Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Estreñimiento, un problema que require complementos de fibra

Os complementos de fibra son útiles para as mulleres, en especial durante o embarazo, porque se poden tomar sen risco

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 13 de Abril de 2010

As estatísticas confirman que as mulleres son quen máis acusan o estreñimiento. De todas as persoas afectadas por este malestar no noso país, estímase que o 75% son mulleres. Delas, o 40% ten máis de 65 anos. A debilidade fisiológica dos músculos da parede abdominal e do chan da pelvis é unha das causas. A esta súmase o período de embarazo. En xeral, o tratamento aséntase en remedios sinxelos, como o aumento do consumo de fibra, a inxesta de líquidos e unha maior actividade dos músculos abdominais. Segundo o caso, o consumo diario dunha mestura de iogur con ciruelas pasas e sementes de liño pode ser a receita que alivie o estreñimiento leve a moitas persoas, aínda que outras necesitarán recorrer ao médico, que valorará a prescrición dun medicamento laxante.

Fibra da dieta ou de complementos?

En numerosos estudos e ensaios clínicos evidénciase o papel beneficioso da fibra para tratar o estreñimiento, xa sexa mediante alimentos laxantes ou tomada como complemento extra. Varias revisións sistemáticas e unha meta-análise que comparan a terapia con alimentos e complementos ricos en fibra con medicamentos laxantes conclúen que ambas melloran a motilidad intestinal en persoas con estreñimiento crónico, aumentan o número de evacuacións por semana e melloran a consistencia das feces, aínda que non hai evidencia suficiente para establecer cal é máis efectivo.

O consello é comezar primeiro coa revisión e a adecuación da dieta cara a un aumento progresivo da fibra. O salvado ou fibra (insoluble) de trigo causa un maior incremento no peso das feces, seguido da fibra das froitas (desecadas e frescas) e os vexetais.

A dieta debe comporse dos alimentos máis ricos en fibra, algúns dos cales son típicos na primavera, como a alcachofa (9,4 g de fibra/100 g), as fresas e fresones (6-7 g/100 g), a laranxa (8 g/100 g), o kiwi (3 g/100 g) e, sobre todo, as ciruelas secas (16 g/100 g). A cantidade de fibra que achegan o resto de froitas rolda os 2 g/100 g, mentres que se aconsella que a dieta achegar entre 25 e 30 g diarios.

Os suplementos de fibra soluble, como o plantago ovata ou a metilcelulosa, son útiles a miúdo para as mulleres con estreñimiento, en especial durante o embarazo, porque son complementos que, sen ser medicamentos, pódense tomar sen risco.

Na Guía Clínica sobre o Estreñimiento de 2001 (*) clasifícanse os complementos máis útiles para tratalo. A Guía está elaborada por Mar Pizarro López e Iván Rancaño García, especialista en Medicamento Familiar e Comunitario e médico residente de Medicamento Familiar e Comunitario, respectivamente, do Centro de Saúde O Cristo de Asturias. A clasificación que recolle atense ao principio activo e detalla a dose, as indicacións, os efectos secundarios e o mecanismo de acción. A continuación, plásmase información dos complementos dietéticos a base de fibra, pero non de medicamentos laxantes, xa que requiren un maior control e unha recomendación médica expresa.

Axentes formadores de masa

/imgs/2010/04/táboa-estrenimiento2.jpg

Adaptado de Guía Clínica sobre o Estreñimiento de 2001 (*).

Iogur con ciruelas e sementes de liño
Un dos remedios caseiros máis populares para mitigar e tratar o estreñimiento é o consumo de sementes de liño, que deben porse a remollo durante horas. De igual forma, recórrese ás ciruelas secas (pasas) pola súa eficacia para aliviar este malestar. A acción laxante destas froitas desecadas débese á súa elevada cantidade de fibra insoluble, á que se suman outros compoñentes como o sorbitol (un tipo de azucre) e derivados da hifroxifenilxantina. Estas sustancias, de maneira sinérgica, estimulan a actividade dos músculos do colon.

O consumo diario dun iogur ou outros leites fermentadas asóciase cunha diminución do tempo de tránsito intestinal, o que redunda nunha mellora substancial. Un estudo ben deseñado, levado a cabo con persoas maiores, comprobou a eficacia da suma deste tres alimentos nunha mesma receita como remedio potente e eficaz para o estreñimiento. O tratamento (a mestura mencionada ou os medicamentos laxantes) aplicouse durante tres semanas, cun período de referencia de dúas semanas (sen tratamento algún) e outro período igual de espera entre as intervencións.

O uso de laxantes é controlado e só se permite se os pacientes están dous días sen defecar. O grupo de intervención, pola súa banda, consumiu 260 g ao día dun iogur con ciruelas (12 g) e sementes de liño (6 g). Os resultados mostraron que a frecuencia da defecación foi de 5,7 veces por semana durante o período de referencia, fronte a 8 veces por semana tras o consumo do iogur, cunha maior facilidade no proceso de evacuación e unha tendencia cara a unhas feces máis suaves. Por tanto, a inxesta de dous iogures mesturados con ciruelas pasas e sementes de liño pode ser útil para reducir a severidade do estreñimiento.

CAUSAS DIVERSAS

O estreñimiento pode ser secundario a certas enfermidades, á toma de determinados medicamentos ou a procesos vitais. Por tanto, o seu tratamento pasa por corrixir os factores causantes. No caso das mulleres, tomar fármacos como ferro oral (por mor da anemia ferropénica) e antidepresivos (a tendencia á depresión é maior entre a poboación feminina) provoca unha diminución do movemento intestinal, o que repercute nun maior risco de estreñimiento. Este malestar é un síntoma común durante o embarazo, aínda que un importante número de mulleres padece estreñimiento antes da concepción e os seus síntomas empeoran durante a xestación. Na maioría dos casos, o estreñimiento débese a unha combinación de factores hormonais e mecánicos. O útero comprime os intestinos e os niveis de determinadas hormonas, que se incrementan, afectan o movemento intestinal.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións