Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Demasiada fructosa na dieta: consecuencias

O consumo elevado de produtos endulzados con fructosa favorece os depósitos de graxa no fígado e altera os lípidos sanguíneos

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 14deOutubrode2011
Img azucar Imaxe: Jade Gordon

A fructosa é o azucre natural máis doce. Localízase de forma natural nas froitas e no sirope de millo, que nun 55% é fructosa e que se emprega sobre todo como ingrediente edulcorante en alimentos procesados (bebidas azucaradas, pastelería, cereais do almorzo ou galletas, entre outros). Hai unhas décadas, a fructosa estaba presente na dieta de forma moi minoritaria, xa que só procedía do consumo de froita e dalgunhas hortalizas. En Estados Unidos, a principios do século XX consumíase unha media de 15 g/día deste azucre. Hoxe en día, esta cantidade multiplicouse por catro ou cinco, debido ao seu omnipresencia en produtos endulzados con fructosa. Algúns estudos indican que ao redor do 10% da inxesta enerxética diaria provén da fructosa.

Img azucar1
Imaxe: Jade Gordon

O dano hepático e coronario que causaría un consumo excesivo de fructosa explícase pola maneira en que se metaboliza no organismo, segundo publicou a Escola de Medicamento de Harvard. As células do fígado son as únicas capaces de metabolizar a fructosa. Como consecuencia deste proceso, sintetízase graxa, que se pode acumular neste órgano ata chegar a formar o denominado “fígado graso non alcohólico”. Calcúlase que ao redor do 30% dos adultos de países ricos están afectados por este trastorno. Esta cifra alcanza entre o 70% e o 90% en persoas que sofren obesidade ou diabetes.

Esta enfermidade hepática pode discorrer sen síntomas nin complicacións, aínda que en ocasións a graxa acumulada pode causar inflamación e fibrosis no devandito órgano e comprometer, en estados avanzados, o seu normal funcionamento. A boa noticia é que o fígado graso non alcohólico, sobre todo nos estados iniciais, é reversible. A diminución do consumo de azucres sinxelos (azucre de mesa, xa sexa branco ou moreno, mel, pasteis, pastelería ou bebidas azucaradas, entre outros) e, en especial, de fructosa, sería beneficioso para a prevención deste trastorno e tamén para o seu tratamento.

Efectos do exceso de fructosa

Cando a inxesta de azucres simples é alta, aumentan os triglicéridos e o colesterol malo

O metabolismo hepático da fructosa ten efectos máis aló dos descritos. Hai evidencias que suxiren que seguir unha dieta alta en azucres simples, en especial de fructosa, provoca cambios pouco saudables nos niveis de lípidos en sangue. Cando a inxesta destes azucres é excesiva, algo habitual, aumentan os triglicéridos e o colesterol LDL (o “malo”) en sangue. Pero isto non é todo, porque tamén facilita a acumulación de graxa ao redor de vísceras como o corazón e incrementa a presión arterial, razóns que explican o aumento do risco de padecer enfermidades cardiovasculares.

Estudos epidemiolóxicos recentes evidencian a relación entre inxestas elevadas de fructosa cunha maior probabilidade de desenvolver enfermidades coronarias e de mortalidade por esta causa.

Recomendacións dietéticas

Á espera de máis estudos clínicos que diluciden as causas concretas destes achados, parece sensato recomendar unha diminución do consumo de azucres simples e, en especial, de fructosa. Iso si, non á conta de froita fresca, que achega múltiples beneficios nutricionais e supón unha fonte pouco importante de fructosa. Convén lembrar que os alimentos que máis contribúen á súa inxesta son os produtos doces procesados.

Os mesmos consellos que dá a Asociación Americana do Corazón para evitar a ganancia de peso corporal e a alteración dos perfís lipídicos sanguíneos son válidos para protexer o fígado e as arterias dos danos da fructosa: limitar as bebidas azucaradas, pasteis e pastelería, sobremesas doces, galletas e a maioría de cereais do almorzo, entre outros.

OUTRAS CONSIDERACIÓNS

É certo que a fructosa goza dunha resposta glucémica pospandrial menor, é dicir, en comparación con outros azucres como a sacarosa ou a glicosa, provoca un aumento de azucre en sangue máis moderado tras o seu consumo. Este feito, que podería verse como unha vantaxe para as persoas que padecen diabetes mellitus, non o é en absoluto. Tanto a Asociación Americana de Diabetes como a Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA) alertan de que inxestas elevadas de fructosa poden conducir a complicacións metabólicas como dislipemia, resistencia á insulina e un aumento das reservas de graxa nos órganos.

Por iso, convén que as persoas con esta enfermidade non abusen de produtos etiquetaxes como “aptos para diabéticos” ou “sen azucre”, xa que poden conter fructosa en substitución do azucre común. A educación alimentaria do paciente con diabetes e o hábito de ler a etiquetaxe son as mellores armas para evitar consumir alimentos pouco recomendables para estas persoas.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións