Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Marta Anguera, dietista da Escola Universitaria de Enfermaría, Fisioterapia e Nutrición da Universidade Ramon Llull de Barcelona.

«O déficit xeneralizado de ácido fólico é máis importante durante o embarazo»

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 28deDecembrode2007

Marta Anguera é autora de ‘Dietas para embarazadas’, libro no que esta dietista e nutricionista expón con fórmulas simples que convén comer e que debe evitarse en cada período da xestación. Os diferentes capítulos proporcionan unha planificación dos menús máis equilibrados e as dietas coas que combater algunhas molestias típicas deste estado como a acidez de estómago, os mareos, o estreñimiento, a diabetes ou a anemia ferropénica. Anguera asegura que a comida no embarazo non debe perder a súa natureza pracenteira, polo que propón tamén saborosas receitas adaptadas á cultura mediterránea. A guía “Como alimentarnos segundo a nosa idade” de CONSUMER EROSKI ofrece, pola súa banda, un completo apartado sobre a alimentación durante o embarazo.

Como xurdiu a idea de escribir un libro sobre alimentación durante o embarazo?

Foi un encargo editorial que chegou ata a nosa escola e que acometín con moita ilusión. Son nai de dúas fillas, e a miña propia experiencia é que non abunda a bibliografía clara, concisa, actualizada ou adaptada ao noso medio sobre como hai que comer durante o nove meses que dura o embarazo, a etapa da lactación e a recuperación do posparto.

Que desmarca esta obra de manuais anteriores?

Escribiuse pouco sobre este tema baixo a perspectiva da propia embarazada. A miña intención foi a de relatar todas aquelas informacións que me gustou ter a man no momento do embarazo relativas á forma para comer, a cocción dos alimentos, os requirimentos nutricionais, as listas da compra ou as precaucións de seguridade. Vivimos nun mundo no que existe, en xeral, moi pouca cultura sobre a forma de alimentarse ben, e menos sobre que comer durante o embarazo.

Que cambia ao quedar embarazada?

A muller embarazada ten necesidades nutricionais especiais, o que non significa que deban introducirse cambios drásticos na súa dieta. Hai que evitar réximes demasiado calóricos ou dietas desequilibrantes. Así mesmo, é moi importante controlar o peso de forma rutineira. As proteínas teñen un papel fundamental, mentres que se require un maior achegue de calcio para a formación do esqueleto. O achegue de ferro tamén é moi importante, ata o punto que en moitos casos é necesaria unha suplementación oral. Por último, a vitamina D, que tamén intervén na mineralización ósea, aparece en moi escasa proporción nos alimentos de consumo habitual, polo que adoita suplementarse.

Que adoita fallar?

Na nosa alimentación dáse un déficit xeneralizado de ácido fólico, presente na carne, espárragos e espinacas. Este déficit cobra maior importancia no embarazo, sobre todo durante o primeiro trimestre. Outro erro común é o de tentar corrixir o peso nas últimas semanas, cando o importante é enfocalo ben desde o principio. Hai embarazadas que tentan corrixir un descontrol de peso na fase avanzada con restricións dietéticas, sen ser conscientes de que este é o momento no que o corpo necesita máis nutrientes.

Os antojos son bos?

Non sempre obedecen a un requirimento fisiológico. O feito de que a embarazada experimente unha súbita apetencia polas améndoas pode xustificarse por un requirimento de magnesio ou de aminoácidos esenciais. No caso dos fresones con nata, trátase máis dun requirimento afectivo que nutricional.

Os excesos do Nadal, pasan factura ás embarazadas?

Pasan factura a todo o mundo e tamén ás embarazadas. Calcúlase que, tras as festas, todos engordamos unha media dun ou dous quilos. As embarazadas non deben automarginarse durante as celebracións, aínda que teñen que extremar a súa responsabilidade. Non vale pensar que, ao estar máis gordas, todo vale. O exceso de quilos carrexa máis problemas conforme avanza o estado de xestación.

Á hora de comprar ou cociñar, que precaucións deben contemplarse?

A hixiene dos alimentos debe ser sacra. Hai que lavar e pelar ben todos os produtos, cocer algo máis as carnes que de costume ou vixiar a caducidade dos elementos envasados. Se se compra peixe fresco coa intención de consumilo cru, é mellor sometelo a conxelación antes de comelo. O peixe azul foi desaconsellado por algúns autores, pero os nutrientes que achega, como iodo e ácidos grasos omega-3, son moi importantes. Aconsello comer os peixes azuis máis pequenos, nos elos máis baixos da cadea alimentaria, e evitar os peixes maiores como o atún, cuxos tecidos poden albergar maior densidade de tóxicos.

Alcol? Café? Queixos elaborados con leite cru?

O alcol está totalmente desaconsellado. O café non convén, pero é certo que as mulleres adoitadas a tomar moito café experimentan jaquecas moi molestas se deteñen de golpe o seu consumo. Neste caso, habería que pautar un consumo moderado. Cos queixos non hai problema.

Debe tomarse máis auga que de costume?

No embarazo hai máis retención de líquidos. Con todo, son partidaria de consumir máis verduras ou froitas ricas nese elemento que aumentar a inxesta de auga.

As vexetarianas, poden seguir séndoo durante o embarazo?

As ovolacteovegetarianas non verán comprometida a súa nutrición salvo no achegue de iodo ou acedos grasos que, por outra banda, poden administrarse en forma de suplementos. Nas vexetarianas máis estritas é importante que o médico ou dietista paute o tipo de alimentación a seguir durante o embarazo. Non se trata simplemente de prohibir ou autorizar, senón de vixiar con fundamento. Se non hai intolerancia ou inapetencia, os queixos poden resultar de extrema utilidade na alimentación destas mulleres.

Na presentación do seu libro, vostede fixo unha énfase especial na necesidade de regionalizar os hábitos alimentarios.

A maioría dos manuais sobre dietas de embarazadas parten de EE.UU. ou de centros de cultura anglosaxoa e, nas súas listaxes de alimentos, bótanse en falta produtos moi nosos e que son de vital importancia para o embarazo como o aceite de oliva, o peixe azul, os legumes ou os froitos secos.

Diabetes

Img diabetes portada
A diabetes é unha das complicacións que máis a miúdo condiciona o prognóstico da nai embarazada e do feto. Calcúlase que un 0,3% das mulleres en idade fértil padece diabetes, que o 0,2-0,3% dos embarazos ten lugar en mulleres previamente diagnosticadas de diabetes e que un 2-12% das gestantes non diabéticas padecerá a enfermidade durante o seu embarazo. Os obstetras alertan, ademais, que a diabetes no embarazo adoita favorecer outras complicacións como infeccións, preeclampsia ou insuficiencia placentaria.

As mulleres en idade fértil afectadas de diabetes tipo 2 adoitan presentar, por outra banda, unha síndrome metabólico co que dita enfermidade acompáñase de sobrepeso e dun risco relativamente elevado de lesións arteriais ou tromboembolismo. A responsabilidade de médicos e gestantes neste asunto é crucial, posto que un embarazo sen un adecuado control da diabetes sáldase cunha mortalidade perinatal superior ao 10% e un risco de malformacións congénitas que triplica ao de embarazos en mulleres non diabéticas.

A solución pasa por conseguir un control glucémico con controis frecuentes, semanais ou quincenais (con glucemia basal por baixo de 100 mg/dL, glucemia postpandrial por baixo de 140 mg/dL e HbA1c entre 5-6%). Tamén é importante un control estrito do peso, comer de forma lixeira pero frecuente e normalizar a presión sanguínea.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións