Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Michelle A. Méndez, especialista en epidemiología nutricional

Unha dieta sa e equilibrada durante o embarazo garante o desenvolvemento neuronal e a boa saúde do neno

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 16 de Marzo de 2012

O correcto desenvolvemento neuronal e físico dos nenos empeza no mesmo momento da súa xestación, de aí a importancia de seguir unha boa alimentación durante o embarazo. Ao estudo dos hábitos nutricionais en mulleres embarazadas e á posterior evolución neuronal no bebé dedica gran parte dos seus esforzos Michelle A. Méndez, doutora en epidemiología nutricional por The University of North Carolina at Chapel Hill e investigadora colaboradora no Centro de Investigación en Epidemiología Ambiental de Barcelona (CREAL). Entre os seus últimos traballos, recollidos en máis de trinta publicacións, destacan o estudo sobre o consumo de peixe durante o embarazo e a súa relación co crecemento fetal e o desenvolvemento neurológico infantil, e o estudo que relaciona a exposición fetal a compostos tales como o fume do tabaco e os contaminantes organoclorados, co risco de obesidade nun futuro. Méndez realizou tamén investigacións sobre a metodoloxía relacionadas coa medición de inxesta alimentaria e a cuantificación da inxesta de contaminantes transmitidos polos alimentos.

O seu traballo no campo da epidemiología nutricional levoulle a investigar sobre o papel da dieta durante o embarazo. Que pautas nutricionais ha de seguir unha muller en estado de xestación, respecto doutras mulleres?

É importante seguir as recomendacións sobre o consumo de nutrientes como o calcio, o ferro, a vitamina C, o iodo e o ácido fólico, entre outros. Nas nosas investigacións, vimos tamén que podería ser unha vantaxe consumir peixe, que é unha fonte importante de ácidos grasos tipo omega 3, beneficiosos para o desenvolvemento neuronal do bebé.

Hai algún alimento problemático que a muller debe evitar?

“É aconsellable evitar o consumo de especies grandes de peixe azul polos índices de mercurio que poden acumular”A muller embarazada debe evitar o consumo de especies de peixes moi grandes, onde se poderían acumular contaminantes como o mercurio. Outros alimentos que convén evitar son os queixos crus e os embutidos crus ou afumados, así como as carnes e os peixes crus, debido á posibilidade de transmitir algunhas infeccións ás cales a muller é máis susceptible durante este período. O alcol tamén hai que evitalo.O máis importante é comer cantidades suficientes e variadas de alimentos para garantir o crecemento e desenvolvemento adecuado do bebé.

Por que é tan importante a dieta que se segue durante o embarazo para a saúde dos nenos?

Sempre soubemos que a dieta durante o embarazo pode influír na saúde do bebé no momento do nacemento. Agora empezamos a entender que unha dieta sa e equilibrada durante o embarazo tamén proporciona vantaxes, non só no bebé, senón ao longo da vida. Os estudos máis recentes demostran efectos positivos sobre o neurodesarrollo e suxiren posibles efectos sutís sobre outros aspectos da saúde, como a presión arterial, a saúde respiratoria e a mineralización dos ósos.

Cales son os alimentos imprescindibles na dieta da muller embarazada polo seu impacto na saúde da nai e no desenvolvemento fetal? De que non se pode prescindir?

O máis importante é seguir os consellos sobre os alimentos que se deben evitar, como o alcol e as carnes ou os peixes sen cociñar. Pero se a muller seguiu desde o principio do embarazo, ou mesmo antes, unha dieta sa e equilibrada, pode estar tranquila porque o seu bebé consegue os nutrientes necesarios para o seu correcto crecemento.

Vostede coordina un estudo que pretende establecer unha análise comparativa sobre a inxesta diaria durante o embarazo en Europa, atoparon diferenzas de consumo alimentario substanciais entre as embarazadas dos distintos países?

Nalgúns países como Inglaterra, Dinamarca e Escocia, as embarazadas consumen menos froitas e verduras do que se podería considerar apropiado, pero en xeral, os datos indican que a muller embarazada nos países onde conseguimos datos tenta coidarse. Unha boa noticia.

O ácido fólico ten o seu fundamento preventivo para o feto durante as primeiras semanas de xestación, por iso é polo que en España o consello médico sexa tomalo mesmo semanas antes se se prevé a concepción, está xustificado tomalo durante todo o embarazo?

Aínda non sabemos se se debe tomar este nutriente durante todo o embarazo. Algúns estudos recentes han suxerido que podería ser unha desvantaxe (outra vez con efectos sutís) tomar unha dose moi elevada durante todo o embarazo, pero noutros estudos non se confirmaron estes resultados. De momento, é aconsellable comer ben e tomar suplementos con doses moderadas.

Ademais do ácido fólico, outros nutrientes como vitamina B12, D, ferro, iodo e omega 3 forman parte de complexos vitamínico-minerais que moitas mulleres toman durante todo o embarazo. Os maiores requirimentos destes nutrientes son os mesmos durante toda a xestación? Non sería máis acertado personalizar a complementación nutricional por trimestres ou segundo as fases de crecemento fetal?

Sabemos que para o ácido fólico é importante obter unha cantidade adecuada ao principio do embarazo. Quizá no futuro, para este nutriente en concreto, teñamos coñecementos suficientes para modificar as recomendacións segundo o trimestre. Para outros nutrientes, como o ferro, é ao revés, sabemos que os seus requisitos son máis elevados durante os últimos dous trimestres de embarazo. Con todo, nestes momentos, os estudos non son concluíntes para saber se unha complementación variable por períodos sería necesaria, o importante é que a muller se coide e coma ben.

Segundo un estudo liderado por vostede, os ácidos grasos poliinsaturados do tipo DHA (acedo docosahexaenoico), pertencente ao grupo do omega 3, inflúen de forma beneficiosa no desenvolvemento do cerebro do feto e, despois, no desenvolvemento intelectual do neno. É posible alcanzar os requirimentos con alimentos ou se precisa a complementación puntual?

“Os ácidos grasos tipo omega 3 son beneficiosos para o desenvolvemento neuronal do bebé”O DHA atópase sobre todo en peixes e mariscos, aínda que se pode sintetizar no corpo procedente doutros ácidos grasos, como os presentes nas noces. Para obter cantidades suficientes durante o embarazo e a lactación, a muller embarazada pode comer peixes, sobre todo de tipo graso ou azul (sardiñas, anchoas, verdel, chicharro) unhas tres veces á semana. Pero é aconsellable evitar o consumo das especies grandes de peixe azul, como o atún ou o peixe espada, onde se poderían acumular contaminantes como o mercurio.

Os seus estudos tamén relacionan a exposición do feto a tóxicos como o tabaco e contaminantes organoclorados, co risco de desenvolver obesidade nun futuro. Como se interrelacionan?

Os efectos de fumar durante o embarazo poderían ir máis aló do crecemento fetal. Os nenos expostos ao tabaco durante a súa xestación parecen ser máis susceptibles a un exceso de peso ao longo da vida. As nosas investigacións indican que é aconsellable deixar de fumar antes do embarazo, porque o risco á obesidade relacionouse coas mostras estudadas que mantiveron o hábito de fumar só durante o primeiro trimestre.Outros contaminantes ambientais, os compostos organoclorados, son máis difíciles de evitar. Xa se prohibiu en España o uso dos compostos máis asociados co risco de obesidade infantil, como o DDE, un subproducto do pesticida DDT. O máis aconsellable para minimizar os posibles efectos deste tipo de contaminantes é seguir unha dieta sa para o neno durante toda a súa vida, empezando coa lactación.

LIÑAS ACTUAIS DE INVESTIGACIÓN: DIETA E MEDIO AMBIENTE

Michelle Méndez investiga a relación entre o consumo de distintos tipos de peixe durante o embarazo e o neurodesarrollo. Neste sentido, en 2009 publicáronse os resultados obtidos tras estudar unha mostra de 392 mulleres e os seus fillos, procedentes da illa de Menorca. Demostrouse entón a importancia dos ácidos grasos poliinsaturados do tipo DHA no desenvolvemento das capacidades cognitivas dos nenos.

Doutra banda, Méndez participa en diversos ensaios que empezan a investigar certos contaminantes da alimentación. Formou parte do equipo do CREAL que levou a cabo un estudo con mulleres embarazadas en Sabadell (Barcelona). Nel comprobouse que os bebés cuxas nais tiñan niveis relativamente altos de produtos químicos como o DDE (un subproducto do pesticida DDT) en sangue, teñen máis probabilidades de experimentar un crecemento acelerado durante o primeiros seis meses de vida e un maior risco de sobrepeso. Méndez puntualiza que este estudo non é o único, “máis de 40 estudos asociaron o aumento rápido de peso nos primeiros meses de vida coa obesidade e con trastornos metabólicos en idades posteriores”. Para Méndez, “crese que a maior parte da exposición a compostos organoclorados vén da dieta”.

Outra liña de investigación actual sobre contaminantes e dieta liderada por Méndez céntrase no papel dos hidrocarburos aromáticos policíclicos (HAP). Aínda en fase de estudo, os traballos encamíñanse a determinar se a inxesta de HAP presentes na alimentación durante o embarazo inflúe no desenvolvemento fetal, mentres nos adultos relaciónase co risco de cancro colorrectal. “En canto teñamos resultados, estaremos encantados de difundilos”, agrega.

Etiquetas:

bebé nutrición-gl


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións