexetais: por que non poden substituír á lácteos

As bebidas vexetais achegan menos proteínas, graxa, vitamina D, ferro e calcio que o leite, pero non conteñen colesterol nin lactosa
Por EROSKI Consumer 5 de Xullo de 2019
Img bebida vegetal sustituir lacteos hd
Imagen: rawpixel
Imaxe: rawpixel

Branco e en botella? Pénsao antes de responder: dun tempo para acó non é só igual a leite. Os supermercados alagáronse de bebidas que se parecen ao produto lácteo por antonomasia, pero que non o son. De feito, non proceden de ningún animal. Son bebidas vexetais: de soia, de améndoa, de avena, de arroz… “Suspensións de material vexetal disolto e desintegrado en auga, cuxa aparencia é similar á do leite de vaca”, como as define un estudo de 2017 realizado por científicos da Universidade de Cork (Irlanda). Para evitar confusións -e chamar ás cousas polo seu nome-, en 2017 o Tribunal de Xustiza da Unión Europea decretou que os produtos estritamente vexetais non podían comercializarse baixo a denominación de “leite”. E é que son distintos. En que? Explicámolo.

O seu crecente atractivo para un amplo sector da poboación queda patente ao observar que cada vez se venden máis bebidas vexetais e menos leite. En España, o descenso do consumo de lácteos foi do 20 % nas últimas dúas décadas (de catro millóns de toneladas no ano 2000 a menos de 3,2 en 2017), mentres que as bebidas vexetais han chegado ás 164.000 toneladas. As vendas destas últimas xa superaron os 14.000 millóns de euros en todo o mundo, segundo a empresa de investigación de mercados Innova Market Insights. En 2017, as vendas das bebidas de améndoa aumentaron un 38,9 % no noso país, e as de avena, un 31,8 %, segundo datos do Ministerio de Agricultura, Pesca e Alimentación.

Propiedades moi distintas

Por que un número crecente de persoas prefíreas ao leite? A falsa crenza popular de que as bebidas vexetais engordan menos, dixírense mellor -cando non hai unha intolerancia á lactosa diagnosticada- e que son máis saudables ou mellores para o medio ambiente, fixo que se substitúa a inxesta de leite pola destes produtos.

Detrás deses parámetros subxace unha equiparación, pero “non son produtos comparables nin nutricional nin organolépticamente“, sostén Nerea Segura, do Colexio oficial de Dietistas-Nutricionistas do País Vasco (Codine-Edineo). “En xeral, as bebidas vexetais achegan menos proteínas, graxa, vitamina D, ferro e calcio, e non conteñen colesterol nin lactosa“. Iso no seu conxunto, posto que, como advirte Segura, “nada ten que ver o líquido extraído do cereal co do froito seco, a froita ou a semente. Trátase de alimentos con propiedades diferentes e, por tanto, os nutrientes suspendidos na auga son moi diversos dependendo do tipo de vexetal”.

Que pasa co calcio?

O leite constitúe unha das principais fontes de calcio , importante en todas as etapas da vida para ter ósos e dentes fortes. Aínda que este micronutriente pode obterse doutros alimentos (pequenos peixes se os comemos con espiña, legumes, froitos secos, sementes ou verduras de folla verde), o calcio dun vaso de leite equivale a dous pratos de garavanzos e seis culleriñas de sésamo.

É, ademais, rica en proteínas , nunha cantidade que só a bebida de soia pode igualar; e contén abundante soro e caseína que, tras o exercicio, por exemplo, estimulan o crecemento muscular. A vitamina D (que favorece a saúde ósea) é outro achegue dos lácteos, xunto con minerais como ferro, potasio e calcio: “Ten maior contido e biodisponibilidad, é dicir, aprovéitase mellor”, aclara a nutricionista.

O leite achega graxa de orixe animal, peor para o colesterol; no entanto, non é o mesmo a graxa do leite dunha vaca que pasta ao aire libre (cun mellor perfil graso) que a daquela que vive encerrada nun cortello e aliméntase a base de penso.

As bebidas vexetais son menos indigestas?

En canto á idea de que as bebidas vexetais dixírense mellor, “non existe evidencia de que o leite sexa indigesta”, segundo Segura. “Claro que, como as bebidas vexetais son practicamente auga, non necesitan moita dixestión”. En calquera caso, a digestibilidad é moi variable e depende de con que outros alimentos acompañásemos o seu consumo (non é o mesmo combinalo cunha galleta -un produto graso-, que con chía -un fibroso-).

En caso de intolerancia (diagnosticada debidamente por un médico), a nutricionista avoga por optar por un leite sen lactosa, pois mantén o resto de nutrientes do leite.

Alimentos complementarios

A grandes liñas, e dado que “non existen alimentos imprescindibles, a excepción da auga e aqueles esenciais na lactación”, e que os nutrientes poden obterse dunha ampla gama de produtos (sempre que saibamos de cales e como combinalos de modo correcto), o lóxico sería decantarnos por aquela bebida que máis nos guste. Como indica Nerea Segura, “as bebidas vexetais (sen azucres engadidos) poden axudarnos a completar a nosa alimentación, pero se non tes ningunha restrición, o leite supón un alimento nutritivo que nos achega nutrientes de boa calidade e a súa biodisponibilidad é moi boa”. E se procede de animais de pastoreo e é pasteurizada, moito mellor, engade. Por outra banda, alimentos como a quinoa, a abelá ou o coco háxanse nunha porcentaxe tan pequena nestas bebidas vexetais que as converten en “prescindibles”.