Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Carne vermella na dieta

O consumo de carnes vermellas, pola súa particular composición máis rica en graxa saturada e colesterol, debe ser esporádico e ocasional
Por Maite Zudaire 1 de Setembro de 2011
Img carne roja
Imagen: Helmut Gevert

As carnes vermellas, a pesar de que se consideran unha fonte indiscutible de proteínas de calidade, son alimentos cun destacado contido en graxa saturada e colesterol. O exceso destes nutrientes ten implicacións negativas pola súa relación con certas enfermidades. Unha razón máis que xustifica a inxesta moderada de carnes vermellas é que o seu consumo diario asóciase a un maior risco de desenvolver na futuro diabetes tipo 2. Esta asociación é común tanto para a carne vermella non procesada como para a procesada, aínda que cun risco maior para a segunda.

O consumo de carne vermella, así como de derivados cárnicos grasos (salchichas industriais, cachorros quentes, hamburguesas ou bacón), pode incrementar o risco de desenvolver diabetes tipo 2, segundo unha recente investigación. As recomendacións de consumo de carne resaltan a importancia de alternar e substituír estes alimentos con outras fontes proteicas animais (peixes e ovos) e vexetais (legumes, cereais e froitos secos). Tamén é importante distanciar no tempo e reducir a cantidade dos derivados cárnicos procesados e grasos a un consumo esporádico. A lectura positiva que se desprende da investigación é que o risco se reduce un 10% se se substitúe a carne vermella e derivados cárnicos por unha ración de peixe ou de carne magra, e ata un 23% se se substitúe por fontes dietéticas de proteína vexetal, como legumes, cereais integrais e froitos secos.

Desde a Escola de Saúde Pública de Harvard, os autores do metanálisis conclúen, tras axustar as investigacións por idade, índice de masa corporal (IMC) e outros estilos de vida e factores dietéticos de risco, que un consumo diario de 100 g de carne vermella (chuletón, chuleta, costelas, entrecot de vaca, de boi ou de cordeiro) pode aumentar o risco de desenvolver o tipo 2 nun 19%. O consumo diario de 50 g de carne vermella procesada ou derivados cárnicos moi grasos (un cachorro quente, unha salchicha, unha hamburguesa, dúas ou tres lonchas de bacón ou embutidos) asóciase cun 51% máis de risco de diabetes.

Na súa xusta medida

O consello dietético é escoller as carnes máis magras, como o pito, o pavo e o coello

O aspecto positivo que se desprende da revisión científica é que a redución de tales factores de risco pasa por substituír estas fontes proteicas por outras equivalentes cun mellor perfil nutricional en canto a graxas e colesterol, como as carnes magras, o peixe branco e azul, e pratos ou receitas que combinen legumes, cereais e froitos secos.

Entre os resultados destácase que a substitución dunha ración diaria de carne vermella por un puñado de froitos secos (25 g) asociouse cun risco un 21% menor de diabetes tipo 2, a substitución por lácteos baixos en graxa (240 ml de leite ou 120 g de queixo ou iogur) relacionouse cun risco un 17% menor e o cambio por cereais integrais (unha rebanada de pan ou unha cunca de arroz ou cereais integrais xa cocidos), cun risco un 23% inferior. Igual de positivo é comer carne de ave ou peixe en lugar de carne vermella, xa que con ambas as alternativas diminúese un 10% o risco de diabetes.

Particularidades da carne vermella

O consello nutricional para comer carne é escoller as máis magras, de modo que as vermellas, pola súa particular composición máis rica en graxa saturada e colesterol, queden relegadas a un consumo esporádico, máis ocasional.

Contido en ferro. As carnes vermellas concentran a maior cantidade de ferro hemo, fácil de absorber por parte do organismo. A de cordeiro e de vacún maior conteñen entre tres e catro miligramos, o dobre que as carnes brancas como o pito, o pavo ou o coello. No entanto, non ten porqué rexistrarse carencia de ferro se en condicións normais de saúde inxérense máis alimentos vexetais ricos en ferro, como legumes, froitos secos e verduras de folla verde, e a súa inxesta faise de forma conxunta con alimentos ricos en vitamina C. Esta combinación dietética aumenta o aproveitamento do ferro vexetal.

Achegar proteico. O achegar proteico medio das carnes, sexan vermellas ou brancas, é duns 20 g por cada 100. Unha ración de 120 g achega unha terceira parte das proteínas que necesita unha persoa ao longo do día. O equilibrio dietético conséguese se se alterna o consumo de carne con outras fontes de proteína animal (peixes, ovos, lácteos) e vexetal (legumes, cereais integrais e froitos secos).

Purinas, acedo úrico e pinga. As carnes vermellas e os derivados cárnicos como embutidos e patés conteñen cantidades importantes de purinas. Estas sustancias proveñen do metabolismo das proteínas e no organismo transfórmanse en ácido úrico. Os niveis elevados de acedo úrico en sangue coñécense co nome de hiperuricemia. Se se manteñen elevados, co tempo poden chegar a causar pinga. Por este motivo, recoméndase limitar o consumo destes alimentos en caso de hiperuricemia ou pinga.

PREVALENCIA DE DIABETES

As cifras sobre a prevalencia da diabetes mellitus (DM) son desalentadoras. Cada ano desenvolven a enfermidade preto de sete millóns de persoas en todo o mundo, sobre todo diabetes tipo 2 (95%) e un 5%, tipo 1. A Organización Mundial da Saúde (OMS) estima que máis de 180 millóns de persoas no mundo teñen diabetes e é probable que este dato se duplique antes de 2030. Segundo datos da OMS e da Federación Internacional de Diabetes (IDF), o número de persoas con diabetes incrementa de maneira epidémica en todo o mundo. En España, a prevalencia estimada de diabetes rolda o 6,5% para a poboación entre 30 e 65 anos, e oscila en diversos estudos entre o 6% e o 12%.

O aumento dos casos de diabetes tipo 2 entre nenos e adolescentes é espectacular, ata o punto de converterse nun problema de saúde pública mundial. Aínda que a obesidade e a inactividade física son os principais factores determinantes da diabetes tipo 2, os factores dietéticos tamén xogan un papel destacado no seu desenvolvemento.