Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Máis froitas e hortalizas, ou menos alimentos insanos?

Diversos estudos apuntan que é preferible reducir o consumo de alimentos insanos que aumentar o consumo de alimentos saudables

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 23 de Maio de 2013

Case todos os comités de nutrición humana aconsellan aumentar o consumo de alimentos de orixe vexetal para conseguir que a dieta sexa máis saudable. Estes consellos parten da suposición de que se a poboación toma máis froitas e verduras, reducirá o consumo de alimentos superfluos. Pero isto é así? As persoas que incrementan o consumo de alimentos saudables, de verdade diminúen o seu consumo de calorías a partir de comida menos sa? Da devandita dúbida, razoable, xorde unha nova tendencia no campo da dietética: dirixir as recomendacións, de maneira explícita, a diminuír os alimentos con baixa calidade nutricional sen salientar o aumento da inxesta de alimentos saudables. O presente artigo explica a enorme diferenza entre engadir e substituír determinados alimentos, así como o cambio de estratexia para fomentar unha dieta sa.

Imaxe: Couse-Baker

Elección de alimentos: a diferenza entre engadir e substituír

Imaxe: kanenas.net

O reputado American Institute for Cancer Research (AICR) publicou en marzo de 2013 unha impactante reflexión na súa conta de twitter: “para reducir a túa inxesta de calorías, non engadas hortalizas, froitas ou cereais integrais. Escólleos en lugar de alimentos ricos en graxas ou azucres”. Así, para diminuír a inxesta calórica ou para mellorar o perfil nutricional da dieta, o AICR considera que no canto de “engadir” alimentos sans, é máis conveniente deixar de tomar alimentos ricos nos chamados “nutrientes conflitivos“. Unha vez eliminadas as calorías que nos achegan os alimentos con baixa calidade nutricional (refrescos, pastelería, repostaría, xeados, aperitivos salgados, sobremesas lácteas, salsas, bebidas alcohólicas, etcétera), será o momento de engadir froitas, hortalizas, cereais integrais, legumes ou froitos secos.

Non se trata, en calquera caso, dun enfoque novo. No ano 2010, o Consello Asesor das Guías Dietéticas americanas, coa asistencia da Colaboración Cochrane, declarou que a poboación debería “evitar” as bebidas azucaradas. A palabra “evitar” é, ata a data, a recomendación máis rotunda emitida nun documento desta natureza. Aínda que non sorprende, dada a clara asociación destas bebidas coas doenzas cardiovasculares. Ese mesmo ano, Cohen e colaboradores publicaron, na revista Public Health Reports unha investigación cun elocuente título: ‘Tomamos poucas froitas e hortalizas ou tomamos demasiada cantidade de galletas, doces, aperitivos salgados e refrescos?’. No seu traballo observaron que o “consumo excesivo” de calorías a partir de alimentos superfluos era moito maior que o “consumo insuficiente” de froitas e verduras, tras tomar como referencia as recomendacións das guías de alimentación. Concluíron, por tanto, que as políticas alimentarias deberían promover unha diminución no actual consumo (excesivo) de alimentos superfluos no canto de incitar a unha maior inxesta de froitas e hortalizas.

Engadir alimentos saudables á dieta sen abandonar os alimentos insanos pode conducir a un aumento de peso

Diversos estudos publicados tras a aparición da investigación de Cohen e colaboradores corroboran este punto de vista. Así, un traballo levado a cabo pola Universidade de Tennessee e aparecido en abril de 2012 observou que promover a inxesta de froitas e hortalizas é efectivo para aumentar o seu consumo en nenos, pero que iso non se asocia a unha redución nin na inxesta de enerxía nin a unha diminución na cantidade de alimentos con alta densidade enerxética, como os aperitivos salgados. Cinco meses despois, Houchins e colaboradores (Universidade de Purdue) observaron que engadir froitas e hortalizas en adultos con sobrepeso ou obesidade pode contribuír á ganancia de peso, debido a que as calorías engadidas non se compensan cunha diminución no consumo doutros alimentos non saudables.

O mesmo equipo obtivo resultados similares nunha investigación publicada en novembro de 2012 na revista International Journal of Obesity. Tras a súa publicación, diversos expertos, tal e como recolleu a axencia Reuters, coincidiron en que se debe evitar transmitir á poboación que “engada” alimentos sans á súa dieta habitual, xa que iso podería traducirse nunha ganancia de peso, algo non recomendable. Barbara Rolls, presidenta de ciencias da nutrición na Universidade Estatal de Pensilvania, indicou a Reuters que “se lle dicimos á xente que engada algo á súa dieta, é posible que non perda peso, e mesmo poida que gáñeo, aínda que iso que anada sexan froitas e hortalizas”.

Cambio de estratexia: difundir os prexuízos en lugar dos beneficios

Imaxe: ruffin_ready

A Universidade de Zaragoza foi a última en sumar evidencias respecto diso. Nunha investigación recentemente publicada na revista European Journal of Clinical Nutrition e cuxa primeira asinante é a dietista-nutricionista Silvia Bel-Serrat, constatouse que tomar unha baixa cantidade de bebidas azucaradas sería máis importante que seguir unha dieta rica en froitas e hortalizas á hora de previr o risco cardiovascular en nenos.

É posible que no ámbito da alimentación saudable termine por suceder o que ocorre na actualidade no campo da lactación materna: a Comisión Europea non sinala hoxe os beneficios de aleitar, senón que detalla os potenciais riscos da lactación artificial. Isto é así porque durante moitos anos a lactación materna promocionouse, sen éxito, mediante a enumeración dos seus efectos beneficiosos. Ao comprobar que dita promoción non se traducía nun maior número de nais dando o peito, deseñáronse campañas centradas en mostrar os riscos de non aleitar, cuxo éxito é moito maior.

Quizá sexa o momento, por tanto, de deixar de enumerar os beneficios dunha dieta sa para empezar a mostrar os riscos dos malos patróns de alimentación, etiquetaxes pola Organización Mundial da Saúde como “dietas malsanas“. En moitas ocasións o que “non facemos mal” é máis importante que o que “facemos ben”.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións