Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

En que se diferencia o azucre libre do azucre intrínseco?

Azucre libre, intrínseco, engadido… Explicamos que significa cada un e como interpretar as etiquetas dalgúns produtos que parecen non conter azucre (pero teñen)
Por Miguel Ángel Lurueña Martínez 8 de Febreiro de 2022
azucar libre añadido intrinseco
Imagen: RitaE

Nos últimos anos aumentou a preocupación polos azucres que consumimos e polos seus posibles efectos adversos. Este é un dos motivos polos que algunhas persoas pensan que a froita non é saudable, dado o seu contido en azucres, que adoita ser significativo. Una laranxa contén de forma natural ao redor dun 10 % de azucres, que é a mesma proporción que podemos achar nun zume. Agora ben, non só conta a proporción, senón tamén o tipo, a cantidade total e, sobre todo, a forma na que se atopan.

Azucre libre ou intrínseco?

Breve guía paira saber que é que:

Azucres totais

Móstranse na información nutricional e refírense á totalidade dos azucres que contén un alimento. Son hidratos de carbono de pequeno tamaño e sabor doce que poden estar formados por:

  • Una molécula. Son os chamados monosacáridos, como a glicosa, a galactosa ou a fructosa. Este último é o azucre da froita.
  • Dúas moléculas. Denominados disacáridos, son combinacións dos anteriores. Un exemplo é a maltosa, a lactosa –o do leite– e a sacarosa, o azucre branco de mesa.

Algúns deses azucres poden atopar no alimento de forma natural, tal e como ocorre coa fructosa dunha mazá. Outros son engadidos polo fabricante, como sucede nun refresco.

Pero o verdadeiramente relevante é a forma na que se atopan eses azucres, xa que iso determina o seu comportamento no noso organismo. Desde ese punto de vista, adóitanse clasificar en intrínsecos e libres.

Azucres intrínsecos

Nunha laranxa enteira, os azucres que forman parte da súa composición de maneira natural atópanse incorporados na súa estrutura, no interior das células. Por iso chámanse intrínsecos.

Azucres libres

Nun zume de laranxa, os azucres xa non se atopan no interior das células, senón que están disoltos. Por esta razón coñécense como azucres libres. É o que ocorre tamén noutros alimentos como o mel e os siropes. No grupo dos azucres libres inclúense, ademais, os que engaden os fabricantes aos alimentos, é dicir, os azucres engadidos. Os azucres libres son precisamente os que causan preocupación debido aos seus posibles efectos adversos sobre a saúde.

Etiquetas que nos fan dubidar

Cando facemos a compra, as mensaxes de moitos envases pódennos facer pensar que un produto non leva azucre ou que é saudable. En realidade, moitos fabricantes despístannos con palabras e imaxes que nos fan crer que un alimento é saudable cando non o é. Estes son algúns exemplos:

Néctar “sen azucres engadidos”

Este produto elabórase a partir de zume procedente de concentrado, ao que se engadiron edulcorantes. Por esta razón só contén un 4,7 % de azucres, una cantidade que non parece moi alta, aínda que iso significa que un vaso de 250 ml contén case 12 g de azucres, que ademais se atopan en forma libre. En calquera caso, o uso de edulcorantes non o converte en saudable.

nectar sen azucares engadidosImaxe: Virginia Martín Fotografía

Zumes con pulpa

Algunhas marcas engaden pulpa aos seus produtos. Hai persoas que o prefiren así porque lles parece “máis natural” ou mesmo porque pensan que contén máis fibra e así é máis saudable. Con todo, un vaso de 250 ml deste zume contén 23 gramos de azucres libres. Aínda que a fibra retarda a metabolización dos azucres e é saciante, segue sen ser equiparable a masticar a froita.

zume con pulpa fibraImaxe: Virginia Martín Fotografía

Confitura “sen azucres engadidos”

Nunha confitura ou nunha marmelada sen azucres engadidos, atoparemos só os azucres presentes na froita de maneira natural. Neste caso, 3,9 g/100 g, que corresponden aos arándanos e a frambuesa. É una cantidade menor que na versión convencional, á que se engade gran cantidade de azucre e rolda os 50 g. Pero iso non fai que sexa recomendable paira un consumo frecuente.

confitura sen azucreImaxe: Virginia Martín Fotografía

Froita paira untar

No produto Purafruta retorcer a linguaxe de tal forma que, se non prestamos atención, podemos chegar a pensar que é similar á froita. Por exemplo, utiliza como denominación de venda a expresión “froita paira untar” e indica que só contén azucres procedentes da froita. En realidade trátase dun produto parecido a unha marmelada, elaborado a partir de froitas e ao que se engadiu fructosa. Se nos fixamos na información nutricional veremos que contén un 30 % de azucres, que ademais se atopan en forma libre. É dicir, trátase dun produto que non é recomendable paira un consumo habitual.

purafrutaImaxe: Virginia Martín Fotografía

Iogures con sabor a fresa

Neste tipo de produtos lácteos o único que hai de froita é a imaxe do envase. O detalle está nunhas poucas palabras: se se trata dun iogursabor a fresa” ou si pola contra é un iogur “con fresas”, é dicir, se contén anacos de froita. En calquera dos casos, debemos prestar atención á lista de ingredientes porque normalmente estes produtos conteñen azucres engadidos ou edulcorantes. Sempre é preferible optar polo iogur natural.

iogur sabor fresaImaxe: Virginia Martín Fotografía

Dátiles paira endulzar

Se os dátiles utilízanse co fin de endulzar, non se pode destacar no envase que o produto non contén azucres engadidos. O problema é que non é fácil demostrar que os dátiles foron empregados polo fabricante paira desempeñar esa función.

iogur dátiles azucreImaxe: Virginia Martín Fotografía