Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Cinco consellos para baixar o colesterol

A alimentación, o control do peso e a actividade física son claves para manter baixo control os niveis de colesterol
Por Xullo Basulto 10 de Abril de 2013
Img alimentos colesterol listg
Imagen: Richard Cocks

Moitos adultos teñen o colesterol elevado . Deles, unha gran parte recorre a tratamentos “alternativos” para diminuílo . Por iso, o Centro Nacional de Medicamento Complementario e Alternativo (NCCAM), unha das autoridades de referencia neste campo, emitiu cinco recomendacións sobre o tema. No presente artigo detállanse devanditos consellos, pero tamén se profunda neles co obxectivo de aumentar o noso coñecemento sobre este delicado asunto. Unha importante mensaxe que hai que lembrar é que, aínda que en ocasións é necesaria a axuda farmacolóxica, un bo estilo de vida é como un “fármaco” de gran axuda no control desta doenza, de baixo custo e sen efectos secundarios.

Colesterol: cinco recomendacións para diminuílo

A metade da poboación adulta española ten o colesterol elevado

A metade da poboación adulta española ten o colesterol elevado , segundo revelou o estudo ENRICA (Estudo de Nutrición e Risco Cardiovascular en España). Os autores da investigación, publicada en xuño de 2012 na Revista Española de Cardiología , lembran que a hipercolesterolemia (colesterol sanguíneo por encima de 200 mg/dL) asóciase “de forma independente, forte e continua co risco de enfermidade isquémica do corazón , mesmo nos mozos e en poboacións con baixo risco coronario”.

Como se ve, non é un asunto para tomar a treo. A pesar diso, segundo estudos recentes , unha gran parte dos individuos que padecen hipercolesterolemia recorre a terapias complementarias para tratala. Que debemos saber respecto diso? Para responder a esa pregunta, o Centro Nacional de Medicamento Complementario e Alternativo (NCCAM), un organismo que avalía a utilidade e a seguridade das diversas prácticas do medicamento complementario e alternativo, emitiu en febreiro de 2013 cinco recomendacións que debemos ter presentes e que, a continuación, amplíanse con datos relacionados coa poboación española.

1. Mellora a túa alimentación

Unha dieta saudable pode axudar a normalizar os nosos niveis de colesterol e a reducir a necesidade de fármacos. Con todo, o estudo ENRICA deu unha mensaxe desalentadora, xa que o 24% dos adultos españois con colesterol elevado non recibe consello dietético por parte do seu médico. E cando o recibe, é probable que sexa inadecuado. Tal e como detalla o ‘ Libro branco da nutrición en España ‘, a formación en nutrición nas carreiras sanitarias “foi e segue sendo, dentro dos novos plans de grao, moi deficitaria”. Así mesmo, detállase que “a falta de dietistas-nutricionistas nas institucións sanitarias, tanto de atención primaria como hospitalaria, ou na Saúde Pública, ten consecuencias moi prexudiciais para a saúde da poboación e aumenta os custos sanitarios”.

En calquera caso, as dietas que conteñen moitas graxas saturadas e moitas graxas trans son, segundo o NCCAM, perigosas para o noso colesterol sanguíneo. Como evitar que a alimentación teña moita cantidade de devanditas sustancias? Débese, por unha banda, salientar o consumo de hortalizas, legumes, froitas frescas, cereais integrais (como pan integral, pasta integral, arroz integral), froitos secos e sementes. Por outra banda, convén minimizar ao máximo a inxesta de embutidos, carnes vermellas, bollería, repostaría, xeados, aperitivos salgados, sobremesas lácteas, queixos ou salsas, tal como detállase en este artigo da dietista-nutricionista María Maneira.

2. Controla o teu peso

Perder quilos de máis non só axuda a reducir o colesterol LDL (o chamado “colesterol malo”) senón que tamén incrementa os niveis de colesterol HDL (“colesterol bo”, que axuda a evitar que o colesterol se acumule nas nosas arterias). De novo, o consello dos médicos sobre a perda de peso en persoas con hipercolesterolemia parece insuficiente: menos da metade deles recomendou aos seus pacientes controlar o peso corporal no estudo ENRICA. Peor aínda será deixarse enganar por unha dieta milagre .

Para a experta en control de peso Violeta Moizé (Hospital Clínic de Barcelona) a perda de peso require “moita motivación, tanto do paciente como do terapeuta, e formación continua. Aquí tirar a toalla non existe”. Moizé, ademais, indica con bo criterio que a maioría dos pacientes con exceso de peso “saben que deben facer, o que non saben é como facelo coa súa realidade diaria, cos seus valores, coas súas necesidades íntimas, cos seus praceres, co seu estilo de vida…”. É por iso que a fórmula para tratar o exceso de peso debería estar composta por este catro compoñentes:

  • Seguimento por un especialista; en especial, un dietista-nutricionista para que a dieta teña en conta tanto as características como os gustos e preferencias do paciente.
  • Alimentación saudable (incremento na inxesta de cereais integrais, legumes, froitas, verduras e hortalizas).
  • Modificación dos hábitos de vida (iso inclúe ao exercicio físico habitual).
  • Persistencia (fundamental).

3. Levántache e anda

A actividade física regular (como camiñar a paso lixeiro uns 30 minutos cada día) axuda a manter ou a diminuír o peso corporal, aínda que tamén pode aumentar o “colesterol bo” (HDL) e diminuír o “colesterol malo” (LDL) e os triglicéridos. O NCCAM propón un mínimo de 150 minutos semanais de actividade física. A Organización Mundial da Saúde (OMS) vai máis aló: nas súas informe ‘Recomendacións mundiais sobre actividade física para a saúde’ sinala que o idóneo é realizar 300 minutos semanais de actividade física (en sesións nunca inferiores a 10 minutos). Tamén aconsella facer un mínimo de dúas veces por semana actividades de fortalecemento dos grandes grupos musculares.

Con todo, o consello dos nosos médicos acerca da importancia do exercicio físico en persoas con hipercolesterolemia é insuficiente: menos da metade deles recomendou aos seus pacientes respecto diso no estudo ENRICA. Non é un tema trivial. Hai estudos sólidos que mostran que o sedentarismo aumenta de forma notable o risco de sufrir diabetes, enfermidade cardiovascular e mesmo o risco de morrer de forma prematura por calquera causa. De feito, se estima que unha boa forma física reduce o risco cardiovascular até unha magnitude equiparable ao feito de non fumar.

E é que o sedentarismo forma parte do catro factores de risco máis significativos de desenvolver patoloxías cardiovasculares, xunto ao tabaquismo, a hipertensión e a hipercolesterolemia. Non estraña, por tanto, que o PAPPS (Programa de Actividades Preventivas e de Promoción da Saúde) da Sociedade Española de Medicamento de Familia e Comunitaria (semFYC) considere que se debe incorporar o consello e prescrición da actividade física nas consultas de atención primaria, así como motivar ao paciente en cada visita , aínda que este non sexa o motivo de consulta. Como sete de cada dez españois somos sedentarios no noso tempo libre , son datos que non deberiamos pasar por alto.

4. Se prudente co uso de suplementos dietéticos

Non hai evidencias concluíntes de que o arroz de fermento vermello, as sementes de liño e o allo sexan eficaces para reducir os niveis de colesterol

Os suplementos dietéticos máis estudados en relación ao control do colesterol, segundo o NCCAM, son o arroz de fermento vermello, as sementes de liño e o allo. Esta organización, no entanto, sinala que non hai evidencias concluíntes de que sexan eficaces para reducir os niveis de colesterol . Sobre o arroz de fermento vermello e os suplementos de allo, o NCCAM mesmo advirte de que poden ter efectos secundarios e xerar interaccións farmacolóxicas, algo preocupante si tense en conta que unha alta proporción de españois toma fármacos de forma habitual, segundo revela a Enquisa Nacional de Saúde .

O GREP-AEDN emitiu en novembro de 2012 unha serie de recomendacións respecto diso dos “produtos dietéticos”, das que cabe destacar o seguintes catro:

  • Minimice o uso de “produtos dietéticos”. Si non está do todo seguro da súa efectividade, seguridade ou necesidade, non os compre.
  • Non substitúa ou aprace o inicio do tratamento médico que lle indicou o seu profesional sanitario de referencia.
  • Consulte co seu médico ou co seu dietista-nutricionista os posibles interaccións fármaco-nutriente ou fármaco-principio activo do produto.
  • Si observa algún efecto secundario, póñase en mans dun médico e denuncie a situación ante unha institución que se dedique á defensa do consumidor.

5. Comparte as túas dúbidas co médico

De igual maneira que non permitimos que calquera autodenominado “experto” repare unha ponte gretada, non convén deixar a nosa saúde en mans de persoal non cualificado. O médico coñece que medidas demostraron eficacia e (non menos importante) seguridade para reducir os niveis de colesterol. O noso médico debe coñecer toda práctica complementaria ou alternativa que realicemos, e iso inclúe aos suplementos dietéticos. Un dos motivos é que poden xerar interaccións indeseadas (e de consecuencias imprevisibles, pola falta de estudos en humanos) cos fármacos que diminúen o colesterol, chamados “estatinas”. Unha revisión Cochrane de xaneiro de 2013 confirmou a capacidade das estatinas para diminuír non só o colesterol senón tamén a mortalidade , sen que se observaron efectos adversos importantes.

Un exemplo de interacción indeseada é o que se produce ao tomar á vez estatinas e salvado de avena: estudos publicados por Ricther e colaboradores e de Andrés e colaboradores observaron que tomar salvado de avena pode elevar o colesterol, debido á diminución da eficacia das estatinas. Algo parecido sucede ao tomar herba de San Juan . Por iso, ante a dúbida -e antes de tomar suplementos dietéticos- é fundamental consultar co médico.