Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Embarazada e a dieta?

Gañar demasiado peso durante o embarazo pode ser riesgoso para a nai e o bebé, pero o modo de controlar os quilos non sempre é o máis adecuado

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 22deAbrilde2014

As mulleres buscan moita información cando están embarazadas. Non en balde, un dos libros máis vendidos do mundo é ‘Que esperar cando se está esperando’. Entre as procuras máis habituais, unha das máis frecuentes relaciónase coa súa alimentación para non engordar en exceso. É algo que ten sentido: os estudos constatan unha e outra vez que gañar demasiado peso durante a xestación supón asumir diversos riscos tanto para a nai como para o feto. Pero, canto é demasiado peso? Como non engordar moito durante o embarazo? E, sobre todo, de verdade é necesario seguir unha dieta baixa en calorías no caso de que a gestante gañase moitos quilos? Estas e outras cuestións relacionadas amplíanse no presente artigo.

Img dieta embarazo 01
Imaxe: Alagich Katya

Embarazo, canto peso é moito peso?

A sabedoría popular (e algún que outro profesional sanitario pouco actualizado) sostén que o desexable é que todas as embarazadas gañen un quilo por mes. Unha afirmación desencaminada, tanto como a que mantén que as gestantes teñen que “comer por dúas”. Nin todas as futuras nais deben gañar un quilo por mes nin tampouco poden ser indulgentes coa comida e darse cheas coa escusa de que as calorías nutrirán ao neno (alimentarán sobre todo ás células graxas de nai e fillo).

A recomendación de ganancia de peso no embarazo establécese en función do Índice de Masa Corporal (IMC) da nai antes de quedar en estado. Para calcular o IMC divídese o peso da nai pola súa altura ao cadrado. Así, unha muller que pese 60 quilos e mida 1,69 metros terá un IMC de 21. A táboa seguinte, elaborada en base a unhas directrices establecidas polo Institute of Medicine de Estados Unidos en 2009, detalla cal é a ganancia recomendada de peso na xestación en función do IMC previo ao embarazo.

  • Se antes do embarazo tense baixo peso (IMC<18,5), recoméndase gañar 0,51 kg á semana durante o 2º e 3er trimestre. En total: entre 12,5 kg e 18 kg ao longo de toda a xestación.
  • Se antes do embarazo tense un peso normal (IMC de 18,5 a 24,9), aconséllase aumentar 0,42 kg á semana durante o 2º e 3er trimestre. En total: entre 11,5 kg e 16 kg ao longo de toda a xestación.
  • Se antes do embarazo sófrese sobrepeso (IMC>25), recoméndase coller 0,28 kg á semana durante o 2º e 3er trimestre. En total: entre 7 kg e 11,5 kg ao longo de toda a xestación.
  • Se antes do embarazo padécese obesidade (IMC>30), é conveniente subir 0,22 kg á semana durante o 2º e 3er trimestre. En total: entre 5 kg e 9 kg ao longo de toda a xestación.
  • Se antes do embarazo tense un peso normal (IMC de 18,5 a 24,9), pero é un embarazo de xemelgos ou xemelgos, aconséllase gañar entre 1,8 kg e 2,7 kg no primeiro trimestre e 0,7 kg á semana durante o 2º e 3er trimestre. En total: entre 16 kg e 20 kg ao longo de toda a xestación.
  • Se antes do embarazo tense un peso normal (IMC de 18,5 a 24,9), pero é un embarazo de trillizos, recoméndase subir 0,7 kg á semana durante toda a xestación. En total: 23 kg.

Por desgraza, menos dunha terceira parte das gestantes cumpren coas pautas anteriores: a maioría aumenta de peso por encima dos niveis recomendados, tal e como observou un estudo publicado en marzo de 2012 en Diabetes Obesity & Metabolism. Gañar moito peso no embarazo é un importante factor de risco para que a nai padeza diabetes gestacional pero tamén obesidade. Mesmo incrementa as posibilidades de que o futuro neno sexa obeso, así que ten sentido abordar a prevención da ganancia excesiva de peso no nove meses que dura o embarazo.

Como non engordar moito no embarazo?

Para responder a esta pregunta, nada mellor que recorrer a un impresionante estudo que revisou a fondo que intervencións mostraran éxito para controlar a excesiva ganancia de peso en gestantes. A investigación, publicada na revista American Journal of Clinical Nutrition en outubro de 2010 e coordinada por Ina Streuling, concluíu que as intervencións máis eficaces son aquelas:

  • que conteñen consellos dietéticos con respecto ás características dunha dieta saudable
  • que educan ás nais sobre a importancia do incremento da actividade física
  • e que inclúen o control periódico do peso das nais.

Facer “dieta”? Non. A restrición de calorías en embarazadas que padecen sobrepeso ou que gañan máis peso do recomendable ten pouco sentido. Kramer e Kakuma mostraron en 2003 (na Cochrane Database of Systematic Reviews) que dita estratexia, ademais de non ser beneficiosa, pode ser prexudicial para o bebé (podería limitar o crecemento do feto). Iso en canto ás dietas hipocalóricas estándar, porque cando nos penetramos no terreo das dietas milagre acábanse poderíaos “”: están 100% desaconselladas.

Dieta sa? Si. Seguir unha dieta saudable é a clave para evitar prexuízos sobre a saúde maternoinfantil a curto ou longo prazo. Dita dieta presenta este tres características:

  • 1. Baséase no consumo de alimentos vexetais, é dicir, froitas frescas, verduras, hortalizas, legumes, froitos secos e, como non, cereais integrais (arroz integral, pasta integral, pan integral).
  • 2. Hai unha menor presenza (aínda que frecuente) de peixe, lácteos baixos en graxas e aceites vexetais.
  • 3. Existe un achegar moi baixo de: cereais refinados (pasta branca, pan branco, arroz branco, etc.), azucre ou alimentos azucarados (pastelería, repostaría, bebidas azucaradas), e carnes vermellas e procesadas.

Deixar para comer mal? Si. Dicía Antoine de Saint-Exupéry que a perfección non se consegue cando non hai máis nada que engadir, senón cando non hai nada máis por quitar. Sucede así coa alimentación. Non se trata tanto de engadir “superalimentos“, senón máis ben de eliminar comida que ten unha alta densidade calórica pero poucas propiedades nutricionais, como a detallada a continuación:

  • Aperitivos salgados, batidos, pastelería, bombóns, caramelos, confeitaría, doces, embutidos, lambetadas, granizados, xeados, horchatas, mantecados, maionesas, pastelaría, sobremesas doces, queixos grasientos, refrescos, repostaría, salsas, sorbetes, turróns, zumes.

E se padezo diabetes gestacional?

O texto ‘Diabetes gestacional: é necesario suprimir os carbohidratos?‘, publicado en EROSKI CONSUMER en agosto de 2013, resumiu os resultados dunha avaliación levada a cabo pola prestixiosa Colaboración Cochrane, que revisou distintas intervencións dietéticas para a diabetes gestacional. A investigación avaliou dietas con diferente índice glucémico, con máis fibra dietética, con menos calorías, con máis graxa monoinsaturada (a característica do aceite de oliva, pero tamén presente noutros aceites ou alimentos) e, desde logo, dietas con diferentes contidos en carbohidratos. A súa conclusión? Que ningunha destas dietas é máis arriscada ou máis beneficiosa para a saúde infantil ou materna. Iso facilita a resposta a que dieta seguir no caso de sufrir diabetes gestacional: unha dieta saudable, nin máis nin menos.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións