Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Consumo de niacina contra o colesterol

Esta vitamina resulta efectiva paira aumentar o colesterol beneficioso (HDL) e é clave paira optimizar a obtención de enerxía dos macronutrientes

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 02deDecembrode2003
Img huevos Imaxe: cursedthing

A niacina é fundamental paira a obtención de enerxía e, en doses elevadas, paira diminuír o colesterol LDL (prexudicial) e os triglicéridos. É una vitamina hidrosoluble con distintas acepcións terminolóxicas (nicotinamida, ácido nicotínico, vitamina B3 ou factor PP), que se descubriu durante a investigación sobre a pelagra. Esta enfermidade, provocada por unha deficiencia crónica de niacina, foi frecuente no século XVIII en países como España e Italia e, máis tarde, en Estados Unidos. Na actualidade, o déficit de niacina é pouco probable, xa que se acha dispersa en multitude de alimentos e nalgúns mesmo se engade. Ademais, o organismo sintetízaa a partir doutros nutrientes como o aminoácido triptófano. Só en países con escasos recursos alimentarios e una dieta pouco variada diagnostícanse casos de pelagra.

De vitamina a fármaco paira o colesterol

En doses elevadas, a niacina contribúe a mellorar o perfil lipídico. Diminúe o colesterol LDL (prexudicial) e os triglicéridos, e demostrouse que é a sustancia máis eficaz paira aumentar o colesterol HDL (beneficioso). Como inhibidor da síntese de lipoproteínas, úsase desde a década do cincuenta paira o tratamento da hipercolesterolemia.

O principal inconveniente é que, segundo datos clínicos, son necesarias doses entre 50 e 75 veces superiores á inxesta diaria recomendada. Por este motivo, o consumo de niacina presente nos alimentos é insuficiente paira conseguir os efectos terapéuticos esperados. Ademais, a prescrición médica é condición indispensable paira tomar este fármaco, xa que a súa inxesta non está exenta de efectos secundarios.

Importante paira a obtención de enerxía

Xunto cos efectos no control do colesterol, a niacina é una das vitaminas que actúan como coenzimas no metabolismo, ademais da B1, B2, B5, B6 e B8. Por metabolismo enténdese o conxunto de reaccións químicas que experimentan os macronutrientes dos alimentos (hidratos de carbono, proteínas, graxas) no organismo. Moitas destas reaccións só levan a cabo, e da maneira máis eficiente, grazas á presenza das citadas vitaminas. Estas non actúan como talles, senón que forman un derivado que se denomina coenzima.

A niacina é un compoñente das coenzimas NAD (nicotín adenin dinucleótido) e NADP (nicotín adenin dinucleótido fosfato), presentes en todas as células e indispensables nas reaccións de oxidación-redución que suceden paira a obtención de enerxía (ATP) dos macronutrientes. Denomínanse coenzimas porque se necesitan para que actúe a encima, una proteína que opera como catalizador nas reaccións químicas que acontecen nos millóns de células do organismo. Grazas ás encimas, as reaccións ocorren a gran velocidade. Como vitamina, a niacina participa nas funcións de mantemento da pel, o sistema nervioso e o dixestivo.

Que comer paira evitar deficiencias

As bacterias intestinais son capaces de sintetizar a niacina a partir de triptófano, un aminoácido abundante nos ovos e no leite, aínda que esta cantidade resulta insuficiente paira cubrir as necesidades diarias e debe completarse co consumo doutros alimentos. En particular, a vitamina está dispersa en carnes, peixes, vísceras, queixos, fermento, cereais integrais e leguminosas.

Teñen risco de sufrir déficit de niacina quen seguen dietas moi desequilibradas e con poucas proteínas

Posto que o triptófano é un precursor desta vitamina, as súas necesidades exprésanse como equivalentes de niacina paira ter en conta a contribución de leste aminoácido ao total. Por cada 60 miligramos de triptófano obtense un 1 miligramo de niacina. As inxestas diarias recomendadas paira as persoas adultas establécense entre 16 e 20 mg Equivalentes de Niacina (EN), no caso dos homes, e de 12 a 17 EN paira as mulleres. Estas deberán incrementar a inxesta en 2 e 3 EN durante a xestación e a lactación, respectivamente.

O déficit de niacina na actualidade é pouco probable, xa que se acha dispersa en multitude de alimentos. Son grupos de risco quen seguen dietas moi desequilibradas e con poucas proteínas. A súa deficiencia crónica provoca una enfermidade grave coñecida como pelagra ou “síndrome dos tres D”, xa que os seus síntomas característicos en estados avanzados son a demencia, a dermatitis e a diarrea.

A incidencia de pelagra asóciase a poboacións cuxa dieta diaria se apoia no consumo de millo. Esta relación ten una explicación: o millo recoñeceuse como un alimento pobre en niacina ou vitamina B3, principal factor causal de desenvolvemento da enfermidade. No entanto, a nixtamalización é una técnica que aumenta a dispoñibilidade da niacina no millo.

Nas etapas iniciais da carencia desenvólvense outros síntomas menos característicos como debilidade muscular, anorexia (falta de apetito), dixestións difíciles e erupciones cutáneas. A falta de niacina e triptófano combínase coa de vitamina B6 ou piridoxina, xa que desta última depende a conversión do triptófano en niacina.

TOXICIDADE

As altas doses de niacina poden provocar toxicidade hepática, molestias gástricas, picor e enrojecimiento da pel. Por iso, sempre é conveniente consultar cun profesional sanitario antes de tomar suplementos de vitaminas.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións