Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Calcio e vitamina D, nutrientes beneficiosos só para a saúde ósea

A información respecto dos seus efectos beneficiosos sobre a saúde máis aló dos ósos non é, de momento, concluínte

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 28deDecembrode2010
Img nino yogur Imaxe: eyeliam

No últimos dez anos aumentou o interese sobre os posibles efectos do calcio e a vitamina D na saúde humana. Buscáronse relacións entre estes nutrientes e posibles beneficios en ámbitos tan dispares como a prevención do cancro, a diabetes, a preeclampsia durante o embarazo, unha maior inmunidade ou o control do peso corporal, entre moitas funcións esenciais para a vida. Con todo, a evidencia científica non confirmou aínda os amplos efectos beneficiosos sobre a saúde que se supoñen ao calcio e á vitamina D. Esta información provén, a miúdo, de estudos con resultados confusos e non concluíntes. A preocupación actual céntrase, mesmo, nos posibles efectos prexudiciais dun consumo excesivo ligado á inxesta de suplementos vitamínicos e de minerais.

Img nino yogur art

Co fin de aclarar estes aspectos, o Instituto de Medicamento (IOM) da Academia Nacional de Ciencias de Estados Unidos publicou unha actualización que revisa a evidencia científica en relación cos posibles efectos da vitamina D e o calcio sobre a saúde. Ao mesmo tempo, actualizáronse as inxestas dietéticas de referencia (Dietary Reference Intakes), é dicir, os valores de referencia de nutrientes que debe conter unha dieta para previr as enfermidades deficitarias, reducir as enfermidades crónicas e conseguir unha saúde óptima, grazas ao aproveitamento do potencial máximo de cada nutriente. Este último aspecto é fundamental, xa que hai certa controversia acerca dos posibles déficits de vitamina D e calcio na poboación.

Nutrientes que melloran a saúde ósea

O calcio é o nutriente máis recoñecido respecto da mellora da saúde dos ósos, da mesma forma que é ampla a aceptación do rol da vitamina D na saúde ósea. Un corpo importante de evidencia científica, proveniente de estudos rigorosos, corrobora a importancia do calcio e da vitamina D no crecemento e mantemento do óso.

Con todo, a saúde ósea está influída por outros nutrientes, como a vitamina K, o fósforo, o magnesio e o flúor. No crecemento, a composición e a masa do esqueleto inflúen varios factores, dos cales a nutrición é só un. Non se pode pasar por alto o hábito tabáquico, que aumenta a perda de óso e diminúe a absorción intestinal de calcio, e a actividade física, que actúa de forma positiva ao mellorar a rexeneración ósea. A Organización Mundial da Saúde considera que as fracturas osteoporóticas diminuirían nun 18% se se eliminase o sedentarismo en Europa. Outros factores cun papel central na saúde ósea con efectos limitantes son o sodio ou a cafeína, que poden prexudicar ao metabolismo do calcio ou á formación do óso.

Máis aló da saúde ósea

O IOM avaliou os estudos que analizan os efectos da vitamina D e o calcio sobre o cancro, a enfermidade cardiovascular e a hipertensión, a diabetes e a síndrome metabólico, as caídas e o rendemento físico, a resposta inmunitaria e as desordes inmunitarios, o funcionamento neuropsicolóxico, o rendemento físico, a preeclampsia e a función reprodutiva.

A relación entre a taxa de incidencia do cancro, a vitamina D e o calcio non está demostrada de maneira suficiente

As súas conclusións indican que a información acerca dos beneficios para a saúde, máis aló da saúde ósea, publicados a miúdo por medios de comunicación non científicos, provén de estudos con resultados confusos, non concluíntes e, por tanto, non fiables. Non hai relación causa-efecto nin efectos doses-resposta, senón que de momento habería que considerar todo este corpo de información como hipótese, aínda que de interese crecente.

No caso concreto do cancro, os expertos recoñecen un interese potencial entre a taxa de incidencia da enfermidade e a vitamina D (e o calcio), pero insisten en que esta relación aínda non está demostrada de maneira suficiente. É máis, parece haber un aumento da taxa de incidencia dalgúns tipos de cancro asociado a niveis elevados en sangue dun metabolito da vitamina D ou a inxestas elevadas desta. Hai que ser prudentes, por tanto, ao outorgar beneficios a estes nutrientes.

Inxestas diarias recomendadas

O comité de expertos do IOM conclúe que a maioría de estadounidenses e canadenses inxeren doses adecuadas de ambos os nutrientes e, mesmo, estímase que hai certo risco por exceso, asociado ao consumo de alimentos enriquecidos e de complementos dietéticos. Os datos referentes á poboación europea indican inxestas variables de vitamina D en función do país, con valores superiores para os países nórdicos, comparado coas inxestas en España, Italia ou Grecia. Segundo o “Libro Branco. As vitaminas na alimentación dos españois. Estudo eVe”, publicado en 2001, a inxesta de vitamina D da poboación española cobre entre o 50% e o 60% das recomendacións. O informe publica que para o calcio a inxesta sitúase ao redor de 1.000 mg/día.

Determinar as inxestas recomendadas de vitamina D é complicado porque os niveis no corpo desta vitamina non proveñen só da dieta, senón tamén da síntese que se realiza na pel a partir da luz solar. A cantidade de exposición solar que se recibe difire moito entre individuos e, ademais, hai que ter en conta as recomendacións de precaución respecto ao sol para previr o cancro de pel. Por iso, o IOM asumiu unha exposición solar mínima ao fixar as inxestas dietéticas de referencia desta vitamina e estableceu unha media de 10 mcg/día (ou 400 UI) para persoas menores de 71 anos, e o dobre para os maiores desta idade.

Respecto ao calcio, o novo documento do IOM estima que os nenos de 1 a 3 anos necesitan un 500 mg diarios para cubrir os seus requirimentos deste mineral. Dos 4 aos 8 anos, a cantidade necesaria é de 800 mg, mentres que os adolescentes son o grupo que necesita cantidades máis elevadas para manter o crecemento óseo (1.300 mg). As mulleres de idades comprendidas entre 19 e 50 anos e os homes ata 71 anos necesitan unha media de 800 mg, mentres que as mulleres a partir de 50 anos e os homes a partir de 71 deberían tomar 1.000 mg/día para asegurar que cobren as necesidades diarias.

FUNCIÓNS DO CALCIO E DA VITAMINA D

Img huesos1 art

O calcio é o mineral máis abundante no organismo, ao conformar ao redor do 2% do peso total. O 99% do calcio corporal localízase no óso e o resto, nos líquidos intra e extracelulares, onde desempeña procesos funcionais importantes. É recoñecida a súa participación na formación e mantemento dos ósos e dentes, pero tamén é esencial na transmisión do impulso nervioso, a excitabilidad neuronal e a formación de neurotransmisores, a coagulación sanguínea, o control dos procesos de transporte nas membranas celulares, etc. En xeral, absórbese entre o 25% e o 40% do calcio dos alimentos e, en situacións especiais como o embarazo, esta absorción increméntase de forma considerable e pode chegar ata o 60%. A absorción depende dunha hormona derivada da vitamina D, polo que ambos os nutrientes están relacionados.

A vitamina D ou colecalciferol intervén no mantemento dos niveis de calcio e fósforo normais, ao estimular a súa absorción intestinal e a reabsorción nos riles. Ademais, participa no crecemento e maduración celular, entre outras funcións. Esta vitamina pode fabricala o propio organismo grazas á luz solar, xa que as células da pel son capaces de converter en vitamina D un derivado do colesterol producido no fígado e exportado á pel. No entanto, hai alimentos que a conteñen, sobre todo, o peixe azul. Tamén contribúen a cubrir os requirimentos desta vitamina os alimentos enriquecidos, como os lácteos, os cereais e os ovos. Os cogomelos son outra fonte non despreciable de vitamina D, aínda que segundo o recente documento publicado do IOM, é menos importante do considerado ata o momento: só son fonte de vitamina D os cogomelos que se irradiaron con raios ultravioletas.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións