Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Marzo: A pataca nova

Máis rica en vitamina C e con menos calorías que a pataca vella

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 12deMarzode2007

É ao comezo da primavera cando as patacas novas ou temperás, de pel fina e lisa, chegan aos nosos mercados. Distínguese da tradicional pataca vella, otoñal ou tardía non só polo seu aspecto, senón tamén polas súas cualidades nutritivas e as súas aplicacións na cociña.

Unha primeira diferenza de aspecto atopámola na pel. As patacas novas distínguense moi ben das vellas pola súa pel dourada e fina. De feito, cando a pataca é moi nova, a pel pode eliminarse tan só fregándoa cos dedos e lavándoa ben.

O seu tamaño adoita ser, polo xeral, algo máis pequeno que o das patacas vellas. A súa carne, máis acuosa, presenta unha cor branca ou lixeiramente amarelado e un sabor neutro.

Menos calorías que a pataca vella

Este tubérculo é unha fonte moi razoable de enerxía, aínda que achega menos calorías das que se lle atribúen normalmente. Para entendelo mellor: unha pataca cocida do tamaño dun ovo achega unhas 60 calorías, mentres que unha mazá mediana sen pel nin corazón achega unhas 80 calorías. Unha das diferenzas máis destacables entre as variedades nova e vella é que a primeira contén máis auga, polo que o seu contido de almidón (carbohidrato complexo) é menor, así como o seu achegue de calorías. Ademais, dixírese con maior facilidade, aínda que isto dependerá do modo en que se cociñe. Así, as calorías que achega unha pataca cocida poden chegar a triplicarse se esta consómese frita, resultando tamén máis indigesta.

En moitas ocasións a pataca identifícase máis cos cereais que coas hortalizas. Isto débese ao seu contido en almidón, aproximadamente dun 15%, cantidade moi superior á das hortalizas. O seu achegue de proteínas é baixo, duns 2 g por cada 100.

A pataca nova recoméndase a persoas con problemas renais ou que seguen dietas con restrición de sodioA diferenza da pataca vella, a nova contén menos potasio e sodio, o que resulta de gran interese en persoas con problemas renais ou que seguen dietas con restrición de sodio. Entre as súas vitaminas sobresae a C, presente en maior cantidade que na pataca vella debido á súa frescura, aínda que parte da mesma pérdese ao cociñala, xa que é sensible ás altas temperaturas.

A súa historia, vinculada á fame

A pataca é un tubérculo procedente da cordilleira de Ándelos. Foi o conquistador Francisco Pizarro quen a introduciu en España a mediados do século XVI, ao observar que era un alimento basee dos indios quechuas. Inicialmente non tivo moita aceptación no noso país. De feito, empregábase como alimento para o gando e consideráballa un alimento propio das clases económicas máis pobres. Pero a extensión da fame e os experimentos do botánico francés Parmentier terminaron cos prexuízos ante este tubérculo. No século XIX, a pataca foi desprazando ao cultivo de legumes e o seu consumo foise estendendo cada vez máis. Hoxe día é un dos alimentos máis populares do mundo e o segundo alimento en importancia e cantidade de consumo tras os cereais.

Como elixilas e preparalas

A pataca nova consérvase algo peor que a pataca vella ao ter máis cantidade de auga na súa composición. Recoméndase, pois, comprala en pequenas cantidades. Tamén é importante elixir aquelas que teñan a pel tersa, brillante e fácil de arrincar para poder rasparla en lugar de pelala. Se se quere garantir unha boa conservación, convén gardalas nun lugar escuro e aireado.

Hai que ter en conta que as patacas, cando se ferven, perden parte das súas vitaminas e minerais, polo que é preferible cociñalas ao vapor. Sempre que sexa posible, convén facelo coa súa pel, xa que debaixo desta están as principais sustancias nutritivas.

As formas de cociñar este alimento son innumerables: en salsa verde, en calderotes, con chourizo , en tortillas , gratinadas ou recheas, á panadeira, con bacallau e un longo etcétera. Ademais, as de pequeno tamaño son moi adecuadas para cocelas ou engadilas enteiras a guisos ou pratos de verdura.

Os expertos en nutrición recomendan o consumo de patacas a diario: como primeiro prato xunto con verduras, ensaladas, legumes ou purés; ou como guarnición dos segundos variando ao máximo as formas de cociñar, non sempre fritas.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións