Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Dietas para adelgazar: cales seguir e cales evitar?

Algunhas dietas ou métodos que se puxeron de moda para adelgazar poden ser perigosos para a saúde

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 09 de Xaneiro de 2017

Moitas das enfermidades máis prevalentes na sociedade poderían previrse e controlarse con cambios no estilo de vida, é dicir, con modificacións na dieta e a actividade física. Tal é o caso da hipertensión, a diabetes, os niveis en exceso altos de colesterol e triglicéridos, o cancro e a obesidade. Segundo a Organización Mundial da Saúde (OMS), o 39% das persoas adultas de máis de 18 anos de idade presenta sobrepeso e o 13%, obesidade. Perder peso é un dos propósitos máis recorrentes despois de Nadal, no verán ou en épocas de excesos alimentarios. Pero cales son as estratexias recomendadas para baixar de peso? Neste artigo analízase o que din os expertos respecto deste tema, que tipo de dietas son as máis efectivas e, en cambio, cales se deben evitar.

Imaxe: belchonock

As taxas de obesidade están a aumentar na maioría dos países debido á maior dispoñibilidade alimentaria, a un incremento da inxesta de alimentos de alto contido calórico (ricos en graxas e azucres) e a un descenso da actividade física. A poboación é cada vez máis sedentaria como consecuencia da actividade laboral inactiva, os novos modos de transporte e a crecente urbanización.

Ademais, hoxe en día prevalecen uns modelos estéticos que promoven estar delgado como forma de beleza e, a pesar de que existe gran concienciación social sobre os hábitos alimentarios correctos, non hai políticas nin suficiente formación para que a poboación poida e consiga adoptar uns costumes alimentarios e de estilo de vida adecuadas. Que estratexias son acertadas para adelgazar? De cales hai que afastarse?

Paso 1. Que din os expertos?

En primeiro lugar, e antes de decidir que tipo de dieta é a que se quere seguir, é conveniente saber que é o que din os expertos respecto das dietas e á perda de peso. Como non se lle preguntaría a un veciño sobre que tipo de antibiótico é necesario para tratar unha ou outra infección, tampouco nestes casos deberíase acudir a calquera, senón que se tería que recorrer aos especialistas en dietética e nutrición para organizar de maneira correcta a alimentación.

Antes de decidir que dieta é a adecuada para cada persoa, o dietista-nutricionista realizará unha exhausta entrevista para coñecer os antecedentes patolóxicos, os parámetros antropométricos (peso, talla, índice de masa corporal ou IMC, peso habitual, etc.) e os hábitos alimentarios da persoa. É a partir desta valoración individual cando pode optimizarse o tratamento dietético.

Os expertos recomendan que o tratamento dietético se base na restrición calórica moderada (de 500 a 1.000 calorías diarias menos respecto da dieta habitual), evitando formulacións máis restritivas (isto é, achegues calóricos por baixo de 1.000-1.200 kcal/día en mulleres e 1.200-1.600 kcal/día en homes). Tamén sinalan que se debe controlar, sobre todo, a inxesta de graxas e hidratos de carbono.

Ademais, para conseguir un óptimo control de peso, o tratamento dietético debe evitar as seguintes situacións:

  • Causar situacións de desnutrición ou déficit de diferentes nutrientes, como vitaminas ou minerais.
  • Empeorar o risco cardiovascular dos pacientes.
  • Aumentar o risco de padecer trastornos da conduta alimentaria, tales como anorexia nerviosa ou bulimia.
  • Transmitir conceptos erróneos sobre a obesidade e o seu tratamento.
  • Promover o sentimento de frustración, afectando de forma negativa ao estado psicolóxico da persoa obesa.
  • Inducir cambios no metabolismo enerxético que produzan estados de “resistencia” á perda de peso coa realización de dietas sucesivas.

