Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Marta Garaulet, doutora en Farmacia

A falta dun patrón regular nos horarios de comidas favorece a obesidade e o risco cardiovascular

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 31deMarzode2010

Profesora titular de Fisioloxía e Bases Fisiológicas da Nutrición na Universidade de Murcia, Marta Garaulet (doutora en Farmacia) viaxou a Boston para investigar a nutrigenómica no tratamento da obesidade. É autora de libros prácticos como “Perde peso sen perder a cabeza”, “Nenos a comer” ou “535 receitas para adelgazar comendo”. Optimista racional, as súas conviccións proveñen de profundos estudos analíticos que adiantan a proximidade de solucións racionais para combater a obesidade, a gran inimiga da saúde do século XXI no mundo occidental. Atende a EROSKI CONSUMER ao termo do seu relatorio no II Congreso da Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación e Dietética (FESNAD), celebrado a principios de marzo en Barcelona. A súa exposición espertou a curiosidade e o interese dun público heteroxéneo composto por médicos, nutricionistas, sanitarios e investigadores que teñen un nexo e un obxectivo comúns: a nutrición e converter a alimentación nunha ferramenta aliada da saúde.

O seu relatorio no II Congreso da FESNAD céntrase en “Nutriómicas en obesidade”. Como se achega ao cidadán un termo tan novo e, en aparencia, tan complexo?

Refírese a a interacción da nutrición e distintas ciencias relacionadas coa xenética. O interesante é que mediante os nosos hábitos de vida ou a nosa alimentación somos capaces de interactuar cos nosos xenes e provocar que estes se expresen ou non. Se impulsamos a expresión dos xenes protectores para a saúde e que se apaguen ou non cheguen a expresarse os xenes que son daniños, lograriamos un fito. Ademais, a nutrigenética aspira a coñecer a variante génica que dite o deseño dunha dieta a medida que axude a alcanzar os obxectivos de perda e mantemento de peso.

Foi en Estados Unidos onde investigou no ámbito da nutrigenómica, xunto co profesor José María Ordovás, durante a súa estancia na Universidade de Tufts. Que lle marcou máis da súa investigación e achegamento á nutrigenómica?

Hai dous momentos fundamentais. O primeiro son os estudos do doutor Antonio García Ríos, co equipo de Francisco Pérez Jiménez, da Universidade de Córdoba, e do propio José María Ordovás, que indicaban que variantes génicas, en principio protectoras fronte ao risco cardiovascular, co hábito tabáquico convértense en daniñas. Isto demostra o efecto tan negativo que ten o tabaco sobre a nosa saúde. Algo semellante sucede coa obesidade e a súa interacción cos xenes. Se o individuo é obeso, polimorfismos que en principio eran protectores fronte a risco de enfermidades metabólicas como cancros ou o infarto de miocardio, adorméntanse co exceso de peso e perden as súas capacidades protectoras. A mensaxe é positivo: refugamos que somos consecuencia dos nosos xenes. Hoxe, grazas ás nutriómicas, modulamos os nosos xenes coas nosas decisións, na vida e na alimentación.

Comprobaron unha resposta distinta á dieta segundo os polimorfismos ou as variantes xenéticas de cada individuo, entre eles o xene “clock”. Como o conseguiron?

“Modulamos os nosos xenes coas decisións que tomamos nos nosos hábitos de vida e de alimentación”O noso obxectivo foi examinar diferentes polimorfismos do xene reloxo “clock” e a súa posible asociación coa obesidade dos individuos, a inxesta de enerxía e graxa e diferentes factores de calidade de soño no ser humano. Os nosos resultados mostraron que, do cinco polimorfismos estudados, tres asociáronse coa obesidade e a inxesta. Os individuos portadores da variante génica comían máis, durmían menos e inxerían máis graxa. Estaban máis obesos e, en particular, tiñan unha maior obesidade abdominal, caracterizada por ser a de maior risco metabólico.

Determinábao o xene?

Na revista científica “American Journal of Clinical Nutrition” publicouse que esas asociacións só se desenvolven se o individuo come mal. É dicir, os individuos cun alto contido de graxas saturadas (pastelería industrial, embutidos, etc.) na súa dieta e baixa inxesta de aceite de oliva foron quen engordaron ao desenvolver polimorfismo, ou tiveron obesidade abdominal ou alteracións da glicosa. Con todo, as persoas que comían cun contido en aceite de oliva (acedo oleico) superior á media, a pesar da variante génica, non estaban máis obesos, nin tiñan maior risco de resistencia ao metabolismo da glicosa.

A conclusión é interesante. Poderíase dicir que cunha boa alimentación somos capaces de reverter os efectos deletéreos (que poden causar a morte por envelenamento) de certos polimorfismos génicos.

Unha vez terminado este estudo, expúxosenos a dúbida de se os resultados poderíanse replicar nunha mostra española mediterránea, polo que analizamos o ADN de 500 pacientes do Método Garaulet -derivado da dieta mediterránea-. Cando analizamos os mesmos polimorfismos do xene “clock”, antes estudados na poboación norteamericana, comprobamos que, de novo, os pacientes portadores do alelo menor do xene “clock” tiñan un maior grao de obesidade e, en particular, de obesidade abdominal. Tamén constatamos, aínda máis interesante, que estes pacientes co polimorfismo (30% da poboación estudada) perdían peso con maior dificultade durante as 30 semanas de tratamento dietético.

Pódese dicir que temos un reloxo biolóxico que marca o efecto dos alimentos?

Os humanos temos no noso cerebro unha rexión denominada “núcleo supraquiasmático”. Localízase encima do quiasma óptico e é capaz de pór en hora o noso organismo, é o noso reloxo central. Nel exprésanse unha serie de xenes que dan lugar a proteínas que pon en marcha o reloxo central. Estes xenes, chamados xenes reloxo, forman dímeros e, así, divídense en dous grupos: uns que activan este reloxo central, como o “bmal1” e o “clock”, e outros que o desactivan ou deceleran, como son a parella “per” e “cry”. A expresión e tradución destes xenes en proteínas ten un ritmo circadiano, é dicir, de 24 horas. Hai uns 12 xenes reloxo que están en constante funcionamento no cerebro humano.

Como chegaron a obter estes resultados?

“Comer a certas horas, podería favorecer unha maior acumulación de graxa”A ciencia probou o funcionamento de diferentes reloxos periféricos en distintos tecidos. Recentes descubrimentos confirman que o corazón, o fígado e o páncreas teñen reloxos periféricos que funcionan de maneira autónoma, aínda que o reloxo central é capaz de modularlos. O noso equipo de investigación foi pioneiro en demostrar que o tecido adiposo humano tamén dispón dun reloxo circadiano interno, o que ten gran relevancia na relación entre obesidade e cronobiología. Os nosos resultados obtidos en cultivos de tecido adiposo humano demostraron que a graxa humana expresa xenes reloxo, que ademais fluctúan ao longo de 24 horas e que parecen ser capaces de regular e pór en hora a outros xenes importantes do metabolismo adiposo.

Que portas abren estas investigacións?

Todo apunta á idea de que no funcionamento do tecido adiposo hai horas. Isto podería indicar que o exceso de graxa no organismo humano, é dicir, o sobrepeso e a obesidade, non só se asocian con que comemos, senón tamén con cando o facemos. Podería suceder que comer a certas horas favorecese unha maior acumulación de graxa.

Isto podería explicar como está contraindicado para un individuo comer determinados alimentos se quere tratar o seu trastorno. O consumo de pan, un alimento moi consumido no noso país, tería un maior rendemento enerxético nunhas persoas que noutras?

Sabemos que un nutriente tan sinalado como a glicosa, que se acha basicamente en alimentos do grupo do pan, absórbese e metaboliza mellor pola mañá que pola noite, o que pode ter consecuencias metabólicas importantes no individuo. Outro ritmo circadiano moi coñecido é o dos corticoides. Estas hormonas, que axudan a activarnos, tamén aumentan o apetito e as súas concentracións son maiores pola mañá para axudamos a enfrontamos á actividade matutina. Pola noite, en cambio, os corticoides diminúen para permitirnos durmir con tranquilidade. Cando hai algunha alteración nestes ritmos, como en situacións de tensións ou en traballos a quendas, a fisioloxía do individuo modifícase, altérase o seu soño, a súa inxesta e describiuse que nestas circunstancias o individuo adoita engordar.

Enténdese que hai un momento óptimo para comer?

“O sobrepeso e a obesidade non só se asocian con que comemos, senón tamén con cando o facemos”Aínda estamos lonxe de aceptar esta afirmación. Con todo, sabemos que atrasar a comida cara á noite non é adecuado e que, con todo, é máis aconsellable tomar un elevado contido calórico no almorzo, pola mañá. As nosas hormonas e encimas teñen horarios fisiológicos marcados polo noso reloxo interno. Se comemos a deshora, non teremos sincronizadas as nosas hormonas e encimas fisiológicas coa nosa inxesta, isto pode levar a unha situación de “lipotoxicidad”, é dicir, que o exceso de enerxía que tomemos teña máis efectos negativos sobre o noso organismo porque se acumule en zonas indesexables, como fígado ou páncreas, ou que se dificulte o seu oxidación.

Entón, a diferenza entre a ganancia e a perda de peso está determinada en parte polo momento do día en que se come, máis aló do valor enerxético da propia comida.

Aínda que o valor enerxético é o máis importante, o momento de inxesta pode condicionar que os alimentos se acumulen máis ou menos ou teñan unha maior ou menor lipotoxicidad, aínda que aínda falta moita investigación neste sentido. Sabemos que a alimentación é, xunto coa luz, o sincronizador externo máis importante dos ritmos circadianos do noso organismo. Os humanos comemos, en xeral, ás mesmas horas. Recentes estudos demostraron que a falta dun patrón regular nos horarios de comidas favorece a obesidade e o risco cardiovascular. Se picamos continuamente ou alteramos os ritmos de comidas, a información que recibe o organismo é confusa e os ritmos circadianos internos altéranse e causan cambios importantes no noso metabolismo, na nosa inxesta e no peso. Sabemos que é importante que se come, pero tamén seguir unha certa regularidade nas comidas.

Diversos estudos sobre a tolerancia á glicosa e a actividade da insulina no organismo humano demostran unha maior sensibilidade das células á insulina e unha maior actividade desta hormona durante o día. Ante estes resultados, en condicións normais o organismo metabolizará mellor durante o día os nutrientes enerxéticos, como os carbohidratos que precisan insulina? De aí a importancia dun almorzo completo e un xantar ou comida consistente?

A insulina ten horarios e isto sábeno moi ben os pacientes con diabetes. Pola mañá, sobre o dez, o noso tecido adiposo é capaz de producir altas cantidades dunha proteína chamada “adiponectina”, considerada un anxo da garda, xa que nos protexe fronte á resistencia á insulina. Cando a cantidade de adiponectina é elevada, a insulina funciona mellor e, en parte, é por iso que durante a mañá temos unha mellor tolerancia aos carbohidratos que pola noite.

Algúns polimorfismos relaciónanse menos con cuestións biolóxicas ou de metabolismo dos nutrientes e asócianse a aspectos psicolóxicos ou de autocontrol cando se segue unha dieta (abandono da dieta, falta de vontade, máis tensión…).

O xene reloxo protagonista da regulación negativa do reloxo central en mamíferos é o “period” ou “per2”, que frea o funcionamento deste reloxo para que non se acelere durante o día. Diversos estudos demostraron que a presenza de certos polimorfismos deste xene asóciase con diversas alteracións psicolóxicas, entre as que destacan a depresión estacional e o trastorno bipolar. Isto fíxonos expornos se na mostra de pacientes Garaulet, con sobrepeso ou obesidade, habería alteracións emocionais ou psicolóxicas relacionadas coa obesidade e se estas asociaríanse á súa vez con polimorfismos no xene “period”. Os nosos resultados confirmaron que os individuos portadores do alelo menor eran máis proclives a abandonar a dieta antes de chegar á súa meta e en maior medida, picaban entre horas, tiñan tensións pola dieta ou comían cando estaban aburridos, o que parecía indicar que tiñan certas características emocionais asociadas co “per2”.

Nun futuro próximo, poderase falar dunha forma de alimentarse adaptada ás condicións xenéticas individuais?

Aínda que as dietas son unha alternativa única no tratamento da obesidade, aínda fai falta un longo percorrido en investigación para mellora a súa efectividade. O soño é alcanzar unha nutrición personalizada, “un traxe a medida” para cada paciente. Para iso é interesante a utilización de diferentes ferramentas que nos axuden a coñecer a ese paciente. Entre elas, o uso de cuestionarios que nos permitan identificar as barreiras e obstáculos de cada paciente na súa perda de peso. Tamén é importante coñecer se o individuo é un comedor emocional, mesmo estudar a cronobiología do individuo, os seus ritmos de soño e comida. Nun futuro, quizá será interesante coñecer os genotipos de certos xenes diana.

Os da obesidade?

Para o meu grupo de investigación son especialmente interesantes os xenes asociados coa cronobiología. Estes novos descubrimentos poden derivar nunha mellora da nutrición personalizada mediante a combinación do genotipado e a caracterización cronobiológica.

TÉCNICAS CONDUCTUALES DE EDUCACIÓN ALIMENTARIA

Marta Garaulet dedicou gran parte da súa actividade profesional a desenvolver unha terapia para tratar a obesidade que axunta técnicas conductuales de educación alimentaria e dieta. Segundo a autora, durante a súa estancia en 1989 en Boston aprendeu o uso da terapia conductual, unha metodoloxía que tenta “cambiar hábitos no paciente e, sobre todo, mantelos ao longo do tempo”. Máis que axudar ás persoas a decidir “que” cambiar, consiste en conseguir que identifiquen “como” cambiar e ensinarlles a “controlar os estímulos externos” que lles fan comer. Isto levoulle a fusionar as ideas de terapia conductual coa dieta mediterránea e así xurdiu o denominado “Método Garaulet”.

No seu libro “Perde peso sen perder a cabeza” explica, de forma amena e sinxela, a base científica deste método de perda de peso e educación nutricional baseado na dieta mediterránea, “que demostrou ser efectivo, non só no tratamento da obesidade senón tamén no das enfermidades asociadas, como diabetes e síndrome metabólico”. Este plan “combina a terapia conductual, a educación nutricional, a actividade física e a dieta mediterránea, todo en forma de terapia de grupo”. Ademais, ao basearse na dieta mediterránea, a experta asegura que a alimentación é “máis rica e palatable que as clásicas dietas hipocalóricas”. “Pódese comer con culler, permite caprichos e calorías opcionais para fins de semana e días especiais, e contempla o consumo de legumes, que aumenta a inxesta de fibra e a sensación de saciedade”.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións