Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Eva Pio Sáez, dietista-nutricionista na Fundación Althaia

Comer san non é aburrido, é perder o medo á comida e aprender a relacionarnos con ela de maneira consciente e responsable

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 25 de Maio de 2012

Ao longo da súa carreira profesional, Eva Pio Sáez, dietista-nutricionista na Fundación Althaia, tivo a oportunidade de traballar como docente en diversas ocasións e con distintos públicos, o que lle fixo ser consciente da importancia que ten a verdadeira educación nutricional. “Estamos bombardeados de publicidade, revistas, eslóganes, produtos, dietas… pero sabemos ordenar a nosa alimentación?”. Esta é a reflexión que expón e á que responde na súa faceta de educadora nutricional alí onde imparte cursos, clases, talleres e conferencias. “A maneira na que nos alimentamos determina en parte nosa saúde e o noso benestar físico e psíquico e inflúe no noso estado de ánimo e no noso nivel de enerxía e vitalidade”, subliña.

Alimentación consciente e responsable. Como podemos ser conscientes do que comemos?

O importante é prestar atención e manter unha actitude de alerta. Cantas veces comemos fronte ao televisor ou lendo un xornal? Cantas veces os nenos distráense ao comer mentres ven o seu programa de entretemento favorito ou xogan cos seus bonecos? Xogar mentres se come non axuda a tomar consciencia do que comemos, pero hai diversas e diferentes formas de facelo, que dependerán de cada momento ou situación. Unha delas consiste en “bendicir” ou “recoñecer” os nosos alimentos antes de empezar a comer e agradecer poder gozar deles. Isto permitiranos prestar atención ao que imos comer, mirar, cheirar e percibir a súa textura.

Esta actitude interesa en todo o que concierne á alimentación?

“Aínda temos unha gran posibilidade de alimentarnos de forma saudable cun orzamento pequeno”En efecto. Cando facemos a compra, temos que prestar atención á frescura e calidade dos alimentos. É a maneira de escoller os mellores para nós e para a nosa familia. Alimentarse é un acto consciente e libre, condicionado polos nosos costumes, poder adquisitivo ou saúde, aínda que ao tomar consciencia da nosa alimentación, os nosos costumes vólvense menos ríxidas e o poder adquisitivo non nos parece un condicionante tan grave. Hoxe en día, aínda temos unha gran posibilidade de alimentarnos de forma saudable cun orzamento pequeno.

Como definiría a alimentación responsable?

A alimentación responsable o é cara a nós mesmos e cara á nosa contorna e implica non caer en condutas victimistas. É moi frecuente que, case sen decatarnos, teñamos este tipo de actitudes e as manifestemos na nosa forma de escoller a comida e comer. Isto ocorre cando nos lamentamos de non ter diñeiro suficiente para comer san e equilibrado, no canto de informarnos sobre alimentación sa e equilibrada, mirar o noso carriño da compra e refugar os alimentos superfluos; cando padecemos obesidade e lamentamos sucumbir un día tras outro ao pracer do doce ou dos alimentos grasos, no canto de ser conscientes do problema e da súa solución e actuar con responsabilidade, nunca como persoas culpables, senón como persoas responsables. Se se actúa de forma victimista en lugar de actuar con responsabilidade, tendemos a culpabilizarnos e, a miúdo, a culpabilizar e responsabilizar a outras persoas das nosas faltas.

Alimentación responsable cara á nosa contorna significaría dar prioridade aos alimentos ecolóxicos e de proximidade e, desta maneira, non só favorecer a nosa alimentación saudable, senón tamén a cooperación e o desenvolvemento comunitario veciñal e local.

Que quere dicir “comer saudable”?

“Non todas as persoas necesitan inxerir a mesma cantidade de enerxía” Comer saudable significa comer equilibrado, facelo de maneira consciente, responsable e segundo as nosas necesidades. Non todas as persoas necesitan inxerir a mesma cantidade de enerxía, que difire en gran medida segundo a idade, o tipo de traballo e o nivel de esixencia física e mental que cada actividade requira. Pero aínda que as necesidades de enerxía poden ser moi distintas, as necesidades de nutrientes (proteínas, vitaminas e minerais…) son moi parecidas. Por tanto, unha alimentación saudable adaptará a cantidade de alimentos máis enerxéticos, segundo a idade ou actividade, e incluirá suficientes alimentos ricos en proteínas, con pouca graxa, vitaminas e minerais.

É suficiente comer saudable para sentirse ben?

Sentirse ben é estar en harmonía connosco mesmos e coa nosa contorna e gozar de benestar físico, psíquico e espiritual. Comer máis ou menos saudable, en atención á calidade e cantidade, determina en parte este benestar. Cando nos mantemos ben hidratados e tomamos “o noso combustible”, o que necesita cada organismo, peculiar e particular, as dixestións son máis lixeiras, a combustión crea menos residuos tóxicos e o noso nivel de enerxía e atención aumenta. Pero comer non significa só manter un bo equilibrio nutricional, senón que implica mecanismos de relación familiares, profesionais ou de amizade, entre outros, que nos fan sentirnos ben.

Hai que rescatar as comidas en familia?

Mesmo nestes tempos, a cociña e a comida son un eixo vertebrador das dinámicas familiares. Debemos recuperar o almorzo familiar, talvez frugal, cun pouco de présa e dinamismo, pero a familia, sobre todo os nenos, deberían sentar á mesa para almorzar xuntos, cando isto sexa posible. Este acto matinal non só axuda ao noso benestar físico e psíquico, senón que pode colaborar no noso benestar anímico para empezar ben unha nova xornada.

É posible superar a desmotivación respecto da alimentación?

“Podemos convidar as persoas para que coñezan e experimenten por elas mesmas o pracer que leva alimentarse ben”Cada persoa ten motivos diferentes para interesarse pola súa alimentación, xa estean relacionados coa saúde, cuestións estéticas, filosóficas ou éticas. Desde un punto de vista terapéutico, non podemos motivar ás persoas para que presten atención á súa alimentación mediante o medo, sobre todo, se requiren cambios nos seus hábitos alimentarios. Pero si podemos convidar as persoas para que coñezan e experimenten por elas mesmas o pracer que leva alimentarse ben ou dar consellos sobre organización e formas de cocción saudables, non só dunha maneira teórica, senón tamén práctica: cociñando, ao mostrar cantidades, ofrecer ferramentas, adaptar as nosas receitas máis tradicionais para propor alternativas e interactuar para aprender de todas as experiencias culinarias.

A desmotivación chega moitas veces co aburrimento. Cando unha persoa está desmotivada e aburrida para seguir coa dieta que lle recomendaron, non diversifica o suficiente a súa alimentación e, en consecuencia, non come dunha maneira saudable porque non lle reporta benestar. Comer san non é aburrido, ao contrario, supón perder o medo á comida e aprender a relacionarse con ela dunha maneira consciente e responsable.

Ben por estética ou por saúde, un peso harmónico de acordo á nosa constitución, idade e necesidades favorécenos e aliméntanos tamén a autoestima. Pero, podemos manternos nun peso saudable e comer segundo os nosos gustos e costumes?

Si. Talvez teñamos que prestar atención a como cociñamos as nosas mellores receitas ou ás cantidades de cada unha delas, pero a nosa cultura gastronómica e alimentaria é aglutinadora dos usos e os costumes do territorio e un bo expoñente do óptimo e excelente aproveitamento dos recursos de cada lugar, de cada rexión ou de cada país. Hai quen pensa que comer unha carne guisada non é comer san e laméntase cando non pode comer un bo fricandó de tenreira ou un pito guisado con samfaina. O segredo só estará na cantidade e a calidade do aceite para facer a base do sofrito.

Achégase o verán e xorden numerosas propostas alimentarias para perder peso, que aconsella para evitar caer na trampa ou tentación de seguir unha dieta adelgazante de moda?

Coñecín a demasiadas persoas angustiadas, que seguen dietas desequilibradas, imposibles de compartir coa súa familia e difíciles de adaptar á súa vida social, cunhas directrices que desequilibran corpo e mente. É diferente que unha persoa adulta queira adelgazar un par de quilos para verse ben en bikini. Neste caso, é fácil para un dietista aconsellar algunha estratexia alimentaria e sempre de maneira puntual. Pero o concepto “dieta” debe entenderse como un concepto integral de estilo de vida, que inclúe tanto a alimentación como a actividade física e o equilibrio emocional.

Na súa opinión, que alimentos non poden faltar nun menú exemplar?

Un menú exemplar inclúe todos os grupos alimentarios establecidos: unha base de féculas (arroz, pasta, patacas, legumes, fariña, pan…), verduras ou hortalizas (ensaladas, verduras de folla verde, calabacines, pementos, berenjenas, alcachofas, coliflor…), alimentos proteicos (carne, peixe, ovos…) e unha sobremesa (froita ou lácteo). Sobre esta estrutura básica podemos facer variacións en canto a proporcionalidade ou substitución de proteínas de orixe animal por outras de orixe vexetal, pero entender esta base é moi importante.

Este aspecto queda ben reflectido no “Healthy Eating Plate”, da Harvard Medical School, e no denominado “Método do Prato”, unha colaboración do Hospital Clínic e a Fundación Alicia, este último deseñado de forma máis específica para ensaiar menús para persoas diabéticas. As persoas que padecen diabetes deben ser máis estritas na proporcionalidade e cantidade de féculas, pero de forma xeneralizada, a distribución do menú é equilibrada e moi aconsellable para todo o conxunto da poboación.

Pola súa experiencia en educación alimentaria, como se pode conseguir espertar o interese ou a curiosidade pola alimentación consciente e saudable?

“A educación alimentaria non só debe ser unha cuestión ouvida ou lida, senón vista, cheirada e saboreada” Talvez “deas-teorizando” un pouco, é dicir, cando se fala de alimentos con estes diante, poderíanse mostrar as diferentes técnicas de cocción e as cantidades apropiadas e equilibradas de cada un deles. Hai que facer sinxelo o que é sinxelo. Lograr que a educación alimentaria non sexa só unha cuestión ouvida ou lida, senón tamén unha cuestión vista, cheirada e saboreada. Por algo a palabra “saber” deriva na súa orixe da palabra “sabor”.

Vostede rexenta un restaurante, que papel desempeña unha nutricionista á fronte dun pequeno negocio de restauración?

É un soño feito realidade. Encántame ver ás persoas que acoden ao meu pequeno restaurante cando comen e comparten uns pratos cociñados con atención e mimo, con ingredientes escollidos con minuciosidade e criterio. Como nutricionista, podo elaborar unha carta e menús que non só sexan apetitosos, senón tamén equilibrados e cociñados de forma saudable. Como amante de todo o que se refire a a alimentación humana, coido que estes alimentos poidan degustarse nun ambiente tranquilo, acolledor e natural.

Cales son os seus retos para combinar na oferta de pratos pracer pola gastronomía, equilibrio dietético e saúde? Hai algún valor que prime máis que outro?

Gastronomía e dietética non son palabras contrapostas, senón dous conceptos que se complementan. A dietética é unha parte da ciencia da nutrición, que se encarga do estudo dos alimentos en función das necesidades e condicionantes de cada persoa ou grupo de persoas. A gastronomía é un concepto que agrupa todo o relacionado coa cociña, a composición dos pratos e a arte da elaboración, así como a degustación destes. Na miña opinión, resulta moi interesante ter como basee coñecementos de dietética e nutrición humanas, xa que desta maneira os meus pratos non só son saborosos, senón tamén saudables. Ademais, sempre que sexa posible, escollo produtos de cultivo ecolóxico ou do meu propio horto e, en xeral, produtos frescos e de tempada. Talvez o valor que prima máis é a interrelación que se establece entre o profesional, o comensal e a propia comida ou ben o sentimento de benestar que se crea nestes momentos tanto nun plano físico, como psíquico, emocional, e mesmo, espiritual.

ENSINAR A COMER É ENSINAR A CRECER

Con esta lema, o vindeiro luns 28 de maio celébrase o Día Nacional da Nutrición. Nesta ocasión, preténdese resaltar o papel que a familia desempeña na adquisición dos bos hábitos alimentarios. En opinión de Pio Sáez, “a educación é unha das bases máis importantes sobre as que se sustenta unha sociedade, un determinante importante para a saúde e o crecemento humano”. Por este motivo, ao ensinar a comer, considera, “ensínase a crecer de maneira sa, ao desenvolvemento e evolución de bos costumes e hábitos alimentarios e, en definitiva, ao desenvolvemento da nosa comunidade”.

A dietista-nutricionista afirma que “sería moi conveniente ensinar aos nenos a almorzar”. Para Eva Pio Sáez, convén “tentar almorzar xuntos” e que se inxira “un almorzo enteiro e equilibrado” porque hoxe en día son moitos os nenos que acoden á escola sen apenas tomar nada. Tamén defende que na alimentación infantil deberíase mellorar o consumo excesivo de azucre, un ingrediente presente en demasiados alimentos típicos da dieta infantil, aínda que a maioría deles son prescindibles, como bebidas, pastelaría, pastelería, xeados, algunhas salsas, chucherías e caramelos, lácteos azucarados, zumes comerciais ou galletas.

Por último, cita a importancia do exercicio, que aínda que non é un tema alimentario, “inflúe moitísimo no peso e na saúde dos nenos”. Cada vez máis, os nenos xogan e relaciónanse sentados ante unha pantalla, o que redunda nunha diminución da actividade física e saudable e nunha menor interrelación e contacto con outros nenos e coa natureza. Isto desequilibra a “dieta” entendida no seu conxunto e como réxime de vida, conclúe a experta.


Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións