Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Lendas de cociña: sete mitos da alimentación

Os mitos alimentarios condicionan a forma para comer e, en ocasións, conducen a cometer erros que poden afectar á saúde

Img mermelada desayuno hd Imaxe: duskbabe

As cociñas e as mesas son moi ricas en lendas. Ideas falsas sobre o pan, suspicacias sobre o leite, teima contra o ovo… Infinidade de mitos alimentarios cóanse nas decisións que tomamos ao comer e cociñar e, en non poucas ocasións, resultan prexudiciais para a saúde ou provocan xusto o contrario que se pretende conseguir. Nesta reportaxe, agrúpanse os mitos alimentarios máis prexudiciais e ofrécense datos para desmontalos e coñecer mellor as verdadeiras propiedades dos alimentos.

Img mermelada desayuno 01
Imaxe: duskbabe

Un mito alimentario non ten base científica e pode ser prexudicial para a saúde

Un mito alimentario é unha afirmación que reúne os seguintes ingredientes: é coñecido pola poboación en xeral, non ten base científica, afirma o contrario do que en realidade é e pode ser prexudicial para a saúde ou, no mellor dos casos, non ter efecto algún. Os mitos alimentarios son moitos e variados. A continuación, enuméranse os que máis poden prexudicar á dieta.

1. O controvertido leite

  • Só deberían tomar leite os lactantes, como o resto dos mamíferos.
  • O leite sempre ha de ser desnatada porque a graxa saturada é mala.
  • O leite de soia é mellor que o leite de vaca.

O leite de vaca contén lactosa, que require da encima lactasa para ser dixerida. Co tempo, é posible deixar de fabricar esta encima. Se é así, saberase porque o leite resultará indigesta e deberase substituír por iogur ou queixo fresco. Se se tolera o leite, non hai motivo para deixar de consumila.

O leite é un alimento moi completo e a principal fonte de calcio na dieta. O seu contido de auga é do 88% e só un 2% corresponde ás graxas saturadas. Iso quere dicir que, en calquera caso, sería máis recomendable restrinxir os queixos e a manteiga, onde se concentra máis a graxa.

O leite de soia, aínda que se denomine leite, non é unha fonte de calcio e vitamina D, como o é a de vaca. E estes son nutrientes esenciais para conservar sans os ósos e os dentes.

As recomendacións de lácteos máis altas (un litro de leite ao día) aconséllanse durante o embarazo, a lactación e a adolescencia. Os nenos deben tomar tres vasos ao día e os adultos, dous. Un vaso de leite pode substituírse por dous iogures e, neste caso, o calcio absorberase mesmo mellor, pola transformación da lactosa en ácido láctico.

2. O temido ovo

  • Non se deben consumir máis dun ou dous ovos á semana.
  • O ovo cru alimenta máis que o cocido.
  • Os ovos morenos son mellores que os brancos.
  • Se se ten colesterol, non se poden comer ovos.

O ovo cru resístese á acción dos mollos gástricos. Pola contra, cando está coagulado pola calor, aprovéitase case ao 100%.

A cor da casca do ovo non afecta o valor nutritivo, pero por ser unha casca máis sólida e menos permeable, permite unha mellor conservación.

Na literatura médica hai numerosos estudos que demostran o escaso efecto do consumo de ovos sobre o colesterol en sangue. Por tanto, as recomendacións dirixidas a diminuír o risco cardiovascular deben concentrarse máis nunha redución da graxa en xeral que do colesterol dietético.

Os alimentos proteicos de orixe animal da dieta son: as carnes, os peixes e os ovos. É importante buscar un equilibrio entre o tres.

3. O desacreditado pan

  • O pan engorda.
  • A faragulla engorda máis que a cortiza.
  • Nas dietas, só admítense os biscotes.

O pan engorda en proporción ás calorías que achega, que son bastante moderadas, como no caso das pastas, o arroz e as patacas. Todos eles son alimentos básicos e tamén algo insípidos, que sempre requiren dun acompañamento. En xeral, os alimentos que acompañan ao pan, a pasta ou o arroz son os que achegan as graxas e, por tanto, máis calorías.

A masa do pan é a mesma na faragulla e na cortiza. Se seica, a cortiza, ao ter menos auga, en igualdade de peso terá máis calorías que a faragulla. É máis, nunha dieta de adelgazamento, o pan fresco achegará máis saciedade que o pan tostado, pero non se debe caer na tentación de untarlo ou mollalo en salsas.

4. O aceite, a manteiga e a margarina: o bo, o malo e o menos malo

  • O aceite de oliva non engorda.
  • A margarina é mellor que a manteiga.
  • Os fritos conteñen demasiada graxa.

O aceite de oliva achega 9 kcal por gramo, igual que a manteiga ou a graxa de porco, pero ao circular en sangue, é máis beneficiosa que prexudicial, a diferenza das graxas de orixe animal.

En xeral, os aceites (líquidos), incluídas as graxas do peixe, son máis cardiosaludables que as graxas (sólidas), como a manteiga, a graxa visible da carne, a graxa do queixo, etc.

As graxas ás que se debe prestar especial atención son as graxas trans, presentes en alimentos manufacturados e/ou precocinados. Nas etiquetas non porá “graxas trans”, senón “graxas hidrogenadas”. Estas son as graxas que se deben evitar.

A margarina provén do aceite de sementes e a manteiga é a graxa do leite; unha é de orixe vexetal e a outra, animal. Por iso, en principio podería pensarse que a margarina é máis saudable que a manteiga. Con todo, non é así. A margarina é aceite líquido solidificado, tratado de maneira industrial, mediante a hidroxenación das graxas. E as graxas, como todos os alimentos, é mellor consumilas na súa forma orixinal, é dicir, na súa forma natural. A margarina, por tanto, non é mellor que a manteiga.

Respecto dos fritos, é curioso resaltar que o pito frito contén menos graxa que o pito á prancha porque expulsa a súa graxa ao fritirse no aceite. As patacas gratinadas en aceite non absorben nin un mililitro do aceite. Con todo, moitas ensaladas xenerosamente aderezadas con aceite achegan unha gran cantidade de calorías.

5. Mitos en torno á auga

  • Beber durante a comida engorda.

A auga non achega calorías, polo que é imposible que engorde, consúmase cando se consuma. E é positivo tomala durante a comida porque axuda na dixestión.

6. Froitas que engordan e adelgazan

Os alimentos non engordan porque se tomen nunha determinada orde, senón porque o valor calórico do inxerido supera as necesidades do individuo.

Ningunha base científica apoia que haxa froitas adelgazantes e en ningún caso é recomendable levar unha dieta a base de piña, pomelo ou limón.

Un plátano pequeno achega a mesma cantidade de azucre que unha mazá mediana. Por tanto, non é cuestión de que comer, senón de que cantidade cómese.

7. Os alimentos integrais e lixeiro

  • Os integrais non engordan e os lixeiro adelgazan.

Os alimentos integrais achegan máis fibra que os refinados, pero a súa composición en calorías non varía tanto, é dicir, a igual peso, o pan, a pasta ou o arroz achegan as mesmas calorías que as súas versións integrais.

No caso das galletas integrais, vale a pena mirar a etiqueta porque poden conter bastante graxa para facer máis agradable o seu consumo e ter un valor calórico alto. Nese caso, estarían indicadas para unha persoa con estreñimiento, pero non para unha persoa con sobrepeso.

Os alimentos lixeiro achegan menos cantidade de calorías que os seus equivalentes normais se se toma a mesma cantidade, pero moitos alimentos lixeiro son calóricos pola súa propia natureza: maionesa lixeiro, queixo lixeiro… De feito, algúns expertos opinan que os alimentos lixeiro son unha causa importante do boom da obesidade porque se consomen sen medida.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións