Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Necesidades de vitamina B1

Os cereais integrais, os legumes e a carne de porco son os alimentos que concentran máis tiamina

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 23deNovembrode2004

A vitamina B1, ou tiamina, pertence ao grupo das vitaminas hidrosolubles. Participa no metabolismo dos hidratos de carbono, un factor que permite ao organismo obter o máximo rendemento enerxético a partir destes macronutrientes. Outras funcións son a nutrición das neuronas e os nervios, ademais de colaborar ao bo funcionamento do sistema nervioso. En nutrición clínica, o maior uso terapéutico da tiamina como suplemento débese ao tratamento dos trastornos neurológicos, como a polineuropatía, que se desenvolve, sobre todo, por un déficit dietético da vitamina e por unha deficiencia secundaria a un alcoholismo crónico. Os alimentos onde máis abunda son os cereais integrais e os produtos elaborados a partir destes. A dieta actual, con todo, caracterízase xusto polo contrario: a abundancia do consumo de cereais refinados.

Os requirimentos diarios de tiamina relaciónanse coa necesidade de enerxía, en particular, que deriva dos carbohidratos. Necesítanse 0,33 mg por cada 4.400 kJ de enerxía (unhas 1.051 Kcal) e, por tanto, recoméndase unha inxesta de 0,5 mg/1.000 Kcal, en xeral, para persoas adultas e nenos. As “Inxestas recomendadas para a poboación española”, descritas polo Departamento de Nutrición da Universidade Complutense de Madrid, establecen os requirimentos de tiamina segundo a idade, o sexo e a situación fisiológica.

Nos nenos pequenos de entre 6 e 10 anos, a inxesta recomendada é de 0,8 miligramos diarios. As mulleres requiren de media 0,9 mg/día; ata 1 mg diario as adolescentes de 13 a 16 anos, as mulleres embarazadas e lactantes; e redúcese a 0,8 mg/día a partir dos 50 anos. Nos homes, a media é de 1,1 mg/día, e ata 1,2 mg diarios entre 16 e 40 anos. Ao participar a tiamina no metabolismo dos carbohidratos, quen consuman máis cantidade de alimentos ricos neste nutriente (legumes, patacas, pasta, arroz, pan e demais cereais e derivados) necesitarán un maior achegue de tiamina.

As diferenzas entre os distintos grupos de poboación son minúsculas. Unha dieta equilibrada composta por variedade de alimentos é suficiente para obter a cantidade recomendada de vitamina B1, xa que a conteñen numerosos alimentos.

Os cereais: integrais e biolóxicos

O difosfato de tiamina é a forma activa da vitamina. Este composto abunda nos cereais integrais. Unha das causas de deficiencia é o feito de que a maioría de alimentos que se consomen son refinados (fariña coa que se elabora o pan, as galletas, a pasta, as masas, a repostaría e a pastelería ou o arroz branco). Durante o proceso de refinado elimínase a casca dos cereais, a parte onde non só se localiza a tiamina, senón tamén outras vitaminas hidrosolubles (B2, B3, B9).

Durante o proceso de refinado elimínase a casca dos cereais, a parte onde se localizan a tiamina e outras vitaminas hidrosolubles

A tiamina distribúese en gran variedade de alimentos, aínda que os cereais integrais e a carne de porco son a referencia. As carnes teñen de media entre 0,11 e 0,15 mg/100 g, mentres que o porco concentra ata 5 ou 6 veces máis. Calcúlase que 100 g de solombo conteñen 0,90 mg, case o dobre que a mesma cantidade de lombo de porco (0,52 mg). A soia fresca e as lentellas son as leguminosas que máis cantidade concentran, ao redor de 0,60 mg/100 g, aínda que a fonte alimentaria máis importante desta vitamina na dieta son os cereais, se se consomen integrais.

O arroz integral ten 0,40 mg/100 g de tiamina, o dobre que o arroz branco. Como complemento da dieta, destaca o xerme de trigo, con 2 mg por 100 g de produto. No entanto, aínda que se tome como suplemento, a cantidade inxerida é tan pequena que non reverte no achegar que cabe supor.

Signos dunha rápida deficiencia
A tiamina é necesaria para todos os tecidos. Atópase en altas concentracións no músculo esquelético, o corazón, o fígado, os riles e o cerebro. Serve como un cofactor para varias encimas que participan no metabolismo dos hidratos de carbono. As encimas son importantes na biosíntesis de diversos compoñentes celulares como os neurotransmisores e para a produción de equivalentes de redución utilizados na defensa da tensión oxidativo.

Ao ser unha vitamina hidrosoluble, a súa achegue dietético debe ser frecuente. Documentouse que o esgotamento agudo desta vitamina en persoas cunha dieta estrita deficiente en vitamina B1 aparece cara aos 18 días, aínda que a causa máis común de deficiencia nos países ricos é o alcoholismo. O alcol interfere na súa absorción intestinal e na súa utilización celular. Estes efectos indeseados contribúen á prevalencia da deficiencia de tiamina en persoas con esta dependencia.

A carencia de tiamina asóciase con algúns trastornos como perda de apetito, debilidade, baixo estado de ánimo e polineuritis. Os síntomas máis comúns da polineuritis son: hormigueo das articulacións inferiores, entumecimiento, ardor nos pés ou debilidade. En casos máis acentuados, á polineuritis únese a depresión, a confusión mental e a taquicardia. Estas manifestacións máis graves son síntomas dunha enfermidade denominada beriberi, causada pola deficiencia dietética crónica de tiamina e que pode danar o corazón ou o sistema nervioso (neuropatía ou síndrome de Wernicke-Korsakoff).

ANTICONCEPTIVOS E VITAMINA B1

Os coñecementos que se teñen dos efectos dos anticonceptivos orais sobre o metabolismo dos nutrientes, en particular das vitaminas, son abundantes. Sábese que estes medicamentos incrementan os niveis séricos de vitamina A, mentres que outras, como a B1, B2, vitamina C e acedo fólico, cuantifícanse en niveis orgánicos menores. É necesario realizar unha revisión da dieta en caso de tomar anticonceptivos para evitar deficiencias vitamínicas.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións