Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Máis azucre, máis peso, máis graxa

A inxesta habitual de alimentos azucarados e bebidas doces é un factor determinante do peso e da graxa corporal

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 06 de Marzo de 2013

O consumo desmesurado ou habitual de alimentos azucarados asóciase á ganancia de peso, pero a unha ganancia pouco sa, onde o aumento de graxa é o máis rechamante do peso gañado. Así o demostra un metaanálisis realizado polos departamentos de Nutrición Humana e de Medicamento da Universidade neozelandesa de Otago . A inxesta de azucres ou de alimentos doces e azucarados -incluídas as bebidas- é un factor determinante do peso e da graxa corporal. A seguinte reportaxe sinala os límites entre unha inxesta necesaria e excesiva de azucre, explica como se relaciona ese ingrediente coa obesidade e o sobrepeso e ofrece catro alternativas para substituír o azucre de maneira natural.

Imaxe: Dr_Kelly

Azucre: entre a necesidade de enerxía e o exceso de calorías

A obesidade é a enfermidade crónica de maior impacto nos países desenvolvidos. Por iso, a procura para descubrir a súa causa fundamental esperta un gran interese no mundo científico. A pesar de que a glicosa é un tipo de azucre -uno dos máis sinxelos- e é o combustible elemental do organismo humano, o azucre non é un alimento básico. Desde a óptica nutricional e de saúde, todos os “azucres libres” son prescindibles, en tanto que se engaden aos alimentos só para facelos máis agradable ao padal.

Os “azucres libres” non deben superar o 10% da dieta

A Organización Mundial da Saúde (OMS) define como “azucres libres” a todos os monosacáridos e disacáridos engadidos aos alimentos durante o seu procesamiento (fabricación), preparación (cociñado) ou na mesa (consumidor), ademais dos azucres presentes de forma natural no mel, nos siropes e nos zumes de froitas. En termos xerais, o contido de azucre de moitos alimentos procesados, doces ou azucarados, é alto, en particular os alimentos destinados ao público infantil. É difícil que os nenos, coa gran dispoñibilidade de alimentos que teñen ao seu alcance, consuman de forma habitual só o 10% da súa dieta en forma de “azucres libres”, o máximo recomendado.

O exceso no consumo de azucres ten consecuencias. A glicosa é, en última instancia, o combustible do corpo humano. Con todo, o exceso de glicosa non utilizada pola actividade orgánica almacénase en forma de graxa. O problema coas dietas con alto contido de azucres é que provocan picos de insulina seguidos dun rápido descenso na glucemia, que a miúdo conduce a unha necesidade maior de tomar máis doce. Esta conduta, mantida no tempo, pode conducir a problemas tales como a resistencia á insulina e a obesidade abdominal.

Azucre e sobrepeso, como se relacionan?

A suxestión de que o azucre podería ter efectos adversos na saúde é un tema recorrente en diversos estudos epidemiolóxicos e clínicos desde hai décadas. Hai afirmacións de que a inxesta elevada de azucres sinxelos pode estar asociada cun maior risco de diversas condicións; desde a obesidade e as enfermidades cardiovasculares, ata a diabetes ou o fígado graso. Con todo, as deficiencias nalgúns estudos (como as diferenzas na inxesta de azucres ou o tamaño da mostra, entre outros factores) explican que os resultados dalgunhas investigacións sexan inconsistentes, ou que as conclusións sobre estas asociacións non sexan concluíntes. Na actualidade, a asociación máis sólida é a que vincula un alto consumo de bebidas azucaradasco desenvolvemento de obesidade.

Para actualizar as recomendacións sobre o consumo de azucres, o Grupo de Nutrición e Saúde da OMS (NUGAG) encargou unha revisión sistemática da literatura científica e médica para responder a cuestións relacionadas cos efectos do consumo de azucres “libres” co exceso de adiposidade. Ademais de dar resposta a cuestións tales coma se a redución ou o aumento da inxesta de azucres da dieta inflúe nas medidas da graxa corporal en adultos e en nenos, tamén se buscaba evidencia que apoiase a recomendación de reducir a inxesta de “azucres libres” a non máis do 10% da enerxía total.

Nos ensaios de intervención incluídos no metaanálisis solicitado pola OMS, a redución na inxesta de azucres da dieta nas persoas adultas asociouse cunha redución significativa do peso (entre o 13% e o 38%) ao final do período de intervención, que foi de entre 10 semanas e 8 meses, en comparación cos outros grupos nos que ou non se reduciron os azucres ou se aumentou a súa inxesta. Outros estudos demostraron non atopar diferenza no peso se os azucres inxeridos son en forma de sacarosa (azucre común) ou de fructosa, edulcorante calórico utilizado para endulzar numerosos produtos e bebidas.

Nos nenos, a evidencia máis substancial é a que confirma a relación entre o consumo de bebidas endulzadas con azucre e o risco de ter sobrepeso, determinado por unha maior adiposidade. Entre as persoas que consomen dietas “adlibitum ” (a vontade), a inxesta de azucres, doces ou bebidas azucaradas é un factor determinante do peso corporal.

Catro substitutos naturais do azucre

As novas necesidades no coidado da saúde abren novos camiños na procura de alimentos, ingredientes ou aditivos, como substitutos máis saudables daqueles cuxo consumo convén moderar. O azucre é un dos ingredientes comprometidos. A industria alimentaria ha optado pola fructosa para endulzar numerosos produtos e bebidas, ao tratarse dun azucre simple cun maior poder edulcorante que a propia sacarosa. Con todo, o cambio non é positivo, en tanto que hai evidencia de que o consumo elevado de produtos edulcorados con fructosa favorece os depósitos de graxa no fígado e altera o perfil de lípidos sanguíneos.

  1. Entre os edulcorantes que ofrece a natureza está o sirope de ágave, ao que se lle recoñece dobre poder edulcorante que a sacarosa, en gran medida polo alto contido en fructosa (70%).
  2. Unha composición similar -aínda que un sabor diferente- é o que ofrece o sirope de savia de arce, tamén usado como edulcorante na elaboración de numerosos produtos doces. Aínda que en ambos os casos trátase de azucres naturais, a súa condición de doce e a súa composición rica en fructosa obrigan a tomalos con moderación, máis se se seguen dietas de control de azucres como en caso de diabetes, sobrepeso e obesidade, triglicéridos elevados ou fígado graso.
  3. A estevia é o compoñente doce natural con mellor reputación ata o momento. Trátase dunha planta á que se lle recoñecen potenciais propiedades saudables no control da glucemia e a hipertensión arterial.
  4. As melazas, obtidas pola fermentación dos cereais, tamén son interesantes opcións doces como substitutos do azucre.

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións