Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación > Aprender a comer ben > Alimentación alternativa

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Dieta vexetariana e prevención de enfermidades crónicas

O vegetarianismo considérase unha forma saudable de alimentación, aínda que a investigación científica debe concretar en que beneficia á saúde

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 26deMaiode2009
Img vegetales Imaxe: Dez Pain

PIÑEIRO A obesidade, a hipertensión arterial, o cancro, as enfermidades cardiovasculares e a osteoporose son enfermidades estudadas e relacionadas en multitude de investigacións con diversos hábitos de vida de distintos segmentos da poboación, entre os que se atopan as persoas que seguen unha dieta vexetariana. No entanto, aínda faltan máis estudos que analicen a relación entre a saúde e o seguimento deste tipo de alimentación.

Img pinchospimiento art

A postura da Asociación Americana de Dietética (ADA) e a Asociación de Dietistas de Canadá respecto das dietas vexetarianas é que, ben planificadas, son saudables, nutricionalmente adecuadas e proporcionan beneficios para a saúde na prevención e o tratamento de determinadas enfermidades. Pero estudar os hábitos alimentarios dunha poboación vexetariana é complicado, xa que o vegetarianismo implica distintos e variados tipos de alimentación.

A clave do normopeso
Desde a dieta vexetariana pura (vegana), pasando polo frugivorismo, o crudivorismo, a dieta higienista, a macrobiótica ou a dieta ovolactovegetariana, entre outras, hai matices alimenticios en todas elas que as caracterizan e que as fan diferentes unas doutras. No entanto, todas coinciden no alto consumo de produtos vexetais, que fai delas un instrumento potencial de prevención de diferentes enfermidades crónicas.

Unha menor inxesta de proteína, graxa total e graxa animal e, doutra banda, un maior consumo de fibra e menor de alcol explican, segundo estudos que comparan a relación entre o consumo de carne e a obesidade, que quen seguen unha dieta ovolactovegetariana e vegana teñan un índice de masa corporal (IMC) menor en comparación con quen consomen carne, ou mesmo que quen consomen pescado pero non carne.

O IMC cataloga aos individuos polo seu peso a partir dun peso saudable (normopeso), unha clave na prevención de enfermidades cardiovasculares. Canto menos peso tense, en xeral, menos graxa corporal e unha mellora da sensibilidade á insulina, o que diminúe á súa vez o risco de diabetes tipo II. De feito, segundo a American Diabetes Association, as dietas vexetarianas poden cumprir as guías para o tratamento da diabetes e suxírese, ademais, que a resposta en sangue glicosa-insulina que produce este tipo de alimentación cun baixo índice glucémico posiblemente explica que os vexetarianos teñan menos presión sanguínea que os que consomen unha dieta occidental tipo. É dicir, as dietas vexetarianas terían tamén un efecto hipotensor.

Vegetarianismo e cancro
Ademais dos beneficios para a saúde dun maior consumo de nutrientes como a fibra, os carbohidratos complexos ou as graxas poliinsaturadas, é interesante observar os beneficios que comporta privarse dos alimentos propios desta dieta vexetariana, o que equivale a consumir menos calorías, menos purinas, proteínas animais e azucres refinados, efectuar unha inxesta baixa de colesterol e graxas saturadas, menos graxa total e un baixo consumo de sodio.

Algúns estudos suxiren que un alto consumo de vexetais pode axudar á prevención de certos tipos de cancro
O que se desprende das investigacións realizadas ata a actualidade é que algúns factores das dietas vexetarianas poden influír no risco de cancro: é posible que a conxunción de sustancias beneficiosas, unidas á non inxesta de sustancias que demostraron ser daniñas, sexa a clave que caracteriza á alimentación vexetariana como posible protectora fronte a algúns tipos de cancro .

Segundo o criterio de referencia sobre evidencia científica da FAO/OMS, a redución do risco de cancro en xeral motivado por un alto consumo de vexetais considérase como “probable ou posible” e, entre os cancros, a evidencia dun efecto reductor no risco de cancro colorrectal catalógase tamén como posible. Con todo, non se atopou aínda a conexión positiva entre un patrón de dieta con alto consumo de vexetais e a redución do cancro de mama.

É conveniente ter en conta que as dietas vexetarianas achéganse máis ao cumprimento das guías dietéticas emitidas polo Instituto Nacional do Cancro americano que as dietas non vexetarianas, en particular con respecto á inxesta de graxa e fibra.

No entanto, non se pode esquecer, como explican nun metaanálsis sobre este tema os investigadores do Institute of Experimental and Clinical Medicine de Bratislava (Eslovaquia), que “as poboacións máis sas de Europa son os habitantes de Islandia, Escandinavia e Suecia, paradoxalmente consumidores dunha considerable cantidade de produtos de orixe animal na súa dieta”. Nun metaanálisis de diversos estudos prospectivos realizado polos investigadores de Eslovaquia móstrase como non se atopan diferenzas na mortalidade por cancro de pulmón, próstata, colon, mama e estómago entre os vexetarianos e as persoas que seguen unha dieta equilibrada saudable.

Aínda que se deben desenvolver máis investigacións para determinar cales son os factores potencialmente protectores da alimentación exenta de produtos animais, espéranse os resultados do European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC), un estudo europeo a gran escala que achegará novos datos sobre a relación entre a dieta, o estilo de vida, o ambiente e a incidencia de cancro, enfermidades cardiovasculares e outras enfermidades crónicas.

DIETAS VEXETARIANAS DECLARADAS SAUDABLES

Os vexetarianos que viven en Europa, Canadá e Estados Unidos teñen menos colesterol, sofren menos de hipertensión, de diabetes tipo II, de cancro de colon e de próstata, e ademais están máis delgados que as persoas que consomen unha dieta occidental tipo. Por este motivo a Asociación Americana de Dietética e a Asociación de Dietistas de Canadá situáronse claramente a favor dunha dieta vexetariana adecuadamente planificada.

Os beneficios para a saúde na prevención e o tratamento dalgunhas enfermidades foron definidos por estes organismos oficiais nunha declaración da súa posición, que saíu á luz publicada no “Journal of the American Dietetic Association” no ano 2003, e que na actualidade é un documento de referencia neste tema. Segundo a European Vegetarian Union, case dous millóns de persoas, un 4% da poboación española, podería seguir algún dos tipos de dietas vexetarianas que se practican. Este dato é tan só unha estimación proporcionada pola Asociación Vegana Española, debido a que non se dispón na actualidade doutros datos nacionais oficiais respecto diso.

Unha variedade de enfoques na planificación dos menús pode proporcionar unha nutrición adecuada para os vexetarianos. Guíaa Guía de Alimentación Vexetariana Rainbow suxire o seguinte enfoque.

  • Elixir variedade de alimentos, incluídos grans integrais, verduras, froitas, legumes, froitos secos, sementes e, se se desexa, produtos lácteos e ovos.
  • Seleccionar alimentos que non estean edulcorados, non sexan moi grasos e evitar os alimentos procesados.
  • Escoller variedade de froitas e hortalizas.
  • En caso de consumir alimentos de orixe animal como os produtos lácteos e os ovos, elixir mellor os lácteos con menor contido de graxa, e consumir estes alimentos con moderación.
  • Utilizar unha fonte extra de vitamina B12 e, en caso de ter limitada a exposición á luz do sol, de vitamina D.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións