Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Educación nutricional

Unha información e formación adecuadas no ámbito doméstico sobre hixiene dos alimentos levan melloras tanxibles de seguridade alimentaria

img_educacion_p

A seguridade alimentaria baseouse tradicionalmente no control de todos aqueles factores que axudan a desencadear problemas de saúde pública ligados aos alimentos. Por este motivo, e desde hai uns anos, se han ido incluíndo temas asociados á nutrición como un perigo máis a controlar. Aínda que os nutrientes implicados en enfermidades de tipo cardiovascular, hipertensión e mesmo obesidade e diabetes, poden contemplarse desde unha perspectiva do control de puntos críticos, o problema é máis amplo e non pode controlarse só desde unha perspectiva de lexislación e prohibición. É necesaria a implicación dos consumidores no ámbito doméstico.

A implicación dos consumidores é cada vez máis imprescindible para coñecer e aplicar medidas adecuadas de prevención e control alimentarias, de forma que sexa o ámbito doméstico o que se encargue da educación integral dos seus membros. Esta solución pode parecer moi teórica e pouco práctica; con todo, ten unha aplicación sinxela, cada vez máis posta de manifesto por educadores.

Trátase tan só para comer en familia, en grupo, marcando unhas directrices correctas desde a infancia, algo que se converte nun ámbito educativo de primeira orde. O principal problema é que para educar hai primeiro que formarse, polo que as campañas con información sinxela e adecuada poden ser un dos elementos fundamentais para empezar a conseguir este obxectivo.

Criterios de formación

No relativo á alimentación, e aplicable a calquera etapa da vida, unha boa nutrición e unha dieta equilibrada axudan a crecer de forma saudable, a manter un bo estado de saúde na idade adulta e a previr ou atrasar enfermidades propias do envellecemento. O cinco mellores estratexias son:

  • Establecer un horario regular para as comidas que permita conseguir orde e organización no consumo de alimentos enerxéticos.
  • Servir variedade de alimentos, entre os que se inclúan verduras, legumes e froitas; reducir e mesmo eliminar produtos con elevadas concentracións de azucre e graxas.
  • Dar un bo exemplo comendo estes mesmos alimentos, non desprezándoos en casa.
  • Evitar discutir ou xerar debates excesivamente intensos durante as comidas, posto que se pode relacionar a comida con momentos de enfrontamento. Con iso impídese calquera intento formativo.
  • Involucrar aos nenos no proceso da alimentación, desde a compra á preparación dalgunhas comidas.

É evidente que tomar estas medidas non é fácil. O devir da vida actual, con xornadas sobrecargadas de traballo, dificulta a preparación de alimentos, unha tarefa que pode resultar excesivamente tediosa e, en consecuencia, acábase por optar polas comidas preparadas ou por cociñar pratos sinxelos que se poden preparar en poucos minutos.

Comidas en familia
A adolescencia é un bo momento para reforzar os hábitos de hixiene e de nutrición
Comer en familia, se se converte nun hábito, é un costume agradable e poida que saudable para os pais e os seus fillos. Aos nenos adóitalles gustar ese período no que se producen intercambios de información, no que cada un pode estar relaxado e contar cousas, anécdotas ou opinións. Pero ao mesmo tempo, esa situación facilita a imitación, xa que os nenos copian as actitudes dos seus pais. Por iso, se reciben información correcta sobre o lavado das mans antes da comida, a hixiene dos alimentos en xeral, o coidado da cadea do frío ou a maneira na que se preparan as comidas máis habituais, é frecuente que se consiga unha mellor manipulación e unha mellor nutrición. Ambas as medidas levan melloras tanxibles nos niveis de seguridade alimentaria.

Unha comida familiar tamén ofrece a oportunidade de coñecer os alimentos que gustan e os que non e que tipo de cociñado é máis aceptado. O obxectivo é introducir, de forma regular, os produtos considerados esenciais. Se a formación e a información son adecuadas, se en a idade adolescente asumiuse a base perfectamente. É neste período cando é máis importante a colaboración dos mozos. É posible que os adolescentes non se entusiasmen co prospecto para comer en familia. Con todo, estudos mostraron que os adolescentes esperan os consellos e a opinión dos seus pais; polo cal é un bo momento para reforzar os hábitos de hixiene e de nutrición.

Esta etapa, ademais, é a ideal para que os mozos implíquense na planificación, compra, preparación e cociñado adecuado dos alimentos, así como na limpeza posterior, xa que no ámbito da seguridade dos alimentos, e na prevención das contaminacións cruzadas, isto é de extraordinaria importancia.

Que se considera unha comida en familia?

Enténdese por comida en familia calquera momento no que se reúna para comer, xa sexan alimentos traídos dun restaurante ou unha comida completa preparada na casa. Para iso, hai que establecer horas de comida de maneira que coincidan todos os membros da familia e na que se poña de manifesto a importancia dos alimentos e as preparacións saudables. Isto significa que, en función da actividade doméstica, hai que facer un esforzo especial en conseguir uns horarios apropiados. Ao mesmo tempo, a compra ha de facerse con criterios de alimentos seguros e nutrientes apropiados, polo que poder comprar algunhas veces cos nenos é un hábito que facilita a posterior aplicación de medidas correctas.

Hai que prestar especial atención á despensa doméstica. Os nenos, especialmente os máis pequenos, comen calquera cousa que haxa na casa en canto teñen fame. É moi común que vaia á despensa e coma o primeiro que atope, normalmente produtos doces ou moi enerxéticos como galletas con chocolate, pastelería ou produtos similares. Por iso é importante controlar as provisións e colocalas a alturas ou en lugares apropiados. É importante facilitar o acceso a froita, iogur ou algúns tipos de galletas, mentres que hai que eliminar ou pór en sitios non visibles as chuches e alimentos pouco saudables. Ao mesmo tempo, deberíase reducir o consumo de carne, se este é elevado, e consumir alimentos ricos en proteínas de calidade, como os legumes, unha certa cantidade de ovos e facer habitual o consumo de noces.

COMO DAR UN BO EXEMPLO

A mellor maneira de estimular aos nenos a comer saludablemente é dando exemplo, xa que imitan o que fan os adultos. A mensaxe máis adecuada que pode enviarse é comer froitas e vexetais e reducir a inxesta de alimentos pouco nutritivos. É importante ademais limitar a cantidade de comida e evitar comer en exceso.

Por outra banda, non é recomendable estéase sempre a dieta e desconformes co noso corpo xa que se pode dar unha idea negativa e contraria á comida. Isto está na base dalgúns casos de anorexia e bulimia de moitos adolescentes, polo que convén esquecer esas expresións.

Outro dos puntos fundamentais á hora de dar un bo exemplo baséase en evitar calquera fonte de conflito durante a comida. Este período debe ser un momento para a educación e o intercambio de opinións e ideas, o que se converte nunha oportunidade idela para establecer bases formativas de calidade.

Bibliografía

  • Boutelle KN, Fulkerson JA, Neumark-Sztainer D, Story M e French SA. 2007. Fast food for family meals: relationships with parent and adolescent food intake, home food availability and weight status. Public Health Nutr. 10(1):16-23.
  • Videon TM e Manning CK. 2003. Influences on adolescent eating patterns: the importance of family meals. J. Adoles. Health. 32(5):365-73.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións