Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Efecto protector dos flavonoides no Parkinson

O consumo regular de froitas vermellas ricas en antocianinas, un tipo de flavonoides, podería previr a enfermidade de Parkinson, segundo estudos recentes
Por Maite Zudaire 24 de Abril de 2012
Img manzanas
Imagen: cbcs

A nutrición podería ser un factor preventivo ou causal de numerosas enfermidades, entre elas, as dexenerativas como o Parkinson. Os últimos avances protagonizados por distintos centros de investigación médicos, publicados en revistas de prestixio como ‘Neurology’, apuntan ao papel protector preventivo dos flavonoides. Son sustancias presentes en alimentos de orixe vexetal, fáciles de incluír de maneira habitual na dieta. Os autores da investigación destacan alimentos de consumo tan cotián como as mazás, as laranxas e o seu zume, as uvas ou o té verde, e outros máis estacionales, como as bayas ou froitas vermellas, como fonte dietética importante de flavonoides antioxidantes.

A conclusión máis rechamante da investigación levada a cabo por científicos da Escola de Saúde Pública de Harvard, en Boston (Estados Unidos), é que a inxesta dalgúns flavonoides pode reducir o risco de enfermidade de Parkinson, sobre todo, nos homes. Nas mulleres, o nivel de protección neuronal non é tan apreciable, pero tamén sucede. Os autores non descartan o papel protector doutros compoñentes dos vexetais, como variedade de vitaminas, oligoelementos e demais compoñentes antioxidantes.

Flavonoides, nutrientes neuroprotectores

Segundo informan os autores, os flavonoides, compostos cunha ampla distribución entre os vexetais e os seus produtos derivados (bebidas como o té verde ou o viño tinto), teñen efectos protectores que van máis aló da súa recoñecida acción antioxidante. A evidencia suxire que na área cerebral, onde se atopan en baixas concentracións os flavonoides, non é tanta a súa acción antioxidante, pero si é relevante a súa interacción neuronal, con repercusión a distintos niveis: control da supervivencia e a diferenciación neuronal; na actividade moduladora relacionada con encimas antioxidantes (superoxidodismutasa ou SOD e o óxido nítrico sintasa ou NOS, responsable da síntese de óxido nítrico, de protección vascular); e na regulación de mecanismos de neuroinflamación.

O cinco alimentos de consumo cotián ricos en flavonoides son o té verde, as froitas vermellas, as mazás, as laranxas e o seu zume e o viño tinto

Ante estas propiedades, voces expertas suxiren que os flavonoides (flavononas, antocianinas, flavanoles, flaconas e polímeros) ou os seus metabolitos, que atravesan a barreira hematoencefálica, poderían reducir o risco de enfermidade de Parkinson. En conclusión: unha dieta con alto contido de flavonoides podería ter un efecto neuroprotector.

Os investigadores facilitaron aos participantes cuestionarios sobre os seus hábitos de consumo, co fin de calcular a cantidade inxerida de flavonoides. Despois, analizaron a asociación entre consumo de flavonoides e o risco de desenvolver enfermidade de Parkinson. Os autores analizaron o consumo de cinco alimentos cotiáns, que son fonte importante de flavonoides: té verde, bayas ou froitas vermellas, mazás, viño tinto e laranxas (en froita fresca e en zume).

Antocianinas: abundantes nas froitas vermellas

As froitas vermellas (fresas, frambuesas, arándanos, grosellas) son os alimentos máis destacados en antocianinas

Durante os 22 anos de seguimento, detectáronse 805 persoas que desenvolveron a enfermidade de Parkinson. Os resultados apuntan a que un maior consumo de flavonoides totais asociouse de maneira significativa cun menor risco de padecer Parkinson -ata un 40% menos, sobre todo en homes-, con respecto a quen consumían menos estas sustancias. No caso das mulleres, non se daba unha relación causal entre o consumo global de flavonoides e o desenvolvemento desta enfermidade dexenerativa. Con todo, tras examinar por separado o efecto das distintas clases de flavonoides, o consumo regular de antocianinas, máis abundante nas froitas vermellas (fresas, frambuesas, arándanos, grosellas…), asociouse cun menor risco de enfermidade de Parkinson en ambos os sexos.

Desde o Departamento de Epidemiología da Universidade americana de Washington, Walter Kukull concreta os resultados nun alimento habitual da dieta: a mazá. Observouse que os homes que comeron cinco ou máis racións semanais de mazás (ricas en quercetina, un tipo de flavonoide) tiñan un menor risco de enfermidade de Parkinson que quen apenas probaron esta froita. Esta asociación tampouco foi tan rechamante entre as mulleres, aínda que ao ser a mazá un alimento tan san, ben podería seguirse o consello para comer unha mazá aodía .

Esta recente investigación, xunto cos resultados interesantes e esperanzadores, deixa en mans da ciencia e a bioloxía atopar respostas a cuestións complexas, como unha que explique a diferenza entre sexos na capacidade para metabolizar os flavonoides, entre outras.

É o maior estudo prospectivo realizado en humanos que examinou a asociación entre a inxesta de flavonoides dos alimentos e o risco de desenvolver enfermidade de Parkinson. Estes descubrimentos, a falta de confirmarse, tal e como apuntan os autores, suxiren que os flavonoides, en concreto un grupo chamado antocianinas, poderían ter efectos neuroprotectores e resultar unha forma natural e saudable de reducir o risco de desenvolver enfermidade de Parkinson.

ALIMENTOS RICOS EN FLAVONOIDES, A diario

Mazá, té verde, bayas, uva negra ou cacao puro son algúns dos alimentos máis ricos en flavonoides. É sinxelo e alcanzable que formen parte de maneira cotiá da dieta, sen necesidade de recorrer aos preparados de extractos de flavonoides (de arándanos ou de fresa), senón por medio dun consumo diario, ben das froitas frescas ou destas como ingrediente de deliciosas receitas lixeiras e nutritivas. A mazá é adecuada en ensalada con noces e salsa de iogur, cunha refrescante escarola, revolta con aguacate e noces (tamén con uvas), con cogollos e millo ou, mesmo, con lentellas e apio.

O puré salgado é unha gustosa guarnición que acompaña e fai máis zumentas as carnes, como o magret de pato, o pito ou o solombo. En compota doce, a mazá cócese con ciruelas pasas ou con outras froitas, como a pera, ou hortalizas, como a cenoria.

Máis dificultade tense para comer con asiduidade bayas ou froitas do bosque, ao ser froitos tan delicados e de tempada curta. As grosellas, fresas e frambuesas xuntas nunha tarrina constitúen un cóctel moi san de antioxidantes. É máis fácil atopar estas froitas desecadas, unha mestura moi nutritiva para engadir ao muesli, aos iogures ou ás ensaladas. Tamén se preparan en infusión ou se comercializan en forma de zume. Son distintas propostas para comer a diario alimentos ricos en flavonoides.