En cambio, si se deberían conseguir estes obxectivos:

  • Diminuír a graxa corporal preservando ao máximo a masa muscular.
  • Ser realizable durante un tempo prolongado.
  • Ser eficaz a longo prazo para manter o peso perdido.
  • Previr futuras ganancias de peso.
  • Levar unha función de educación alimentaria que desterre erros e hábitos alimentarios inadecuados.
  • Diminuír os factores de risco asociados á obesidade (hipertensión arterial, hipercolesterolemia ou hipertrigliceridémia, diabetes, etc.).
  • Mellorar outros problemas vinculados ao exceso de peso (apnea do soño, artrose, risco de cancro, etc.).
  • Inducir a unha melloría psicosomática con recuperación da autoestima.
  • Aumentar a capacidade funcional e a calidade de vida.

Paso 2. Que dietas débense evitar?

  • Dieta Dukan. O francés Pierre Dukan foi o seu máximo promotor. Foi unha das dietas máis nomeadas nos medios de comunicación e utilizadas por famosos de todo o mundo. Trátase dunha dieta estruturada en diferentes fases que promove, sobre todo, o consumo de proteína de orixe animal (carne, peixe, ovos e lácteos) para conseguir a perda de peso.

    Despois do auxe que tivo hai poucos anos, a súa visibilidade diminuíu de forma considerable cando o seu artífice foi expulsado do Colexio de Médicos do seu país.
    A dieta Dukan baséase en normas alimentarias arbitrarias, definidas polo señor Dukan e sen ningunha base ou rigor científico. Ademais, cumpre todas as características das denominadas “dietas milagre” e pode carrexar problemas de saúde graves.

  • Dieta Atkins. Este réxime dietético moi coñecido promove a inxesta de alimentos ricos en graxas e proteínas e a diminución do consumo de alimentos ricos en carbohidratos, como a pasta, o pan, a pataca, o arroz, os legumes, etc.

    Non existen traballos a longo prazo nos que se puido estudar os posibles efectos adversos asociados a este tipo de dieta. Pero ningunha sociedade científica recoméndaa, posto que pode aumentar o risco cardiovascular do individuo que se somete á dieta, causar estreñimiento e cetogénesis, ademais de que promove conceptos erróneos sobre dieta equilibrada.

  • Dieta da piña, a alcachofa ou o jarabe de arce (dietas baseadas nun alimento). Nestas dietas completamente desequilibradas comprométese o achegue de nutrientes necesario para un óptimo estado de saúde. Son dietas deficitarias en proteínas, fibra, vitaminas e minerais e as súas consecuencias físicas poden ser graves, se se alongan no tempo (polo xeral foméntanse para utilizarse un número de días limitados, de maneira que os riscos nutricionais asociados minimízanse).

    Estas dietas non promoven unha variación no estilo de vida dos individuos, de modo que os cambios ponderales conseguidos, ademais de non favorecer unha perda de masa graxa, senón sobre todo de auga e masa muscular, provocarán unha rápida recuperación ponderal en canto a dieta sexa abandonada (o coñecido “efecto eu-eu”).

  • Dietas depurativas. Baixo o falso concepto de “depurar” ou desintoxicar o organismo, este tipo de dietas promove reducir a inxesta de alimentos e incorporar, doutra banda, sustancias ás que se lles atribúe a capacidade de axudar neste concepto de desintoxicación. Segundo cal sexa o “axente desintoxicante” utilizado, este tipo de dietas pode supor un risco importante para a saúde. Pero, ademais, non existe base científica algunha que faga pensar que o corpo necesita ser “desintoxicado” de alimentación. Se se quere promover un estado de saúde óptimo, sería máis conveniente “desintoxicarse” de todos os alimentos ricos en graxas e azucres que en realidade son nocivos para o organismo, e non só durante unha época, senón de maneira prolongada.

Paso 3. Entón, que dieta facer?

Non o dubide: póngase en mans dun dietista-nutricionista antes de someterse a calquera tipo de terapia dietética. Lembre que unha dieta equilibrada, que potencie a perda ponderal e asegure á vez un óptimo estado de saúde, debe basearse, segundo todas as sociedades médicas e de nutrición, no consumo de verduras, hortalizas, cereais integrais e alimentos de orixe vexetal. Un especialista debe realizar unha valoración intensiva individual para escoller a terapia dietética máis adecuada en cada caso, pero sempre baixo os conceptos de seguridade e base científica.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións