Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Existen os “superalimentos”?

As propiedades milagrosas que se atribúen aos "superalimentos" non están baseadas en estudos rigorosos que as apoien
Por María Manera 13 de Decembro de 2012
Img frutos goji listp
Imagen: Wikimedia

O termo “superalimento” popularizouse na linguaxe cotiá. Basta con escribilo en calquera buscador de Internet para que apareza unha longa lista de candidatos: chocolate, chía , quinua , espirulina , goji , estevia , allos e un longo -larguísimo- etcétera. Sen negar que determinados alimentos poden ter unha composición nutricional interesante, as propiedades milagrosas que se atribúen aos “superalimentos” (terapéuticas, antienvejecimiento, adelgazantes…) non están baseadas en estudos rigorosos que as sosteñan. Ademais, adxudicar estas capacidades a un único ou a uns poucos alimentos pode levar a menosprezar a importancia dunha alimentación saudable, en conxunto. O seguinte artigo desmitifica o concepto de “superalimento”, unha denominación acuñada desde o campo da publicidade, o xornalismo pouco rigoroso e o negocio dos suplementos dietéticos, pero que non se corresponde cos resultados derivados dos estudos científicos.

A orixe dos “superalimentos”: interpretar mal os estudos

A maior parte das declaracións nutricionais e de saúde atribuídas aos superalimentos derivan de. conclusións simplistas extraídas a partir de estudos complexos por parte de persoas que non son especialistas en investigación, xa sexa por ignorancia ou por intereses.

A maioría dos “superalimentos” conteñen nutrientes beneficiosos para a saúde, pero na súa análise empréganse concentracións moito máis elevadas que as consumidas

É certo que a maioría dos denominados “superalimentos” conteñen nutrientes ou sustancias cun potencial beneficioso para a saúde. Con todo, os resultados derivados de análises de laboratorio, de estudos realizados con extractos de determinados compostos ou de investigacións sobre os efectos do consumo dun alimento en animais, non teñen por que gardar ningunha relación cos efectos deste consumo no marco da alimentación habitual dunha persoa.

A miúdo, as concentracións de nutrientes ou de fitoquímicos utilizadas nos estudos son centenares de veces máis elevadas que as que se consumirían nunha dieta normal. Outras veces, os efectos estudados só comprenden un período curto de tempo ou avalían a un número pequeno de persoas . Aínda que estes estudos resultan útiles para que os científicos expoñan novas hipóteses de investigación sobre as propiedades de determinados alimentos, ningún profesional sanitario con sentido común e ética debería utilizar os datos procedentes destas investigacións para recomendar “superalimentos” ou cambios na dieta das persoas.

Os alimentos máxicos non existen

Tal como afirma o dietista-nutricionista Xullo Basulto , “a mensaxe das sociedades científicas de nutrición é que tomemos unha gran variedade de froitas e hortalizas, pero xamais nos instan a inxerir un tipo de froita ou verdura en particular. Un alimento, de forma illada, de ningún modo exercerá prodixios na nosa saúde. Si o fará, a medio ou longo prazo, unha dieta rica en alimentos de orixe vexetal”. Froitas, hortalizas, froitos secos, sementes, legumes, especias e cereais integrais (pan, arroz e pasta, entre moitos outros) “demostraron axudar a previr, sen dúbida, boa parte das enfermidades crónicas asociadas á deterioración que se produce no noso organismo co paso dos anos”, sinala o especialista.

A crenza de alimentos que teñen propiedades máxicas, beneficios extraordinarios e que curan os males da nosa sociedade resulta, sen dúbida, moi atractiva. Pero por agora, a investigación básica, xunto coa literatura e o cine fantásticos, son os ámbitos máis idóneos para os “superalimentos”. É necesario que xornalistas, publicistas, empresarios e terapeutas sexan cautos e responsables ao anunciar novos “superalimentos”.

Os verdadeiros “superalimentos”: froitas e hortalizas, en conxunto

A evidencia que apoia o papel positivo das froitas e hortalizas para a saúde é esmagadora. Tal e como destaca o Grupo de Revisión, Estudo e Posicionamento da Asociación Española de Dietistas-Nutricionistas ( GREP-AEDN ), o seu maior consumo asociouse a un menor risco de morbilidad (de enfermar) e mortalidade . A diferenza do que sucede cos denominados superalimentos, si hai infinidade de estudos que sinalan os beneficios asociados ao seu consumo. Entre eles, reducir o risco de diversas enfermidades como cancro, enfermidades cardiovasculares, diabetes tipo 2, obesidade, estreñimiento ou diverticulitis. Aínda así, aínda non se puido dilucidar con seguridade cales son os mecanismos e os compoñentes que o explican.

Non se pode esquecer que tamén é plausible que o seu efecto protector débase ao seu baixo contido en nutrientes que, cando se consomen en exceso, aumentan o risco de mortalidade, talles como azucres libres, graxas saturadas, ácidos graxos trans e sodio. E é que cando se comen moitas froitas e hortalizas, hai menos tempo (e espazo) para bollería, embutidos, bebidas azucaradas e pratos precociñados.