Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Mastica froita, o teu corpo agradecerao

Existe unha notable diferenza entre a froita enteira e o zume, e hai varias razóns polas que é mellor comela que bebela

img_mastica fruta hd

Os expertos advirten de que os zumes, sexan industriais ou caseiros, non poden nin deben substituír á froita enteira, nin son recomendables para consumir a diario, se se excede dun vasiño. Con todo, a un importante sector da poboación non lle chegou a mensaxe. E, das persoas que si o recibiron, non todas acaban de velo claro. O tema xera polémica, rexeitamento e incredulidade, como se pode comprobar ao ler algúns comentarios xurdidos como resposta a un artigo, moi ben documentado, do dietista-nutricionista Xullo Basulto. No seguinte texto explícase por que é preferible comer froita a bebela.

Img mastica fruta
Imaxe: LisaA85

O auxe dos zumes como fonte de saúde

Nas últimas décadas, a comunidade sanitaria ha encomiado as propiedades dos zumes de froita. O obxectivo era inxerir moitas vitaminas de maneira sinxela, abundante e en calquera lugar, e o razoamento, aparentemente implacable: se a froita é saudable, beber o zume de tres ou catro pezas serao máis, aforrando o tempo necesario en pelar, cortar e masticar froita.

A industria alimentaria respondeu con rapidez e eficacia a esta mensaxe, xa que soubo aplicar a tecnoloxía necesaria para producir e publicitar millóns de litros de zumes, néctares e bebidas con múltiples formatos, envases, contidos e alegres deseños. Moitas familias sentiron aliviadas ante a boa aceptación que esta maneira de “tomar” froita tiña na infancia e nos mozos. E, aínda que nos últimos tempos os zumes e mollos industriais perderon encanto, relucentes enxeños de brillos inoxidables ocupan lugares preferentes nas cociñas domésticas actuais, espremendo, licuando ou triturando nun airiño froitas e verduras de maneira cómoda.

Por que é mellor comer froita que bebela

Na actualidade, e á luz da ciencia, comprobouse a diferenza que hai entre comer froita e bebela. Ao repasar as etapas anatomo-fisiológicas da dixestión, compréndese con facilidade o porqué:

Img morder manzana hd
Imaxe: Lighthunter

1. Masticación

A presenza de sólidos dentro da boca estimula de maneira reflicte movementos rítmicos de masticación que farán ascender e descender as mandíbulas, mentres os dentes -para iso témolos- cortan e trituran o alimento. Deste xeito, as membranas de celulosa que envolven as partes nutritivas da froita quedan esnaquizadas, co que serán máis fáciles de dixerir polas encimas dixestivas. Ademais, o inicio da masticación avisa de forma automática ao cerebro de que comezará unha inxesta de alimento; centros específicos do cerebro mandarán agora, á súa vez, sinais ao estómago e aos intestinos para que empecen a segregar as sustancias necesarias para o bo funcionamento de todo o aparello dixestivo.

Se non se usan con frecuencia os músculos e dentes que interveñen na masticación, é fácil que as encías e a dentadura debilítense e perdan forza, xa que ao masticar estimúlase un ligamento que suxeita as pezas dentarias á mandíbula.

É probable que bastantes problemas mandibulares e de ortodoncia, que se observan hoxe en día nas consultas dos dentistas, débanse en certa medida ao incremento, en todos estes anos, dunha alimentación infantil demasiado abundante en zumes, papillas, pans brandos, pastelería e produtos diversos hiperprocesados, que provocaron unha drástica caída no número de masticaciones que se han de levar a cabo cando se inxere comida sólida e minimamente procesada.

2. Salivación

Na mesma boca, coincidindo cos movementos masticatorios, comeza xa a dixestión, mediante a liberación de secreciones proteicas como a ptialina e a mucina salival, que son emitidas polas glándulas parótidas, submandibulares e submaxilares. Ao estar o alimento sólido na boca mentres se mastica amodo, tamén se liberan a partir da saliva sustancias bactericidas -que axudan a previr as caries- e encimas proteolíticas como a lisozima.

3. Absorción

Para que os alimentos absórbanse de maneira apropiada no aparello dixestivo é fundamental que permanezan o tempo adecuado en cada unha das partes do mesmo, formándose no interior unha masa ou papilla que avanza mediante contraccións reguladas por mecanismos complexos neurohormonales da mellor forma posible: nin moi rápido nin moi lento. A presenza mecánica dos alimentos en diferentes zonas do tubo dixestivo fai que se segreguen cantidades adecuadas de mollos dixestivos producidos por células mucosas que recubren as paredes intestinais, actuando como lubricantes, para impedir lesións no epitelio.

Por iso, inxerir o zume de tres ou catro laranxas fai que flúa a toda velocidade un torrente líquido cheo de azucres (agora libres das súas celas vexetais) coas súas correspondentes calorías (o triplo ou cuádruplo que se se come unha) cunha repercusión metabólica moi distinta á que se produce cando o birlo alimenticio progresa polo intestino, a un ritmo adecuado, liberando os azucres contidos de maneira moito máis lenta (ademais de estar en menor cantidade) dando tempo ao organismo a responder con eficacia, para que non haxa picos elevados e súbitos de glicosa en sangue, como o fixo durante miles de anos. Por todos estes motivos, a Organización Mundial da Saúde (OMS) clasifica os azucres que se obteñen espremendo a froita (aínda que sexa en casa) como libres e inclúeos no mesmo grupo que os azucres engadidos aos alimentos polos fabricantes, os cociñeiros ou os consumidores.

4. Distensión

A distensión da parede intestinal pola ocupación de alimento sólido activa tamén terminacións nerviosas parasimpáticas que aumentan o ritmo de secreción glandular. Por iso, ao beber zume no canto de comer froita, non se activaría con eficacia o sistema nervioso entérico.

5. Fibra

Ao tomar só zume ou mollo, desprézase case toda a fibra, ademais dalgunhas vitaminas, fitoquímicos (algúns deles antioxidantes) e compostos diversos que quedarán no exprimidor.

A fibra, entre outras múltiples funcións, axuda a modular os altibaixos da produción de insulina tras a inxesta de hidratos de carbono, ademais de prolongar a sensación de saciedade, polo que se tardará máis tempo en ter fame outra vez. A fibra tamén axuda á defecación, porque absorbe auga e proporciona consistencia ás feces.

Se se bota de novo ao vaso a pulpa desmenuzada polo aparello, perderase moita menos fibra… pero consumiuse electricidade e terase que desmontar e limpar a batidora ou licuadora correspondente, co que tamén se gastou unha importante e antiecológica cantidade de auga, e o consumidor saltouse o catro etapas “fisiológica e naturalmente” saudables da dixestión. Merece a pena?

En certos aspectos da alimentación, como en leste, sería bo recuperar costumes pasados. Do mesmo xeito que volveu a moda vintage en roupa e decoración, deberíase recuperar, ao comer froita, un pasado menos tecnolóxico.

6. Saciedade

Como o zume ocupa menos sitio no estómago que a masa resultante da masticación e salivación dunha ou dúas pezas de froita enteira, non se activan os receptores de distensión situados no estómago, polo que o cerebro non percibe ben as calorías líquidas que entraron con tanta rapidez. En consecuencia, non se produce a sensación de saciedade, algo que é fundamental para que o corpo saiba que está cheo e non lle apeteza nin necesite inxerir máis alimento.

Estas calorías líquidas ingresan no organismo sen que a persoa apenas se decate, polo que no almorzo, por exemplo, se no canto de comer unha laranxa bebe o zume de tres, ao non saciarse, irá a por as rebanadas de pan, as galletas -sucede con frecuencia nos almorzos infantís-, o croissant ou calquera outra peza de pastelería que tan cotiá se fixo na dieta occidental. A suma total de enerxía (cunha mestura de “octanajes” de mala calidade) excederá o razoable para o ritmo actual de vida. Neste traballo científico, publicado nunha prestixiosa revista, explícanse moi ben estes feitos, ademais de advertir da importante influencia que teñen os zumes e mollos (aínda que leven fibra engadida polo fabricante) na epidemia de obesidade infantil e en problemas hepáticos e metabólicos que poden ir asociados á mesma.

Un experimento caseiro

Se as palabras non lle convencen, probe mañá mesmo a almorzar un café con leite e comer tres mazás ou tres laranxas de bo tamaño. É probable que teña dificultades para acabalo. Desa forma tan sinxela pode comprobar -e convencerse- que non é o mesmo beber un zume de tres pezas de froita que comelas.

Se ten fillos, todos estes consellos son aínda máis importantes: comece o día masticando froita diante dos nenos para que eles mesmos pídana; e se son pequenos, prepare un prato coa froita, xa cortada, preferida por eles. Os seus encías e os seus dentes crecerán fortes e sans e as súas mandíbulas estarán en forma. Bo proveito e boa masticación!

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións