Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Buffets: o segredo na orde dos pratos

Os primeiros alimentos que vemos nun buffet teñen máis posibilidades de acabar no noso prato e condicionar o resto da comida
Por Laura Caorsi 1 de Xaneiro de 2014
Img orden buffet hd
Imagen: TheGirlsNY

Os buffets tentan ao noso padal ata facernos perder a mesura (hai quen di que tamén a cordura). A súa aromática e saborosa oferta pon a proba os nosos mecanismos da fame e a saciedade. Cada día millóns de persoas aliméntanse nun buffet, persoas que deberían agudizar os seus sentidos para non comer por encima do seu apetito. Isto é máis importante aínda no caso dos buffets libres, tal como recolle este artigo de EROSKI CONSUMER. No presente texto avalíase se un posible “secreto” para gozar dun delicioso buffet sen descoidar a liña e a saúde é empezar por comer os alimentos máis saudables que ofrece.

Como se elixe a comida: un delicioso experimento

Img fcb2
Imaxe: CONSUMER EROSKI

“A orde dos alimentos polariza de forma dramática o que toman os comensais”. Con esta frase dá o pistoletazo de saída uno dos últimos estudos coordinados polo doutor Brian Wansink. Wansink é un dos máis reputados expertos no ámbito do comportamento dos consumidores en aspectos dietético-nutricionais, ata o punto de que calquera das súas investigacións, artigos ou libros mobilizan de forma inmediata aos medios de comunicación. O estudo en que aparece a frase antes citada publicouno PLoS One en outubro de 2013, e quixo avaliar en 124 voluntarios que ocorre se no buffet aparecen primeiro alimentos máis calóricos ou, pola contra, menos calóricos.

O sete alimentos que conformaron o buffet foron seleccionados por dietistas-nutricionistas en función da súa densidade nutricional e o seu valor enerxético. Despois, distribuíuse de forma aleatoria aos comensais entre estes dous buffets que se detallan a continuación:

  • Buffet 1 (“calórico”). Aparecían, nesta orde: ovos con queixo, patacas fritas, bacon, rolos de canela (pastelería típica americana), muesli baixo en graxa, iogur baixo en graxa e froita.
  • Buffet 2 (“menos calórico”). Aparecían os mesmos alimentos que no anterior buffet, pero en orde inversa: froita, iogur baixo en graxa, muesli baixo en graxa, rolos de canela, bacon, patacas fritas e ovos con queixo.

A importancia de empezar polos alimentos máis saudables

Img yog1
Imaxe: CONSUMER EROSKI

Como vaticinaba Wansink, unha alta porcentaxe dos comensais levou ao prato o primeiro alimento dispoñible: máis do 75 % dos comensais serviuse a comida que pasou en primeiro lugar polos seus ollos. O tres primeiros alimentos seleccionados compuxeron, nos dous grupos, o 66% de todos os alimentos que se serviron a si mesmos. É dicir que a maioría dos comensais do buffet 1 comeu, sobre todo, ovos con queixo, patacas fritas e bacon, mentres que a maioría dos comensais do buffet 2 comeu froita, iogur baixo en graxa e muesli baixo en graxa: realizaron, por tanto, seleccións moito máis saudables, aínda que os alimentos dispoñibles eran exactamente os mesmos.

Un dato moi curioso do estudo é que aos voluntarios non lles pareceu aberrante que lles servisen froita como primeira opción. En teoría, a froita consómese ou entre horas ou ao final da comida, pero o certo é que os voluntarios asignados (ao azar) ao buffet “menos calórico” non só escolleron moita froita senón que ademais foron menos propensos a elixir ovos, beicon e patacas fritas. “Por tanto, a froita pode actuar como un disparador saudable que altere o comportamento”, declararon Brian Wansink e Andrew Hanks, coautor da investigación.

Img
Imaxe: CONSUMER EROSKI

Unha das primeiras respostas a este estudo veu de NHS Choices, o maior portal de saúde do Reino Unido, vinculado ao seu Sistema Nacional de Saúde: “Estes resultados poden ser de interese para os responsables dos buffets, pero tamén teñen interese para mellorar a saúde pública en escolas, universidades ou cafetarías laborais”. A pesar diso, NHS Choices móstrase escéptico con respecto ao impacto deste tipo de estratexias en persoas con sobrepeso ou obesidade, aínda que non dubida do seu potencial impacto na saúde da poboación. En todo caso, a reflexión final deste portal de referencia é digna de ser repetida “en última instancia, a mellor maneira de non comer alimentos pouco saudables […] é non compralos, de modo que non estean dispoñibles en casa”.

O estudo presenta as súas limitacións. Unha delas é que os seus resultados non se poden xeneralizar nin extrapolar a unha poboación máis ampla. Con todo, non cabe dúbida de que ten sentido aproveitar estes achados para coidar a nosa saúde dun modo moi simple: priorizar nos buffets os alimentos máis saudables como estratexia para comer mellor. É algo, ademais, fácil de facer e mesmo aplicable ao fogar: se na mesa servimos só primeiro os alimentos menos calóricos -froitas, ensaladas ou hortalizas- consumiriamos máis cantidade de alimentos menos calóricos.