Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Nova pirámide da alimentación saudable

As últimas investigacións suxiren modificacións na pirámide alimentaria co fin de promocionar mellores hábitos

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 01 de Abril de 2011

Unha visión concienzuda dos avances en investigación en nutrición e saúde deixa patente a necesidade de cambio dalgúns das mensaxes incluídas na pirámide da alimentación. Desde o Grupo de Revisión, Estudo e Posicionamento da Asociación Española de Dietistas-Nutricionistas (GREP-AEDN, voz científica da Asociación) contémplase como obxecto de debate revisar varios puntos das pirámides que se usan como referentes para a promoción duns hábitos saudables: desde a posición que ocupan na imaxe gráfica determinados alimentos como as froitas e hortalizas, os froitos secos, os legumes e os lácteos, ata a presenza doutros como as bebidas alcohólicas. O presidente da Asociación, Giuseppe Russolillo, vai máis aló e expón que as guías sobre hábitos de vida e de alimentación saudables dirixidas á poboación, entre as que se inclúen as pirámides da alimentación, deben emanar da autoridade sanitaria e non tanto de sociedades científicas nin de asociacións profesionais. Enténdese como a maneira máis transparente de emitir mensaxes consensuadas, sen conflito de intereses que poidan distorsionar a linguaxe, sempre que todos os consellos e recomendacións dietéticas estean fundamentados na nutrición baseada na evidencia científica.

Necesidade de cambios na pirámide da alimentación

Os avances en investigación suxiren algunhas modificacións na pirámide da alimentación. Non son moitas, pero si son relevantes para unha mellor promoción de hábitos alimentarios saudables. As pirámides enténdense como unhas ferramentas educativas para a transmisión de mensaxes cara a uns bos hábitos alimentarios, dirixidos á poboación xeral ou a grupos concretos como os nenos e adolescentes, para quen se adapta tanto a linguaxe escrita como as imaxes gráficas. A mensaxe de cambio, que se recibe como “un pensamento en voz alta” desde o GREP-AEDN de acordo ás evidencias en nutrición, poderíase resumir na presenza de froitas e hortalizas na base da pirámide, promoción dun maior consumo de cereais integrais, aproveitar os beneficios dos froitos secos xunto cos do aceite de oliva, potenciar os legumes e a súa combinación cos cereais integrais como unha fonte excelente de proteína e retirar as bebidas alcohólicas.

  • A base da pirámide: as froitas e as hortalizas. Ata agora, a base das pirámides está ocupada polo grupo dos farináceos, que inclúe os cereais e derivados (arroz, pan, pastas), xunto con tubérculos, representados pola pataca. Desta maneira traduciuse a mensaxe de que a maior porcentaxe de nutrientes que necesita o organismo son os hidratos de carbono, identificados nestes grupos de alimentos. O primeiro cambio substancial proposto polo GREP-AEDN afecta o pedestal da pirámide, a favor de que o ocupen as froitas e as hortalizas e verduras. Ambos os grupos de alimentos son os únicos que ata o momento demostraron evidencia de peso na prevención de numerosas enfermidades crónicas, entre elas, as de maior incidencia no noso país, as cardiovasculares e o cancro. A isto súmase que son alimentos saudables pola súa propia natureza, posto que reúnen na súa composición variedade de nutrientes que se promocionan como integradores dunha dieta protectora, como a fibra, as vitaminas e os compostos fitoquímicos antioxidantes.

    Este é o primeiro paso cara á promoción dunha alimentación máis vexetal. A Organización Mundial da Saúde e o Instituto Americano para a Investigación do Cancro (AICR) recomendan, para conseguir os seus efectos protectores, un consumo igual ou superior a 600 g diarios de froitas, hortalizas e verduras. Segundo a Asociación “5 ao”día , unha ración de froitas equivale a 140-150 g en cru e limpo, polo que a cantidade diaria que se debe consumir sería de 420-450 gramos. En calquera caso, cómese menos froita do necesario, tal e como quedou reflectido nos resultados da primeira enquisa nacional de inxesta dietética española.

  • Segundo chanzo: os cereais, pero integrais.
    O seguinte cambio inevitable é promover o consumo de cereais integrais. Nos estudos que comprobaron cientificamente a asociación entre o consumo excesivo de graxas, en particular as graxas trans e as saturadas, coa taxa de mortalidade da poboación por enfermidades cardiovasculares, demostrouse que o grao de refinamiento dos cereais ten unha asociación inversa coa saúde cardiovascular. Por tanto, a mensaxe cara a unha alimentación saudable debería transmitirse desde un discurso paralelo: ser prudentes e diminuír o consumo de graxas trans e saturadas e aumentar reciprocamente o consumo de cereais integrais e dos seus produtos derivados. Mesmo debería darse o consello dun maior consumo de cereais integrais e completos, é dicir, procedentes do gran enteiro. Esta proposta dá cabida a introducir nos menús cereais menos coñecidos no noso país, aínda que de consumo habitual noutros, como o mijo, ou derivados do trigo como o cuscús (cada vez con maior presenza) e o bulgur, ou a quinoa. Esta última, aínda que non é un cereal, responde culinariamente como tal.

  • Os legumes, melloran posicións. Os legumes deberían mellorar posicións ao considerarse alimentos funcionais, dada a súa complexa e completa carga de nutrientes e elementos non nutritivos, pero de relevancia na saúde. Desde o punto de vista nutritivo, o xusto é situar aos legumes ao mesmo nivel que os cereais integrais, ao considerarse ambos os grupos como alimentos básicos da alimentación, posto que conteñen abundantes hidratos de carbono, os nutrientes que o organismo precisa en maior cantidade para un funcionamento íntegro. Doutra banda, a abundancia en proteínas vexetais e ausencia natural de colesterol e graxas saturadas dos legumes obriga a contemplalas como substitutos proteicos perfectos das carnes. Ademais, a máxima calidade proteica está garantida se se serven os legumes no menú en combinación con cereais como o arroz (lentellas con arroz), a pasta (sopa de fideos e garavanzos) ou o cuscús (cuscús con garavanzos ou con guisantes), entre algúns exemplos de cereais e derivados.

  • Recoñecer a graxa boa: aceite de oliva e froitos secos. A graxa insaturada dos alimentos demostrou efectos beneficiosos para a saúde cardiovascular. Está representada polos ácidos grasos monoinsaturados, abundantes no aceite de oliva, e polos ácidos grasos poliinsaturados, cuxa presencia é relevante nos froitos secos. Estes últimos, están colocados en distintas pirámides de referencia no vértice, ao considerarse só polo seu elevado valor enerxético. Con todo, son innumerables as investigacións que sustentan os efectos cardioprotectores dos froitos secos, así como que un consumo racional destes alimentos grasos non se vincula á obesidade, e incluso todo o contrario, axuda a regular o peso porque calma o apetito por mecanismos de saciedade, dada a súa riqueza en fibra. Por iso, desde o GREP-AEDN, suxiren que froitos secos e aceite de oliva compartan un espazo propio, porque son alimentos grasos e polas virtudes nutricionais saudables demostradas.

  • Leite e derivados: non todos son iguais. A composición nutricional do leite e dos distintos derivados lácteos varía de maneira notable, en particular, se se compara cos queixos. Isto favorece que se pense que non se pode equiparar o consumo de ambos os alimentos. O queixo é un produto derivado do leite, considerado como un alimento proteico graso, e a súa composición bromatológica afástase do leite e o iogur, salvo as versións menos curadas, como os queixos frescos. De igual modo, conviría informar á poboación doutras fontes dietéticas de calcio, co fin de que non sexan os lácteos as únicas referencias. É o caso das sardiñas e os boquerones, os froitos secos, as sementes de sésamo ou as verduras de folla verde. Esta reflexión convida a expor unha categoría aparte na pirámide para o leite e os iogures, porque non son alimentos cunha alta densidade graxa nin cunha elevada carga proteica, senón como unha combinación moderada de ambos os nutrientes. Tamén se aposta por unha menor frecuencia no consumo de leite e iogures, derivados baixos en graxa e queixos.
  • A proteína animal, na súa xusta medida. En atención á educación alimentaria do consumidor, debe saber que o achegue de proteína animal pode devir da carne (con preferencia polas carnes brancas fronte ás carnes vermellas), o peixe (branco e azul) e os mariscos, os ovos, o xamón ou os queixos. Ademais, débese insistir nun consumo semanal de todos estes alimentos, non necesariamente diario, xa que as enquisas dietéticas máis recentes constatan que a poboación española consome demasiada carne.

  • Para beber: só hai oco para a auga. Desde a AEDN apostan por seguir as indicacións da pirámide NAVES da Axencia Española de Seguridade Alimentaria e Nutrición (AESAN), que prescinde das bebidas alcohólicas, aínda que sexan de baixa gradación, como a cervexa ou o viño, e promociónase a hidratación mediante o consumo de auga, como elemento insubstituíble para hidratar e acougar a sede. Respecto ao alcol, a mensaxe do GREP-AEDN é claro e contundente. Os profesionais da saúde non deberían salientar o consumo público de alcol nin os beneficios do viño ou da cervexa, xa que non está exento de risco ao demostrarse a súa relación directa co cancro e outras patoloxías. Ademais, os beneficios derivados do consumo deste tipo de bebidas pódense obter tras a inxesta doutros alimentos ricos en antioxidantes, sen o prexuízo do alcol.

  • O vértice para o superfluo e innecesario. Os doces e produtos similares en composición, ricos en azucres e/ou en graxas, como pastelería, repostaría, refrescos, snacks e salsas e cremas graxas (manteiga, margarina, maionesa…), son alimentos innecesarios para unha nutrición correcta. No entanto, o seu sabor e a súa textura fan que gusten, polo que se aconsella que se saboreen con mesura e sentido común.

Na actualidade, a pirámide da alimentación que máis se achega a este modelo de cambio promovido desde o GREP-AEDN é a pirámide NAVES da AESAN. Proponse que sexa a partir desta, segundo as modificacións, sobre a cal se deben lanzar as mensaxes de alimentación e estilo de vida saudable.

ACTIVIDADE FÍSICA E HIDRATACIÓN

A pirámide ten que transmitir unha mensaxe clara de actividade física. Esta idea incorpórase de maneira progresiva en distintas ferramentas didácticas deste tipo, como a pirámide NAVES dirixida á poboación española, ou a pirámide alimentaria americana. O obxectivo é atopar un equilibrio entre a inxesta alimentaria e o gasto enerxético, e estímase que o tempo mínimo dedicado á práctica de actividade física a diario ou case todos os días é de 30 minutos. Neste caso, a mensaxe é máis integrador, posto que comprende os distintos aspectos que forman parte dunha vida sa, a alimentación e un estilo de vida activo.

O concepto de hidratación tamén debe contemplarse nunha pirámide que transmita hábitos alimentarios saudables. Desde o GREP-AEDN salientan a idea de que esta necesidade vital quede representada coa auga, sen necesidade de incluír na mensaxe pública outras formas de hidratación, e menos, as bebidas alcohólicas, aínda que estas sexan de baixa gradación.

ALIMENTACIÓN SUSTENTABLE

Russolillo considera que aínda se debe ir máis aló e integrar na pirámide os alimentos propios da rexión de orixe para a que se representa. Avoga por unha mensaxe de alimentación sustentable e respectuosa co medio ambiente e coa cultura gastronómica do país.

Isto tradúcese en promover a adquisición e o consumo de alimentos procedentes da contorna, así como os sistemas económicos con modelos locais de agricultura, gandaría e pesca.

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións