Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Leite enteiro ou desnatada, cal é máis saudable?

Sobre o leite, hai opinións para todos os gustos, pero non todas teñen sustento científico. Repasamos as recomendacións actuais sobre este alimento tan popular

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 21 de Outubro de 2019

Que é mellor: o leite enteiro ou o leite desnatada? A pregunta é concreta, pero a resposta non resulta tan sinxela. O consumo de leite é un tema recorrente do que podemos atopar versións para todos os gustos. Con todo, os ríos de información que xorden en centos de publicacións, en Internet e en redes sociais, son caudalosos e non sempre están baseados na evidencia científica. Recollemos algúns deles e abordamos as recomendacións actuais en nenos e adultos ao redor desta bebida.

En ocasións, difúndense estudos sobre o leite que simulan ser sólidos e imparciais, nos que hai claros conflitos de interese (ás veces declarados, ás veces non), o que provoca confusión, tanto nos profesionais sanitarios como nos consumidores. Outras veces, hai mensaxes extremistas que, ou ben cualifican este alimento de imprescindible , ou ben o tachan de veleno . Ambos os extremos son falsos. E, coma se isto non fose suficiente, a gran oferta de bebidas de orixe vexetal e cor branca que existe na actualidade fixo que moitas persoas pensen, erroneamente, que teñen a capacidade de substituír ao leite. Pero non é así. O leite é un alimento moi diferente ás bebidas vexetais, xa que a súa composición nutricional e orixe é totalmente distinto.

Que sabemos do leite?

Á luz dos coñecementos actuais, podemos considerala un alimento económico, accesible e interesante desde o punto de vista nutricional, sobre todo para os nenos pequenos, sempre que lles guste e tolérena. Un apuntamento importante é que o único lácteo verdadeiramente vital e necesario é o leite materno, alimento funcional por excelencia cuxo consumo pode abarcar desde o nacemento ata que nai e neno decidan, o que supón en moitos casos ata os 4 ou 5 anos de idade e mesmo máis anos, sen deixar de ter beneficios.

Historicamente, o leite cumpriu no noso país un excelente labor, xa que proporcionaba nutrientes de calidade inmersos nun medio líquido e fácil de inxerir polos nenos. Por iso repartíase de maneira gratuíta e regulada en miles de colexios públicos nos anos 50 e 60 do século pasado. E non, naquel entón non había dúbidas sobre se ofrecela enteira ou desnatada, porque non existía esta última opción.

Sobre a década dos 80, as incipientes e novas guías de nutrición culparon ás graxas da epidemia de obesidade e do aumento de enfermidades cardiovasculares e metabólicas, e recomendouse substituír, entre outras moitas advertencias, os lácteos enteiros (debido ao seu contido en acedos grasos saturados) por desnatados , salvo no caso dos nenos pequenos.

Pero en 2013, na revista JAMA Pediatrics, os prestixiosos investigadores Walter Willet e David Ludwig expresaron as súas dúbidas sobre esta recomendación co seguinte exemplo: se a un neno que toma dúas galletas cun vaso de leite enteiro, substituímoslle ese vaso por leite desnatada, quedará menos saciado e comerá unha terceira galleta, o que empeora o problema, tanto pola inxestión de hidratos de carbono de mala calidade, como polo aumento de calorías, o que en definitiva poderá supor un aumento de peso a medio e longo prazo (sabemos que hai elevadísimas cifras de obesidade e sobrepeso infantil). Ademais, no noso medio, é moi frecuente engadir ao leite preparados ao cacao cun 70-76 % de azucre.

Que din os pediatras?

Aínda que pareza asombroso, non hai unha recomendación firme por parte de ningunha sociedade pediátrica sobre se é mellor ou peor o leite enteiro que a baixa en graxa. O que si hai é unha consideración xenérica para os nenos maiores dun ano (se xa non toman leite materno) e ata os 2-3 anos: é conveniente o leite enteiro por ter máis nutrientes e vitaminas. Agora ben, tampouco hai consenso en canto á cantidade de leite que un neno pode tomar, a pesar de que en xeral se rebaixaron as cantidades que se recomendaban antes. Así, a Autoridade Europea para a Seguridade dos Alimentos (EFSA) establécea en 300-500 ml diarios para os preescolares.

En idades superiores, se hai tendencia ao sobrepeso ou risco cardiovascular, segundo un traballo publicado en 2016 no 13º Curso de Actualización en Pediatría da Asociación Española de Pediatría de Atención Primaria (AEPap), podería recomendarse leite baixo en graxa, aínda que tamén habería que valorar a calidade nutricional de toda a dieta. De acordo a leste mesmo razoamento, se só tomamos un vaso ao día, é irrelevante a clase de leite que escollamos, pero débese insistir en que sería máis importante o que acompaña a ese leite, se ese leite leva ou non azucre (sexa tinguido cun pouco de cacao ou non), o que come o resto do día e da semana e, tamén, os niveis de actividade física.

Que sucede co consumo nos adultos?

As guías oficiais de importantes sociedades e entidades profesionais manteñen as recomendacións de substituír os lácteos enteiros por baixos en graxa ou desnatados. Entre elas podemos citar as 'Directrices Dietéticas 2015-2020' do Departamento de Saúde e Servizos Humanos e do Departamento de Agricultura da EE.UU., o Programa Nacional de xantares e almorzos escolares, as Directrices dietéticas para nenos do NIH (National Institute of Health) e o Programa de prevención de diabetes dos CDC (Centros para o Control e a Prevención de Enfermidades). Esta revisión, publicada en marzo de 2018 nunha revista especializada en aterosclerosis, profunda na mesma dirección, xa que os autores suxiren que substituír a graxa láctea por graxas poliinsaturadas, especialmente provenientes de alimentos de orixe vexetal, podería conferir beneficios para a saúde.

A este respecto é importante considerar a opinión de Frank Hu, presidente do Departamento de Nutrición na Escola de Saúde Pública de Harvard. En setembro de 2017 emitiu a seguinte declaración: “Siga un patrón dietético saudable que inclúa abundantes cantidades de verduras, froitas, grans integrais, legumes e froitos secos, cantidades moderadas de produtos lácteos baixos en graxa e peixe; e cantidades máis baixas de carne procesada e vermella, alimentos e bebidas endulzadas con azucre e cereais refinados. Devandito patrón dietético non necesita limitar a inxesta total de graxa, pero os principais tipos de graxa deben ser graxas insaturadas de orixe vexetal en lugar de graxa animal”.

Como en ciencia non sempre hai consenso, nos últimos anos puxéronse en dúbida estas recomendacións en canto á graxa do leite. Atopamos un exemplo en dous traballos recentes, publicados en revístaa Nutrición Hospitalaria (outubro 2018) e en Advances in Nutrition (setembro 2019), este último liderado polo doutor Dariush Mozaffarian. Hai que destacar que ambas as publicacións teñen un nexo en común: están patrocinadas por unha coñecida empresa multinacional que vende lácteos.

Mozaffarian expresa no seu traballo que a relación dos lácteos coa obesidade, as enfermidades cardiovasculares e a diabetes non teñen que ver co contido de graxa, senón que parece ter máis relación co tipo de alimento; así, nin o leite baixo en graxa nin enteira terían riscos nin beneficios respecto diso, e suxire que os lácteos enteiros non causan aumento de peso. O artigo termina, no entanto, recomendando a realización de máis estudos sobre a cuestión e deixando ao consumidor a elección entre lácteos enteiros ou baixos en graxa.

Como dato curioso, cabe sinalar que a poboación non tivo en conta as recomendacións nin nun nin noutro sentido, pois elixiu un punto intermedio: as vendas de leite semidesnatada superan e moito, desde hai anos, ás de leite enteiro e desnatada. E non só iso. O consumo de leite baixou nestes últimos anos, por diversos e variados motivos, aínda que subiu o de sobremesas lácteas azucarados, como leites fermentadas, natillas, batidos de cacao, queixos tipo petit e moitas gamas de iogures, sexan ou non líquidos.

En resumo, parece que é mellor un tomar vaso de leite enteiro (non tres) cunha pera ou unha mazá, que un vaso de leite desnatada con azucre, con cacao azucarado en po e tres galletas. No entanto, se o global da túa dieta é saudable e suficiente, non é imprescindible tomar leite, salvo que sexas un neno pequeno omnívoro que non toma peito. Para o conxunto das persoas, é importante lembrar que a saúde do planeta agradecerá que diminuamos o consumo de produtos de orixe animal.

Etiquetas:

leche-gl

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto