Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Leite enteiro ou desnatada: como debo tomala?

Investigacións recentes puxeron de manifesto que o consumo de lácteos enteiros non sempre está relacionado con maior incidencia de enfermidades cardiovasculares

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 11 de Xullo de 2016

O leite é obxecto de múltiples mitos e con frecuencia fonte de controversia e de dúbidas. Unha delas ten que ver coa graxa e coa elección do tipo de leite que se toma. Debe ser desnatada ou enteira? Cal das dúas é mellor? Deben tender as nosas eleccións sempre cara ao máis lixeiro ou hipocalórico ou, pola contra, débense ter en consideración outros aspectos? No seguinte artigo explícase por que se insiste tanto na alimentación baixa en graxas e que matices achegan os novos estudos sobre os lácteos.

Imaxe: tashka2000

Alimentación baixa en graxa: sempre?

O campo dos alimentos funcionais, lixeiro, ricos en fibra ou desnatados é un sector en auxe. O aumento de enfermidades cada vez máis prevalentes, como a obesidade, a hipertensión, as dislipemias ou o cancro, xustifica en parte este crecemento. Pero tamén os motivos estéticos inflúen cada vez máis nas decisións que teñen que ver coa toma de alimentos, incluída o leite.

Os obxectivos nutricionais dos últimos anos viñeron marcados pola prevención de enfermidades como a obesidade ou as dislipemias (hipertrigliceridemia ou hipercolesterolemia); doenzas vinculadas a un aumento da morbilidad e mortalidade cardiovascular. Estes obxectivos establecíanse por dous motivos:

  • 1. Un incremento notable na incidencia destas enfermidades.
  • 2. O aumento da inxesta de graxa (sobre todo graxa saturada e graxa hidrogenada) que sufriu a alimentación nos últimos anos, un aspecto que está relacionado con este incremento na incidencia e gravidade das enfermidades cardiovasculares.

Ante este panorama, as guías clínicas para a prevención e tratamento destas patoloxías insistiron en que un dos aspectos craves do seu tratamento dietético-nutricional era o control da graxa da dieta. Neste punto, cabe destacar que non toda a graxa foi de igual maneira asociada ao risco cardiovascular. A graxa saturada (a que se atopa de forma habitual en alimentos de orixe animal como as carnes, os embutidos, a nata ou a manteiga) foi relacionada cun peor perfil lipídico e, por tanto, cun maior risco cardiovascular. En cambio, a graxa mono ou poliinsaturada (aceite de oliva, graxa do peixe azul, graxa de froitos secos como as noces, améndoas ou abelás) non se considerou como precursora de enfermidades cardiovasculares.

Imaxe: edu1971

Desta maneira, cando as guías norteamericanas referíanse a unha “dieta baixa en graxa”, facían alusión sobre todo a graxa saturada, posto que non era habitual o consumo de graxas insaturadas na súa alimentación; mentres que se se alude a unha dieta baixa en graxa, no contexto da alimentación mediterránea eliminaríase tamén o aceite oliva, entre outros; isto feito non tería ningún sentido, posto que o aceite de oliva e o estilo de alimentación mediterráneo foron amplamente relacionados con menor risco de obesidade e de morbilidad e mortalidade cardiovascular.

A dieta baixa en graxa (saturada) será recomendable como parte do tratamento e prevención da obesidade e enfermidades cardiovasculares. Pero isto non significa que a elección deba ser sempre de alimentos lixeiro ou baixos en graxa, xa que hai que considerar o global da dieta.

Entón, lácteos enteiros ou desnatados?

Dado o enfoque de prevención de obesidade e enfermidades cardiovasculares hoxe en día vixente, hai anos que se insiste na necesidade de seleccionar lácteos semi ou desnatados por dous motivos: o achegar calórico destes é menor e a súa cantidade de graxa saturada tamén. Pero que din as investigacións recentes?

Imaxe: StockPhotoAstur

Diversos estudos puxeron de manifesto que o consumo de lácteos enteiros non sempre está vinculado a unha maior incidencia de enfermidades cardiovasculares.

Así pois, Mohammad E. Yakoob (Circulation, 2016) observou que a toma de lácteos enteiros relacionábase cun menor risco na incidencia de diabetes. Susanne Rautiainen (Am J Clin Nutr, 206) puido constatar que a inxesta de produtos lácteos ricos en graxa asociábase a unha menor ganancia ponderal e, por tanto, a un menor risco de sobrepeso ou obesidade, cousa que non sucedía cos lácteos baixos en graxa. Mario Kratz e os seus colaboradores (Eur J Clin Nutr 2013) revisaron a literatura existente ata o momento sen achar investigacións que observasen unha relación positiva entre a graxa láctea e maior risco de obesidade ou enfermidades cardiovasculares. Tamén Drehmer M. e os seus colaboradores (J Nutr, 2016) atoparon unha relación inversa entre os lácteos desnatados e a síndrome metabólico.

Á luz destes estudos, moitos científicos suxiren que se tería que reformular se as recomendacións de evitar os lácteos enteiros deberían seguir sendo aplicadas; aínda que todos conclúen que fan falta máis investigacións para constatar os achados máis recentes.

De momento, e ata máis traballos científicos respecto diso, a clave para decidir a nosa elección en canto aos lácteos (enteiros ou desnatados?) pasará por unha valoración individual da dieta de cada persoa e dos riscos e comorbilidades asociados. Para estes casos, nos que existen distintas doenzas ou necesidades especiais, é imprescindible consultar a un dietista-nutricionista se se teñen dúbidas.

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións