Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Intolerancia á fructosa, dieta sen froita?

A fructosa está presente en numerosos alimentos, desde froitas ata legumes ou produtos lixeiro, e expón un reto dietético para quen padecen unha intolerancia a este hidrato de carbono

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 09 de Maio de 2016
img_intolerancia fructosa listg

A fructosa é un hidrato de carbono, un tipo de azucre que se atopa de maneira natural nas froitas. Con todo, está presente en máis alimentos e produtos dos que se pensa, desde o mel ata os produtos lixeiro ou certos legumes. Esta situación limita moito as opcións dietéticas de quen sofren intolerancia á fructosa, ou malabsorción, xa que o que sería un consumo normal para calquera outra persoa, xera neles molestas reaccións, como dor abdominal, gases ou mesmo diarrea. Que facer en caso de padecer intolerancia á fructosa? Ten tratamento? Hai que erradicar por completo da dieta as froitas e os demais alimentos que a conteñen? O seguinte artigo trátanse estas e outras cuestións.

Imaxe: zharate1
Imaxe: stitchik

Das distintas reaccións adversas a certos compoñentes dos alimentos -como o glute ou a lactosa-, as intolerancias aos hidratos de carbono son unha das máis comúns. Os síntomas destas intolerancias van desde a dor abdominal ata os gases e a diarrea, maniféstanse tras a inxestión da fructosa e débense a que este nutriente non se absorbe como debese, xa sexa pola falta das encimas dixestivas que os dixiren ou por fallos no seu mecanismo de absorción. No caso da malabsorción ou intolerancia á fructosa, un fallo na absorción intestinal deste monosacárido impide que o organismo procese de maneira correcta este hidrato de carbono.

Con frecuencia, o diagnóstico de intolerancia á fructosa realízase mediante o test de hidróxeno (breath test), que mide o hidróxeno producido e que é eliminado polo alento despois da inxesta dunha determinada cantidade do carbohidrato en cuestión. O diagnóstico médico e o asesoramento dun especialista en nutrición é fundamental, non só para pautar unha dieta adecuada, senón para non confundir distintas doenzas como a malabsorción á fructosa coa intolerancia hereditaria á fructosa, unha enfermidade metabólica que provoca un acúmulo de fructosa no fígado e riles, causando hipoglicemia, náuseas, vómitos e dor abdominal.

Fructosa, máis presente na dieta do que se cre

Imaxe: natika

A fructosa está presente, sobre todo, en alimentos como a froita, as verduras e os legumes. Outro alimento moi rico en fructosa é o mel. O azucre de mesa (ou sacarosa) contén tamén fructosa, posto que se compón dunha molécula de fructosa e outra de glicosa.

No entanto, diversos estudos puxeron de manifesto que cando a fructosa vai acompañada de glicosa, esta mellora a súa absorción. Por tanto, a recomendación actual é evitar o exceso de fructosa, é dicir, evitar todos os alimentos cuxo contido de fructosa sexa maior que o de glicosa e, en cambio, potenciar o consumo de alimentos con igual cantidade de fructosa e glicosa. Mesmo se suxire utilizar glicosa para mellorar a absorción de alimentos ricos en fructosa, xa que a maioría das persoas con intolerancia á fructosa asimilan ben o azucre en cantidades moderadas.

Hoxe en día, a fructosa utilízase como ingrediente para conseguir un sabor doce nalgúns alimentos, de forma que deberá consultarse sempre a etiqueta dos produtos para estar seguro de que non posúen fructosa. Ademais, un dos edulcorantes que máis se usan na actualidade é o jarabe de millo rico en fructosa, ingrediente que se emprega con moita frecuencia para dar sabor doce a bebidas e alimentos e que se obtén do procesado industrial do millo.

O sorbitol tamén parece afectar de maneira negativa á absorción de fructosa, de modo que se recomenda evitar as fontes dietéticas de sorbitol para mellorar a absorción de fructosa. O sorbitol é un polialcohol presente de forma natural nalgunhas froitas e verduras, aínda que o seu maior consumo vén hoxe día dado pola inxesta de alimentos lixeiro ou sen azucres, posto que se utiliza como edulcorante artificial nesta gama de alimentos (E-420).

Unha dieta controlada en fructosa

Imaxe: Shaiith79

O obxectivo principal da dieta controlada en fructosa será evitar todos os síntomas asociados a este tipo de intolerancia, á vez que se consegue o máximo equilibrio dietético. Con todo, é importante lembrar que este tipo de alimentación afectará á inxesta de alimentos tan básicos, necesarios e saudables como a froita ou a verdura, de maneira que existe risco de que a dieta sexa deficitaria en vitaminas e minerais; sobre todo, en vitamina C e en fibra. Antes de retirar alimentos (ou grupos de alimentos), ou de facer outras modificacións, é fundamental consultar a un dietista-nutricionista para asegurar o equilibrio na alimentación.

Outra cuestión moi interesante é que unha dieta controlada en fructosa non significa sempre unha dieta sen fructosa. O que debe evitarse é o exceso de fructosa, é dicir, a cantidade que produce os síntomas e que varía segundo cada persoa. As pequenas cantidades de fructosa poden ser ben absorbidas ou mesmo ben toleradas sen a presenza de síntomas asociados á súa inxesta. Isto significa que realizar a dieta de maneira correcta pasa por coñecer o grao de tolerancia individual á fructosa, é dicir, a cantidade de fructosa que cada individuo admite sen a aparición de síntomas.

Habitualmente, comézase realizando unha dieta estrita para que desaparezan os síntomas. Unha vez conseguido isto, vanse reintroduciendo de maneira gradual pequenas cantidades de alimentos ricos en fructosa ata coñecer a tolerancia individual. Neste proceso de reincorporación progresiva de alimentos que conteñen fructosa recoméndase empezar por cantidades moderadas e por non mesturar distintos alimentos ricos en fructosa nunha mesma comida. A idea consiste en probar tan só un alimento novo cada día, un método que permitirá discriminar que produtos e en que cantidades é posible incluír na dieta. Rexistros diarios da inxesta e de control de síntomas poden axudar a establecer a tolerancia de distintos alimentos.

Recomendacións dietéticas para unha dieta controlada en fructosa e sorbitol

Para non ter os síntomas asociados a esta intolerancia débense evitar as fontes dietéticas de fructosa e sorbitol. Para iso, como xa se explicou, ao principio realízase unha dieta estrita -sen fructosa nin sorbitol- e se reintroducen de maneira progresiva os alimentos que os conteñen ata pescudar a súa tolerancia individual. Neste sentido é moi importante controlar a inxesta dos seguintes alimentos:

  • As froitas, posto que son o alimento con maior contido en fructosa. Froitas como a mazá, a pera, o mango, a sandía, o melón, a papaya, os higos, a uva, a granada e as cereixas posúen unha maior carga de fructosa/sorbitol.
  • As verduras son outro dos alimentos fonte de fructosa, aínda que o seu contido non é tan elevado como na froita. Hortalizas como os espárragos, os allos porros ou o tomate contan con cantidades relativamente maiores que o resto de verduras.
  • Legumes como os garavanzos, lentellas ou guisantes posúen cantidades moderadas de fructosa, polo que a súa tolerancia debe ser avaliada, aínda que polo xeral son ben toleradas en pequenas cantidades.
  • Azucres e edulcorantes. O azucre en cantidades moderadas é ben tolerado. Hai que evitar edulcorantes como a fructosa, o sorbitol ou o jarabe de millo rico en fructosa e ler ben a etiquetaxe dos alimentos doces e procesados.

En paralelo, os alimentos que non afectan as persoas con intolerancia á fructosa son os seguintes:

  • Lácteos. O leite, o iogur e o queixo non conteñen fructosa nin sorbitol, así que se poden consumir sen problema. É preciso observar ben a etiquetaxe dos derivados lácteos, posto que poden contar coa fructosa como edulcorante.
  • Carnes, peixes, ovos e derivados. En principio, non conteñen fructosa de maneira natural. No entanto, hai que observar as etiquetas dos proteicos procesados (tales como embutidos ou carnes procesadas), xa que nalgunhas ocasións poden posuír cantidades, aínda que moderadas, de fructosa.
  • Cereais e féculas. Non conteñen fructosa a pataca, os cereais como o arroz, o trigo, o millo ou outros, nin ningún dos seus derivados.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións