Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Dieta a base de froitas, unha opción sa?

O noso organismo necesita máis de corenta nutrientes cada día para regular o metabolismo e as froitas non achegan suficiente cantidade de todos eles
Por Maite Zudaire 24 de Agosto de 2012
Img dieta frutas listp
Imagen: fishbone1

Os alimentos conteñen cantidades desiguais de nutrientes. As carnes destacan polo contido proteico e de ferro; os peixes, polos seus ácidos grasos omega-3; as verduras de folla verde, polo seu contido en folatos e magnesio; e as froitas, pola súa achegue de vitamina C, folatos e potasio. No leite sobresae o calcio e a vitamina D, mentres que nos aceites vexetais (como o de oliva e girasol) e nos froitos secos é reseñable a cantidade de vitamina E. O noso organismo necesita máis de corenta nutrientes cada día para regular o metabolismo, unha cantidade e variedade que non pode ofrecer un único grupo de alimentos. Neste artigo explícase por que non é san comer só froita e por que é mellor comela enteira que en zumes.

Por que non é san comer só froita?

A mellor fórmula para obter a enerxía necesaria e todos os nutrientes que precisa o organismo é seguir unha dieta variada, tanto en cantidade como en tipo de alimentos e frecuencia de consumo. Esta é unha razón máis que suficiente para evitar unha modalidade dietética centrada no consumo exclusivo dun grupo de alimentos, por moi sans que estes sexan, como é o caso das froitas.

Estas conforman un variado e colorido grupo de alimentos considerados indispensables e insubstituíbles no contexto dunha dieta saudable e equilibrada. Ocupan un lugar destacado na Pirámide da Alimentación Saudable e diversos organismos de saúde e nutrición marcaron obxectivos de consumo saudable: dous ou tres froitas diarias, ou o equivalente en suma con verduras e hortalizas, ata alcanzar 400 gramos cada día. A pesar diso, seguir unha dieta a base de froita non está xustificado desde a óptica dietética e nutricional por dúas razóns principais:

  1. Como fonte enerxética, inxérense só azucres rápidos (fructosa ou glicosa), que en determinadas circunstancias de saúde e enfermidade poden resultar contraproducentes, como no caso de padecer diabetes, hipertrigliceridemia, tendencia a mareos e vahídos por hipoglucemia, altibaixos emocionais, esforzo físico ou intelectual intenso, etc.

  2. Faltan nutrientes esenciais. En resumo, o compendio nutricional das froitas é:

    • Auga como elemento principal (80-90%).
    • Azucres de absorción rápida (fructosa, glicosa).
    • Fibra soluble e insoluble.
    • Cantidades apreciables de potasio, modestas de magnesio e escasas de calcio.
    • Hierro e zinc.
    • Vitamina A e carotenos.
    • Vitamina C e folatos.
    • Multitude de antioxidantes que teñen tamén a función de actuar como colorantes das froitas (licopeno, beta-caroteno, antocianinas, etc.).

    Con todo, as froitas carecen de nutrientes esenciais como as proteínas de alto valor biolóxico e os lípidos. Entre eles, os acedos grasos esenciais, con funcións crave na rexeneración, recuperación ou crecemento dos tecidos, na formación e funcionamento de hormonas, anticorpos, neurotransmisores, encimas, funcionalidade e elasticidade das membranas celulares.

Máis froita enteira, menos zumes

Ao tomar a froita en forma sólida inxérese tamén fibra, que modula a absorción dos azucres e mellora a metabolización dos nutrientes

O azucre natural da froita é a fructosa. É o predominante na maioría delas e o que marca o delicioso e esperado sabor doce cando están maduras. Pero a fructosa é un nutriente que está no punto de mira. O seu elevado, mesmo esaxerado, uso como aditivo endulzante (polo xeral proveniente do millo) nos alimentos procesados ha levado a comprobar en distintas investigacións que este é un compoñente pernicioso en determinados casos: desde a obesidade e o control do peso ata o dano hepático, ao favorecer os depósitos de graxa no fígado, ou o dano coronario, ao alterar os lípidos plasmáticos (aumento dos triglicéridos e do colesterol “malo” ou LDL2).

Aínda que no auxe destas patoloxías parece ter unha influencia notable o elevado e crecente consumo de produtos procesados edulcorados con fructosa, con relación á froita, tamén fonte de fructosa, as evidencias apuntan a que é menos aconsellable tomar zumes de froita que a froita enteira, en estado sólido. Hai estudos epidemiolóxicos en humanos que indican que a fructosa é máis prexudicial cando se toma como líquido, ben en bebidas azucaradas con fructosa ou en zumes de froitas. Cando se toma a froita de forma sólida inxérese tamén fibra, que modula a absorción dos azucres e axuda a unha mellor metabolización dos nutrientes.

Un día a froita

Non é o mesmo seguir unha dieta a base de froitas durante varios días ou unha tempada, que facer unha “cura” ou unha limpeza e comer só froita durante un ou dous días. Neste segundo suposto, conséguese un efecto depurativo, desintoxicante, descongestionante e diurético.

Para iso hase de escoller o momento idóneo, que coincide con días relaxados e tranquilos, nos que non se precisen esforzos físicos nin mentais importantes.Esta elección dietética pode ser interesante cando se seguiu durante unha tempada ou varios días unha dieta desequilibrada e excesiva, con enchentes e celebracións, inxeriuse demasiado alcol, fumouse en exceso ou os menús foron a base de comida rápida ou demasiado contundentes e ricos en graxas e azucres. Nestes casos, o organismo sente intoxicado e necesita un achegue maior de auga, elementos diuréticos e antioxidantes que favorezan a depuración, unhas condicións que reúne a froita.

Ao seguir un ou dous días esta formulación para comer só froita, non teñen porqué notarse efectos desagradables, aínda que poden sentirse síntomas pasaxeiros relacionados co baixo achegue enerxético ou co propio proceso depurativo: falta de enerxía, sensación de mareo, falta de forzas, dor de cabeza, etc. Por iso é importante contar co asesoramento e o apoio dun dietista-nutricionista. Ademais, se se ten algunha patoloxía, non se recomenda tomar só froita nin sequera un día, se non hai consentimento médico expreso.