Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Fame emocional: cando a comida convértese no consolo

Recorrer á comida paira aplacar as nosas emocións pode derivar en problemas graves, como os trastornos da conduta alimentaria

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 04deNovembrode2021
hambre emociones Imaxe: GettyImages

A quen non lle gusta comer? A textura fundente dun queixo gratinado, a suavidade dunhas verduras cocidas no seu punto xusto, a explosión de sabor dunha peza de carne á brasa… A comida asóciase co pracer, pero tamén se converteu nun nexo de unión paira calquera acontecemento. Durante a pandemia, una das primeiras cousas que fixemos foi tomar algo fronte á pantalla con amigos. Con mimo, preparabamos ese aperitivo que iamos compartir na distancia cos nosos seres queridos. Cantas desas veces fixémolo realmente por ter fame ou sede? É innegable que no contexto no que vivimos moitas veces comemos polo puro pracer para comer. É o que denominamos, comer emocional.

Fame emocional e fame fisiológica, en que se diferencian?

Cando levamos varias horas sen comer, o noso corpo desencadea una serie de procesos paira “protestar” por iso e sinalarnos que necesita nutrientes. As células intestinais secretan grelina, una hormona relacionada coa sensación de fame e saciedade, e o noso páncreas xera insulina, o que fai que teñamos un descenso nos niveis de glicosa, por iso, moitas veces, sentimos certa debilidade cando temos fame. Todos estes sinais chegan ao cerebro paira facernos ver que necesitamos alimentarnos.

Este proceso non é inmediato. Trátase dunha sensación de malestar que vai crecendo aos poucos e que, una vez que chega ao seu punto máximo, fainos desexar calquera tipo de alimento. Non discriminamos entre o que nos gusta máis ou menos. Una vez que empezamos a comer, esta sensación se calma e empezan os procesos que nos indicarán que estamos saciados, que tampouco son inmediatos. O sinal de saciedade tarda uns 20 minutos en chegar ao cerebro.

En cambio, hai outro tipo de fame que poderiamos chamar “emocional” e que non está ligada a unha falta de nutrientes. O psicólogo e psicoterapeuta especializado en trastornos de conduta alimentaria (TCA) Marc Ruiz define así á fame emocional: “Hai sensacións agradables asociadas á inxesta de alimentos que sobreveñen tras comer, porque nos relaxamos. Tamén se poden dar por mor de determinados sabores. Isto significa que, no curto prazo, a comida pode converterse nun recurso paira combater a ansiedade. O comer emocional é facer uso da inxesta de alimentos co obxectivo de sentirnos ben ou aplacar emocións desagradables”.

A diferenza da fame que poderiamos chamar fisiológica, a fame emocional xorde de forma repentina, non ten por que ir acorde ao noso horario habitual de comida e adoita responder o desexo dun alimento ou un grupo de alimentos concreto. Dáse de forma habitual en multitude de situacións cotiás. Despois dun día especialmente duro no traballo, chegamos a casa e apetécenos encargar una pizza, una hamburguesa ou calquera outro tipo de comida que nos dea pracer e una sensación de recompensa.

Pero non só pasa con emocións negativas. Cando preparamos una comida especial na que incluímos alimentos e produtos que normalmente non comemos e, nunha maior cantidade da habitual, tamén intervén a fame emocional.

É malo comer por emocións?

Una vez identificado ese tipo de fame, debemos entender que non supón ningún problema en si mesmo. Temos que velo como o que é. Un recurso máis á nosa disposición paira obter pracer. Onde pode estar o problema? En que este tipo de alimentación convértase no noso único recurso paira tratar coas nosas emocións.

Imaxinemos que cada vez que o noso fillo chora, pómoslle debuxos no móbil. Dá igual polo que sexa, soño, aburrimento, fame… Sempre debuxos. Vemos claro que o móbil non pode ser o noso único recurso. Temos outras opcións como libros, xoguetes ou nós mesmos paira distraer ao noso fillo. Coa comida e as emocións pasa o mesmo. Ler, bailar, pasear, facer exercicio intenso, falar cos amigos, ver una película… É importante ter recursos ao noso alcance paira xestionar e dar resposta ás nosas emocións. Tanto positivas como negativas. Pola contra, isto podería derivar en problemas máis graves, como os trastornos da conduta alimentaria.

Cando comer emocional convértese en trastorno alimentario

Preto de 400.000 persoas en España padecen algún tipo de trastorno relacionado coa comida e a maioría –uns 300.000– son novos de entre 12 e 24 anos, segundo datos de 2019 da Asociación Española paira o Estudo dos Trastornos do Comportamento Alimentario (AEETCA). Paira os expertos, estes datos quedan curtos. “É moi difícil saber con exactitude cantas persoas están a loitar contra este problema, porque se diagnostican menos casos dos que realmente existen”, conta Mariana Álvarez, dietista-nutricionista especializada nestes trastornos.

O que si está claro é que cada vez afectan a máis persoas. Nos últimos 18 anos, a prevalencia de TCA duplicouse. Si no ano 2000 estes problemas afectaban ao 3,4 % da poboación mundial, en 2018 esa cifra incrementouse até o 7,8 %, segundo un estudo publicado en American Journal of Clinical Nutrition.

Aínda que os trastornos da conduta alimentaria son cada vez máis habituais na nosa contorna, os recursos públicos en España paira tratalos resultan moi dispares, dependendo non só da comunidade autónoma, senón mesmo da área sanitaria á que pertenza cada paciente. Os psicólogos que traballan con estes pacientes demandan equipos especializados en todas as áreas sanitarias, o que se demostrou que axuda a identificar mellor os casos, reduce as taxas de ingresos e as recaídas.

A quen acudir cando tes fame emocional

Como actuar en cada caso dependerá de cada área, pero paira os profesionais que traballan con estes pacientes, o desexable é que a detección pasase sempre polo médico de Atención Primaria. En determinada situacións, sobre todo as máis graves, adoita realizarse una derivación preferente aos programas ou unidades específicos, cando os hai. Noutras, realízase un cribado previo pola Unidade de Saúde Mental correspondente ou outras especialidades como Endocrinoloxía ou Dixestivo.

En calquera caso, o mellor é sempre consultar co noso médico de familia, que é quen mellor vai coñecer os recursos dos que dispomos e derivaranos a outros especialistas se considera que é necesario. Se non dispomos deste tipo de recursos ou son insuficientes, sempre podemos buscar psicoterapeutas especializados en trastornos da conduta alimentaria. De feito, o idóneo sería atopar profesionais que traballen de forma estreita con dietistas-nutricionistas ou técnicos superiores en dietética. Podemos preguntar no colexio de psicólogos da nosa comunidade autónoma paira máis información.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións