Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Existen alimentos para aumentar as defensas?

Diversos nutrientes, vitaminas e minerais participan no sistema inmunitario, pero iso non significa que unha dose extra deles mellore as defensas

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 24 de Setembro de 2014

Moitos alimentos, bebidas e nutrientes teñen a fama de incrementar as defensas do organismo. Dise deles que melloran o ánimo ou a enerxía vital, que fortalecen o sistema inmunitario. A publicidade preséntaos como as mellores axudas para previr arrefriados, infeccións e cansazo, en especial agora, cando se achega o frío e aumentan as obrigacións cotiás. Que hai de certo nas devanditas promesas? Este artigo revisa se é verdade que existen alimentos, complementos, nutrientes ou “plantas medicinais” que melloren o noso sistema inmunitario e enumera algúns aspectos de crucial importancia para evitar infeccións que van máis aló dunha dieta sa.

Imaxe: Katrin Morenz

O sistema inmunitario, unha armazón sorprendente

O sistema inmunitario humano non funciona como un lavalouzas, ao que basta con engadir un deterxente e pulsar un botón; é unha complexa armazón de células cuxa resposta ante as infeccións pode ser mesmo sorprendente. Un exemplo diso son os síntomas da gripe, como a febre ou a mucosidad. Interprétanse como un aviso de que o sistema inmunitario está débil, cando en realidade son a proba de que funciona ben: o sistema inmunitario traballa mellor a altas temperaturas, mentres que os xermes non se reproducen ben cando sobe a febre.

A miúdo pénsase que tomar un alimento concreto inflúe na velocidade á que se mellora. Un destes alimentos é a sopa. É moi probable que as súas virtudes non teñan que ver cos seus ingredientes, senón coa súa preparación: cando alguén nos fai esta receita con amor e cando nos sentamos a tomala sen présas, o noso benestar mellora, e con el o noso sistema inmunitario.

Alimentos para as defensas: deben probar a súa eficacia

Imaxe: CONSUMER EROSKI

Entón, é legal afirmar que un alimento mellora as defensas para promocionar a súa venda ou consumo? Non, se o fabricante non é capaz de demostralo. Segundo a lexislación vixente, calquera fabricante dun alimento que queira acompañalo dunha declaración de saúde ten que xustificar as súas afirmacións mediante evidencias científicas veraces. O regulamento 1924/2006, que regula esta cuestión, establece que "as declaracións de propiedades saudables só deben autorizarse para o seu uso na Comunidade Europea despois de efectuar unha avaliación científica do nivel máis elevado posible". E que, co fin de garantir un criterio científico rigoroso e homoxéneo, a institución encargada de facer estas avaliacións é unha: a Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA).

Así, a EFSA vea pola veracidade das declaracións de saúde que acompañan aos alimentos ou suplementos que chegan á nosa mesa. Esta institución avalía as declaracións de saúde dos explotadores de empresas alimentarias. Para iso ten en conta todos os datos científicos dispoñibles e a ponderación das probas. Ditamina se as declaracións de saúde están ou non fundamentadas de maneira científica e, en consecuencia, se é ou non legal utilizalas para promocionar ou comercializar o produto.

Ningún alimento ou complemento pasa polo cedazo da EFSA, cuxos ditames teñen carácter legal en toda Europa. Tras revisar a literatura científica dispoñible, a Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria non aprobou ningunha declaración de saúde relacionada coa inmunidade en ningún alimento, complemento dietético ou "planta medicinal". Os seguintes son algúns exemplos:

  • Ácidos grasos omega 3.
  • Bacterias probióticas (como diversas cepas de Lactobacillus ).
  • Bacterias responsables da fermentación do leite.
  • Extracto de melón.
  • Xerme de trigo.
  • Xelea real.
  • Lácteos fermentados.
  • Lecitina.
  • Fermento de cervexa.
  • Licopeno do zume de tomate.
  • Mel.
  • Outras bacterias presentes en múltiples tipos de iogur.
  • Propóleo.
  • Zume de granada (ou outros zumes de froita).

Anuncios comerciais que enganan ao consumidor

Imaxe: CONSUMER EROSKI

A pesar diso, non deixan de aparecer noticias pouco sustentadas que relacionan alimentos e inmunidade. Un exemplo está no seguinte titular: 'O viño tinto e os arándanos poderían protexer o corpo estimulando o sistema inmunológico', que se encargou de desmentir en setembro de 2010 NHS Choices, o maior portal de saúde do Reino Unido.

Unha investigación levada a cabo polo Departamento de Saúde de Estados Unidos achou que o 20% das declaracións relacionadas coa perda de peso e coa inmunidade que acompañan a suplementos dietéticos son ilegais. Trátase de algo preocupante non só porque supón un "engano" aos consumidores, senón porque estes produtos representan un dos segmentos de máis rápido crecemento no mercado dos suplementos dietéticos. O engano pode ter consecuencias serias, dado que moitos consumidores poden interpretar que estes complementos poden usarse para tratar enfermidades en substitución de tratamentos médicos acreditados (algúns dos complementos analizados afirmaban ostentar propiedades curativas do cancro). Non é imposible atopar hoxe no mercado europeo complementos con declaracións que tamén vulneran os ditames da EFSA.

Os nutrientes implicados no sistema inmunitario

A EFSA si recoñece que algunhas vitaminas ou minerais (cobre, folato, ferro, selenio, zinc ou vitaminas A, B6, B12, C e D) participan no funcionamento do sistema inmunitario. Pero é importante matizar que "participa no funcionamento do sistema inmunitario" non é sinónimo de "mellora o sistema inmunitario". É dicir, dita "participación" non se traduce en que tomar unha dose extra destes nutrientes mellore a inmunidade. Tampouco é sinónimo de que haxa deficiencias de tales nutrientes na poboación.

A modo de exemplo, no mesmo documento onde a EFSA constata que o cobre está implicado no sistema inmunitario, lese que as evidencias científicas "non establecen que exista na poboación europea unha inxesta inadecuada de cobre que conduza a un mal funcionamento [del sistema inmunitario]". No texto que declarou que a vitamina A contribúe á función do sistema inmune lese que esta vitamina se pode cubrir "facilmente" cunha dieta equilibrada.

Ante unha situación de clara deficiencia dun nutriente implicado no sistema inmunitario, tomalo pode ter un efecto na resposta inmune. Pero se non se está ante a devandita situación, o máis probable é que non exista efecto algún. Inxerir moita vitamina C (é clásico o devandito "toma zume de laranxa para o constipado") só mellora o sistema inmunitario cando hai carencias serias da vitamina, algo moi pouco frecuente en España.

A suplementación con nutrientes específicos, en calquera caso, convén que sexa revisada por un dietista-nutricionista, dado que os excesos de nutrientes non están exentos de riscos. Un deles é prexudicar a resposta inmunitaria, por paradoxal que pareza.

Como mellorar o sistema inmunitario

Ademais das vacinas e do leite materno (cuxa implicación no sistema inmunitario é indiscutible), outros factores que teñen moito que ver coa inmunidade son unha boa hixiene (tanto persoal como a relacionada coa seguridade alimentaria), evitar o tabaquismo, o alcoholismo ou o sedentarismo, manter un peso saudable, controlar a tensión, durmir o suficiente e seguir unha dieta sa. Sobre este último punto, a alimentación saudable, convén lembrar que non é cuestión de fixarse nun nutriente illado ou un alimento concreto, senón no conxunto da dieta.

Etiquetas:

defensas Dieta

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto