Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Iogur natural, con azucre ou edulcorado?

Se gústache o iogur e non sabes cal elixir, este artigo interésache: descobre por que os iogures edulcorados non serven para adelgazar e por que o iogur sen lactosa é máis doce que o resto

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 13 de Marzo de 2020
yogur natural fruta Imaxe: EliasSch

O iogur é o rei dos leites fermentadas. Segundo datos do Ministerio de Agricultura, no ano 2018 o consumo deste produto supuxo o 68 % do total, moi por encima do leite fermentada con bífidobacterias, cun 19 % (un 5 % menos que o ano anterior) e do resto de leites fermentadas (entre as que se atopa o kéfir), cun 21 % sobre o total (un 1 % máis que o ano anterior). En conxunto, cada persoa consumiu 14,6 kg de leite fermentada no ano 2018, o que supuxo o 2,14 % do orzamento da compra de alimentación e bebidas. Isto implica un gasto por persoa de 32 euros nestes produtos.

Se queremos escoller unha opción saudable, unha das cousas que debemos mirar na etiqueta é que non conteña azucres engadidos. Isto cúmprese na maioría dos casos analizados na guía de compra de marzo, pero non en todos. Nos que este ingrediente si está presente (Goshua, Danone Activia con muesli, Activia mix&go, Eroski biactive con muesli e Eroski natural sen lactosa), o contido total de azucres oscila entre 6,1 % e 12 %. Parte desa cantidade corresponde á lactosa do leite, así que, se descontamos a parte correspondente, que suporía un 4 %  sobre o total do produto, falariamos dunha proporción de azucres engadidos de entre 2,1 % e 8 %, o que suporía uns 2,6-10 gramos de azucre por cada ración, é dicir, entre media cucharadilla e dúas.

Os iogures con edulcorantes non son a solución

Poderíase pensar que a solución para evitar os azucres engadidos pasa por elixir produtos con edulcorantes, como os que se analizan no dita guía (todos eles destacan no seu envase a ausencia de azucres engadidos): Danone Vitalinea, Nestlé Sveltesse, Danone Activia con chía e améndoas, Kaiku sen lactosa, Eroski Basic con edulcorantes, Eroski con cereais, Eroski con arándanos e liño. Con todo, a pesar de que todos os edulcorantes presentes na súa formulación son seguros (aspartamo, acesulfamo potásico e sucralosa), as evidencias científicas máis recentes indican que estes ingredientes non son útiles para previr ou reducir o sobrepeso (unha das hipóteses que se baralla respecto diso é que poden habituarnos a sabores moi intensos, que xeralmente se asocian con produtos insanos).

Así pois, o máis recomendable sería optar por produtos sen azucres engadidos nin edulcorantes, tales como kéfir, iogur natural ou leite fermentada con bífidobacterias natural. En definitiva, tratar de habituarnos a sabores menos doces.

Por outra banda, Sveltesse tamén promociona no seu envase a ausencia de azucres engadidos, pero contén mel entre os seus ingredientes (o mel está composta por un 75 % de azucres, aproximadamente), así que non cumpre os requisitos establecidos na lexislación. O caso de Danone Activia con chía e améndoas é máis dubidoso. Tamén promociona a ausencia de azucres engadidos, pero contén dátiles na súa formulación, polo que non está claro se se agregan co único fin de endulzar (nese caso incumpriría o regulamento) ou como un ingrediente máis.

Máis azucre, máis calorías

En moitos dos produtos analizados, o contido en azucre está directamente relacionado co achegue enerxético: os que teñen os niveis máis altos desa sustancia son tamén os máis calóricos. Falamos de Danone Activia mix&go (138 kcal/ración), Goshua (110 kcal/ración), Eroski biactive con muesli (113 kcal/ración) e Eroski natural sen lactosa (108 kcal/ ración).

No caso do kéfir, trátase dun produto sen azucres engadidos, pero as racións adoitan ser máis grandes (250 g nun vaso normal), así que o achegar calórico está ao redor das 155 kcal. Por outra banda, os iogures naturais sen azucre achegan unhas 74 kcal/ración, unha cantidade similar á dos iogures con cereais (que conteñen edulcorantes acalóricos), mentres que os desnatados ou con edulcorantes achegan unhas 50 kcal/ración.

Para facernos unha idea das cifras nas que nos movemos, catro mandarinas achegan unhas 60 kcal e unha tortilla de dous ovos unhas 190 kcal. É dicir, en xeral trátase de valores bastante baixos (por exemplo, un xeado de chocolate achega unhas 300 kcal). Pero non esquezamos que o importante non é contar calorías, senón obtelas a partir de alimentos saudables, como mandarinas, ovos ou lácteos fermentados sen azucre.

Algúns dos produtos analizados conteñen outros ingredientes saudables, como sementes, froitos vermellos, froitos secos, etc. En principio son opcións moi atractivas, xa que son saciantes (quitan a fame) e achegan nutrientes interesantes (vitaminas, minerais, fibra, ácidos grasos omega 3, etc.). Iso si, convén non deixarse cegar polos reclamos dos envases, porque non todos estes produtos pódense cualificar de saudables. É o caso de Sveltesse, Danone Activia con muesli, Danone Activia mix&go e Eroski biactive con muesli, que conteñen azucres engadidos.

Iogures sen lactosa: por que son máis doces

Estímase que un 40 % da poboación española é intolerante á lactosa, é dicir, non pode metabolizar o azucre do leite, de modo que se consome un lácteo convencional pode sufrir dores abdominais e outras molestias dixestivas. Cando se engaden fermentos ao leite, como ocorre cando se elabora un iogur, os microorganismos metabolizan ese azucre para obter acedo láctico, pero, a diferenza do que ás veces se cre, no produto final aínda queda parte da lactosa inicial. Por iso, ás persoas con alto grao de intolerancia a este azucre non sintan ben os leites fermentadas convencionais, como os iogures.

Nestes casos, deben elixir opcións sen lactosa. Estas elabóranse engadindo lactasa, unha encima que metaboliza este composto, rompéndoo nas dúas moléculas que o compoñen: glicosa e galactosa, que seguen presentes no produto final. Isto fai que os iogures sen lactosa sexan máis doces, xa que o poder edulcorante da glicosa é cinco veces superior ao da lactosa.

Por outra banda, no caso das persoas con baixo grao de intolerancia á lactosa, o consumo de lácteos fermentados como os iogures con bacterias lácticas viables pode contribuír a mellorar a dixestión deste azucre. Esta é precisamente a única alegación de saúde que permite a lexislación con respecto aos microorganismos presentes no iogur.

Saudables, pero non imprescindibles

Os leites fermentadas polo xeral son saudables (sempre que non conteñan ingredientes pouco recomendables, por exemplo azucres engadidos): achegan nutrientes interesantes, como proteínas, vitaminas, calcio e outros minerais. Con todo, non son alimentos imprescindibles, como tampouco o é ningún outro, xa que podemos obter eses nutrientes doutras fontes. Por iso debemos interpretar as promocións como a de “3 lácteos ao día” que se mostran nalgúns dos produtos analizados (por exemplo, na Leiteira ou na Central Leiteira Asturiana) como unha recomendación, non como unha necesidade.

Nas promocións tamén se adoitan facer insinuacións acerca dos supostos beneficios dos fermentos que están presentes neste tipo de produtos, pero non hai evidencias científicas suficientes para poder apoiar a maioría delas. Por iso, a lexislación só permite alegar que axudan á dixestión da lactosa. Afirmacións do tipo “fonte de saúde”, como se mostra no kéfir de Nestlé, ou “axuda ao teu benestar dixestivo”, como se indica en Danone Activia natural 0 %, non están referidas a eses microorganismos, nin ao produto no seu conxunto, como pode parecer, senón a algúns dos compostos que forman parte do mesmo, como o calcio e os cloruros, respectivamente.

Etiquetas:

iogur

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións