Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Comes tan ben como crees?

Un sinxelo cuestionario para pescudar se a nosa alimentación é tan saudable como cremos

“Nós comemos ben”. “En casa cociñamos moi san”. “Cóidome moito nas comidas”. “Guisamos con moi pouco sal”. Quen non dixo ou ouviu algunha frase como esta? É probable que todos comentásemos os nosos hábitos dietéticos con amigos ou familiares e, máis aínda, désemos consellos para coidar a liña e a saúde. Cando falamos sobre alimentación e facemos manifestacións deste estilo, facémolo convencidos de que a nosa dieta é tan sa como cabería esperar, que os nosos hábitos son saudables e que os “caprichos” son excepcións. Pero, en realidade é así? No seguinte artigo exponse un sinxelo cuestionario para pescudar se comemos tan ben como cremos.

Imaxe: stevanovicigor

Visitantes ocasionais ou infiltrados na nosa dieta?

Imaxe: Iuliia

A alimentación non fai milagres, pero fai a diferenza. Por exemplo, non hai alimentos que curen o cancro, pero si os hai que axudan a previr esta enfermidade e moitas outras. Á marxe das dietas milagrosas, os métodos máxicos, os alimentos funcionais ou os nutrientes en pastillas, que confunden (e moito) á poboación, case todos sabemos que os hábitos dietéticos determinan en boa medida a saúde. É unha relación de causalidade moi clara, aínda que os efectos non se observan a curto prazo, senón co tempo. Como en case todos os proxectos importantes, para mellorar a saúde coa alimentación é preciso ser constantes.

Somos constantes? Probablemente moitas persoas dirán que si, que a súa dieta é saudable e que os alimentos superfluos (os moi calóricos e grasos, pero pouco nutritivos) aparecen na mesa en moi contadas ocasións. "Un día é un día" ou "Por unha vez que comamos disto tampouco vai pasar nada" son as frases que adoitan 'aderezar' os caprichos esporádicos. A cuestión é determinar se son tan circunstanciais como cremos ou se están máis presentes na nosa dieta do que percibimos. En moitos casos, non somos conscientes de que o consumo de alimentos superfluos non é a excepción, senón a norma.

Comes ben? Dez preguntas para pescudalo

A continuación formúlanse dez preguntas. Non proveñen dun cuestionario validado por un comité científico, pero convén contestalo con sinceridade. As respostas que se dean poden servir de orientación para axudarnos a comprender se os nosos hábitos achéganse ou non a un patrón de dieta saudable.

  • 1. Comes (ou bebes) moito azucre? Os comités de expertos aconsellan evitar as bebidas azucaradas polo seu papel na promoción da obesidade. No entanto, moitos españois inclúenas no seu día a día. Tamén achegan moito azucre a pastelería (como as galletas), a pastelaría, os xeados ou as sobremesas lácteas.
  • 2. Tomas integrais? É moi conveniente substituír o arroz branco pola súa versión integral, a fariña branca pola integral (iso inclúe ao pan ou á pasta) e inxerir máis a miúdo cereais integrais como a quinoa ou os que haxa no muesli (sen azucarar). Un dos últimos estudos que avaliou os beneficios dos integrais, o publicado o 15 de setembro na revista International Journal of Clinical and Experimental Medicine, conclúe que "un elevado consumo de integrais exerce un efecto protector no accidente cerebrovascular".
  • 3. Inxeres menos de 20 gramos diarios de carnes procesadas? En España tómanse uns 35 gramos diarios de carnes procesadas (xamón, chourizo, lonchas de pavo, etc.), cando non se deberían superar os 20 gramos, tal e como se abordou no artigo 'Podemos ou non podemos comer carnes vermellas e procesadas?', publicado tras as recomendacións máis actuais da Organización Mundial da Saúde (OMS).
  • 4. Tomas menos de 500 gramos de carnes vermellas á semana? O Fondo Mundial para a Investigación do Cancro recomenda que cada individuo non coma máis de 500 gramos semanais de carnes vermellas, dado o seu probable papel no cancro colorrectal. A mesma entidade considera que a media poboacional de consumo destas carnes non debería pasar os 300 gramos semanais, como se indicou no texto antes citado. A modo de exemplo, un entrecot pesa uns 200 gramos, mentres un filete ou un solombo de tenreira pesan uns 95 gramos.
  • 5. Comes cinco racións de froitas e hortalizas cada día? A maioría da poboación pensa que o concepto "cinco racións de froitas e hortalizas ao día" fai referencia a un límite máximo, cando é o contrario. No artigo 'Canto é unha ración de froitas e hortalizas?' amplíase esta cuestión e insístese en que non se pode equiparar un zume, aínda que sexa caseiro, a unha peza de froita fresca.
  • 6. Priorizas a presenza de legumes e froitos secos na túa alimentación?
    Nos consensos científicos de nutrición cada vez é máis frecuente ler a recomendación de substituír o típico segundo prato con carnes ou peixes por receitas a base de legumes. É lóxico, dado que as investigacións que relacionan a inxesta de legumes coa prevención de enfermidades crónicas son bastante concluíntes. En canto aos froitos secos, existe un medo inxustificado ao seu consumo, polo seu contido calórico, cando en realidade tomalos de forma habitual só achega beneficios.
  • 7. Es consciente de que "canto menos alcol, mellor"? En España tómanse máis calorías a partir de bebidas alcohólicas que de legumes, algo que preocupa moito ás autoridades sanitarias. Os estudos poboacionais ben deseñados mostran con claridade que non se pode atribuír beneficios á inxesta de alcol e que, ademais, debe preocupar a súa implicación nunha longa lista de enfermidades, como o cancro de colon ou de mama.
  • 8. Desconfías das "dietas milagre"? Sexa para perder peso, para gañar saúde ou para mellorar unha enfermidade, ningunha dieta "con apelido" exercerá beneficios a curto prazo e sen esforzo, que é o que prometen as dietas de moda. Convén fuxir delas por moitos motivos: entre eles, que poden xerar trastornos psicolóxicos, aumentan o risco de obesidade (polo chamado "efecto yoyó") e vólvennos máis vulnerables a sucumbir a enganos, dado que promoven a desconfianza en tratamentos de probada eficacia.
  • 9. Vixías o tamaño da ración? Canto máis grande é o tamaño da ración dos alimentos que nos serven ou que nos servimos, maior cantidade inxérese. É o que conclúen as revisións científicas rigorosas, e é algo que hai que ter moi en conta nunha contorna como o noso, cunha gran abundancia de alimentos acotío, moitos dos cales son de baixa calidade nutricional e preséntanse en formato XXL.
  • 10. Cociñas ti ou compras precocinados? O consumo habitual de precocinados, ademais de expornos a unha elevada inxesta de sal (que aumentará o noso risco cardiovascular), impide aprender a cociñar, algo fundamental se se quere conseguir gozar unha dieta que ademais de saudable sexa agradable ao padal.

Non somos conscientes da "realidade nutricional"

Imaxe: vankad

As preguntas -e, sobre todo, as respostas- dan moito que pensar, sobre todo porque mostran que hai unha distancia considerable entre o que sabemos, o que facemos e o que cremos facer. Dintintos estudos poboacionais revelan unha e outra vez que estamos lonxe de seguir unha dieta sa.

A modo de exemplo, unha enquisa recente levada a cabo por EROSKI CONSUMER mostrou que mentres o 90% dos pais ou coidadores considera que os nenos se alimentan de maneira adecuada, eses pequenos seguen un patrón de dieta que en absoluto pode cualificarse como saudable. No artigo 'A alimentación infantil en España debe mellorar' ampliáronse os resultados desa sondaxe e expúxose que na dieta infantil hai demasiado azucre, poucas froitas e hortalizas, demasiados alimentos superfluos e poucos cereais integrais. Isto é moi preocupante, dado que unas poucas calorías de máis están relacionadas coas actuais taxas de obesidade infantil.

Estes resultados pódense extrapolar á dieta dos adultos: a maioría somos coñecedores da importancia dunha dieta sa e mesmo cremos seguir unha "dieta mediterránea", pero a realidade é moi distinta, segundo ampliouse no artigo 'A mala alimentación supera o noso consumo de alimentos sans'. Como exemplo, tómanse entre 80 e 90 quilos anuais de alimentos ultraprocesados cada ano. Este dato, recollido no Informe Global da Nutrición 2015, incluíuse nun artigo cuxo título xa dá unha pista da realidade do noso patrón de alimentación: 'Unha de cada tres persoas segue unha dieta insana'. Así, cando afirmamos "comer ben", cabe facerse a pregunta de con quen nos estamos comparando?

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Información de Copyright e aviso legal

Visita a nosa canle Eroski Consumer TV

En EROSKI CONSUMER tomámonos moi en serio a privacidade dos teus datos, aviso legal. © Fundación EROSKI

Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto