Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación > Aprender a comer ben > Alimentación alternativa

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Dieta vexetariana e saúde ósea

Este tipo de alimentación asóciase a unha menor densidade mineral dos ósos, pero non é motivo de preocupación clínica

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 20deOutubrode2009

A asociación entre as dietas vexetarianas e a densidade mineral ósea é un asunto controvertido. O debate céntrase na posibilidade de que este tipo de alimentación provoque unha menor masa ósea, como afirman algúns estudos, fronte a outras investigacións que non atoparon relevancia estatística nesta relación. O tema preocupa porque a densidade mineral ósea é o predictor máis forte e consistente das fracturas asociadas á osteoporose.

ImgImagen: Willie Cloete

Nos países occidentais, unha proporción considerable da poboación adoptou unha dieta vexetariana, que non inclúe alimentos recoñecidos na alimentación tradicional como os mellores para a formación e o crecemento dos ósos. A cantidade e calidade dos nutrientes inxeridos (calcio, fósforo, magnesio, vitamina D, A, K) e o consumo doutros elementos dietéticos que favorecen ou entorpecen a absorción dos minerais que nutren o óso, teñen un sinal relevante na saúde ósea. Estes factores súmanse á predisposición xenética de cada individuo para desenvolver trastornos óseos.

A última revisión sobre a posible asociación entre dieta e densidade mineral dos ósos, un tema controvertido, é unha meta-análise dirixida polo Bone and Mineral Research Program Garvan Institute of Medical Research, recollido este mes de outubro no “American Journal of Clinical Nutrition”.

Diferenzas entre dietas vexetarianas

A densidade do óso é un fenómeno fisiológico complexo que está influído por múltiples factores ambientais e xenéticos

Un dos criterios desta revisión era clarificar os distintos conceptos de dieta vexetariana, posto que podía haber diferenzas interesantes entre o consumo dos nutrientes que serven ao óso segundo o tipo de alimentación. Realizáronse estudos que analizaron a densidade ósea a partir de catro tipos de dietas vexetarianas: semivegetariana, que exclúe só o consumo de carne como alimento animal; lacto-ovo-vexetariana, que descarta ademais o peixe, pero contempla o leite e os ovos; lacto-vexetariana, que só admite o leite e os lácteos como fonte proteica animal; e a dieta vegana, que prescinde de todos os alimentos de orixe animal.

Na análise tivéronse en conta nove estudos, cunha mostra total de 869 mulleres e 1.880 homes. Os resultados máis relevantes desvelaron que as persoas vexetarianas tiñan un 4% menos de densidade mineral ósea (no pescozo do fémur e na columna lumbar) que as omnívoras. Este parámetro foi inferior nas veganas, cun 6% menos de espesor de óso.

O papel dos nutrientes

O calcio. Admítese que os vexetarianos poden ter unha maior inxesta global de calcio , pero a porcentaxe absorbible respecto ao total consumido estímase menor. Este mineral é relevante para a saúde, a formación, o crecemento e o mantemento dos ósos. Son varios os estudos que atoparon asociación directa entre o consumo de calcio dietético, a densidade ósea e a redución do risco de fractura. Con todo, o maior meta-análise, con 33 estudos sobre o tema, revela que a contribución do calcio dietético á densidade ósea é modesta.

Os autores suxiren que as diferenzas na inxesta deste mineral ou as fontes de consumo animal (leite e derivados, sardiñas) ou vexetal (froitos secos, sementes, leguminosas) non teñen un efecto significativo sobre a variación observada na densidade ósea. Se se atende a estes datos, é pouco probable que a menor solidez dos vexetarianos nesta análise débase ás diferenzas na inxesta de calcio dietético.

O papel das proteínas. A relación entre a inxesta de proteínas e a saúde ósea foi moi discutida. A hipótese máis firme defende que unha dieta alta en proteínas de orixe animal exerce un efecto negativo sobre a saúde ósea, xa que xera unha carga aceda que require a resorción de calcio do óso para equilibrar a homeostasis. Esta perda mineral asóciase cun maior risco de fraxilidade e de fractura. Nas dietas vexetarianas, debido ao menor consumo de proteína animal, estas non se contemplarían como un nutriente negativo.

Algúns autores indican que as proteínas e o calcio actúan con sinerxía na función ósea se ambos os elementos inxérense en cantidades suficientes na dieta. Con todo, as proteínas poden exercer efectos negativos sobre a densidade ósea cando a inxesta de calcio é baixa.

As dietas vexetarianas, en particular as veganas, asócianse a unha menor densidade mineral ósea, pero non a un nivel que se traduza nunha preocupación clínica. A densidade do óso é un fenómeno fisiológico complexo influído por múltiples factores ambientais e xenéticos. Isto explica que calquera modificación exclusiva da dieta non é suficiente para mellorar a saúde ósea.

ISOFLAVONAS E ÓSO

Unha particularidade diferencial das dietas vexetarianas respecto das occidentais é que as primeiras conteñen máis fitoestrógenos. O Committee on Toxicity of Chemicals in Food, Consumer Products and the Environment (COT) do Reino Unido estima a inxesta media de isoflavonas nos veganos en 75 miligramos ao día. Esta cifra supera con fartura os 12 miligramos diarios dos vexetarianos non estritos, e aínda máis a media dos consumidores occidentais (2 mg/día).

Suxeriuse que as isoflavonas poden axudar a previr a perda ósea despois da menopausa, aínda que a asociación non está clara. O Departamento de Estatística Médica e Epidemiología da Escola de Saúde Pública da Universidade de Sun Yat-sen, en Guangzhou (China), realizou unha meta-análise de ensaios controlados aleatorizados sobre o uso a longo prazo de suplementos de isoflavonas da soia na densidade ósea entre mulleres tras a menopausa.

Repasáronse dez estudos realizados entre 1990 e 2008, cunha mostra total de 896 mulleres que tomaron o complemento cunha dose media de 87 mg de isoflavonas de soia durante polo menos un ano. A conclusión foi clara: é pouco probable que o consumo destes complementos teña un efecto positivo significativo na densidade mineral da columna lumbar e a cadeira nas mulleres.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións