Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Manterse a dieta sen adelgazar

As dietas restritivas non se traducen na perda de graxa corporal

Img dieta listado Imaxe: James Farmer

Os 2.050 millóns de euros que se gastaron o ano pasado os españois en produtos milagre paira adelgazar demostran que o anhelo por perder peso non se detén ante as advertencias dos expertos. Nunha época que nos empuxa en pos da delgadez a calquera prezo, constátase que moitas persoas viven sometidas ao desexo obsesivo de adelgazar e ao pánico a engordar, até o punto de chegar a utilizar métodos nada apropiados. Pero, chega un momento no que, incluso comendo menos do que necesita o organismo paira sobrevivir san, non se adelgaza.

Si está a realizar algún tipo de dieta convén que reflexione sobre cales son os mecanismos biolóxicos que se esconden tras o control do peso. A pesar de que o peso corporal permanece estable na maioría das persoas ao longo da vida, hai una tendencia a gañar graxa coa idade, aínda que adoita ser un proceso bastante paulatino. Agora ben, que o peso se manteña constante non é tarefa fácil, debe darse un mecanismo regulador que sexa capaz de contar as calorías inxeridas, descontar as calorías queimadas e controlar as sensacións de fame na medida exacta. Todo isto ocorre grazas a una complicada técnica fisiológica encargada de manter o equilibrio.

O nivel de regulación ponderal

Curiosamente, o organismo humano mostra una clara tendencia a manter o seu peso dentro de certos límites. Os excesos ou os defectos alimentarios parecen pór en marcha procesos compensatorios sumamente eficaces. Se se está una tempada comendo menos, por exemplo, facendo una dieta hipocalórica durante meses, o metabolismo diminúe proporcionalmente, adáptase á enerxía inxerida e consegue así a estabilización do peso.

Por este motivo facer dietas de poucas calorías durante un tempo prolongado ou intermitentemente ano tras ano dá lugar ao famoso “efecto eu-eu” de perda e aumento de graxa no corpo, que é contraproducente. Segundo o especialista Josep Toro, do Servizo de Psiquiatría e Psicoloxía do Hospital Clínico de Barcelona, “a verificación destes feitos deu lugar á teoría do nivel de regulación ponderal, segundo a cal os excesos e as insuficiencias alimentarias desencadean cambios metabólicos que tentan previr as modificacións do peso corporal”.

O peso corporal non depende simplemente da diferenza entre a enerxía que se inxere e a que se gasta

Sábese que o cerebro e, concretamente, o hipotálamo lateral, desempeña un papel crave na determinación deste nivel regulador. Suponse que a través das funcións encarnadas nesta área exprésanse as influencias xenéticas e evolutivas que actúan sobre o peso corporal conformando así un delicado e misterioso equilibrio con múltiples incógnitas aínda por resolver.

Non somos todos iguais

Adóitase incorrer no erro de pensar que o peso corporal de toda persoa depende simplemente da diferenza entre a enerxía que come e a enerxía que gasta. Pero non é una simple cuestión de entradas e saídas que nos faría iguais a todos os seres humanos. Non é tan sinxelo; as diferenzas metabólicas entre os individuos son moi grandes e dependen da idade, o sexo, a altura, o peso, a masa muscular e a graxa, entre outros factores.

Ademais, como non podía ser doutra maneira, está a xenética, esa clave cifrada que aínda non nos desvela por que un obeso pode gañar o dobre de peso que una persoa que non o é cando ambos comeron as mesmas kilocalorías de máis no mesmo período de tempo. Herdamos a propensión a engordar, pero para que esta propensión convértase en barriga prominente ten que darse un ambiente adecuado. Da mesma maneira, a ciencia acreditou que os obesos en tratamento de adelgazamento sofren un enlentecimiento do seu metabolismo, adáptanse á restrición facilmente e, como resultado, cústalles máis perder graxa corporal.

Os hábitos alimentarios e o estilo de vida son cruciais en todo este puzzle patolóxico que conforma a multicausalidad da obesidade. Numerosos estudos demostraron como poboacións sen propensión xenética á obesidade, como xaponeses, indios suramericanos ou norteafricanos, cando se expoñen a un ambiente de sobrealimentación, como o de EE.UU., chegan a desenvolver esta síndrome do mesmo xeito que o resto dos seus concidadáns.

Está claro que as novas condicións culturais e económicas tradúcense en maior consumo de carne, lácteos, sobremesas, doces, cervexa, aperitivos e un longo etcétera que convida o consumo de comida enerxética e ao sedentarismo como eixo do lecer. O comportamento alimentario ou a relación coa comida influída por factores culturais, sociais e psicolóxicos como a ansiedade, a tensión ou a depresión, inflúen enormemente e poden producir temidas consecuencias.

O MÁIS DIFÍCIL

ImgImaxe: Rachel

Calquera internauta acha en décimas de segundo unhas 2.630.000 páxinas con solucións “paira manter o peso” despois de una dieta. Dadas as circunstancias sociais de hoxe en día, nas que case todas as persoas aspiran a ter o mesmo peso relativo, é normal que o mercado se centre nesta aspiración tan lucrativa. Desde do sentido común, os colexios oficiais e asociacións de dietistas-nutricionistas non deixan de alertar dos perigos de moitos destes consellos, que producen na maioría dos casos é un empeoramento da situación.

Prestixiosos membros dunha das asociacións de dietistas-nutricionistas máis veteranas, como a de EE.UU., advirten de que si se está facendo una dieta determinada e non se adelgaza, convén esquecerse dela e reconducir os hábitos alimentarios. As dietas restritivas non só non funcionan, senón que tenden a provocar reaccións posteriores de compulsión coa comida e una recuperación dos quilos.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións