Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Nutri-Score: un algoritmo 100 % coherente co modelo da dieta mediterránea

O sistema de etiquetaxe adáptase á dieta mediterránea, xa que puntúa coas mellores clasificacións aos produtos non procesados e coas peores á maioría de ultraprocesados

A pirámide da dieta mediterránea sitúa na súa base aos alimentos que deben sustentar a nosa alimentación e vai relegando a estratos superiores aos produtos que temos que comer máis moderada e ocasionalmente. É o patrón de alimentación saudable que recomendan os expertos e Nutri-Score é coherente con el. Proba diso é que outorga a mellor puntuación aos produtos non procesados, aos alimentos frescos e naturais, sobre todo verduras, froitas, hortalizas, cereais e froitos secos. Respecto dos alimentos que non son saudables, pola súa cantidade de azucres, calorías e graxas saturadas, hai que sinalar que, a pesar das críticas recibidas, Nutri-Score está moi lonxe de beneficialos, xa que a maioría deles obteñen a puntuación menos favorable. Vémolo a continuación.

Un exemplo. De 220.522 alimentos ultraprocesados procedentes da base de datos de produtos Open Food Facts France, o 79 % están clasificados no sistema Nutri-Score como C, D, e E, mentres que o 8 % clasifícase cunha A e o 13 % en B. Como demostra este estudo, os ultraprocesados que obteñen una puntuación favorable son una minoría en comparación coa gran maioría de produtos que foron clasificados de maneira desfavorable. Pero hai máis.

O algoritmo científico de Nutri-Score

As cinco clases de calidade nutricional que describe Nutri-Score, e que asocia círculos de cores (verde escuro, verde claro, amarelo, laranxa e vermello) con letras (A/B/C/D/E), son o resultado dun cálculo baseado nunha operación matemática de nutrientes. A puntuación que recibe cada produto, que vai dunha A en cor verde escuro —que se corresponde coa mellor cualificación e por tanto identifícase como un produto moi saudable— a unha E vermella —que se asocia a unha calidade menos boa e por tanto a un alimento insano— está baseada nun algoritmo científico que ten en conta tanto os nutrientes considerados “desfavorables” (calorías, azucres simples, acedos grasos saturados e sodio) como os “favorables” (proteínas, fibras, porcentaxe de froitas, verduras, leguminosas, froitas secos e porcentaxe de aceite de oliva, colza e noz). E todos estes cálculos realízanse en base á táboa de composición e lista de ingredientes do alimento en cuestión.

O resultado é que ao integrar Nutri-Score na pirámide da dieta mediterránea podemos ver que existe un evidente paralelismo entre as clasificacións outorgadas polo algoritmo co patrón dunha alimentación saudable. Así o demostrou un estudo clínico coordinado por SUN (Seguimento Universidade de Navarra) e que contou con 20.5003 participantes. Este traballo confirmou que os alimentos que reciben a peor puntuación por Nutri-Sore (a E vermella) están asociados co incremento do risco de mortalidade prematura e cancro. Isto demostra que o algoritmo no que se basea o cálculo de Nutri-Score é coherente co modelo de dieta mediterránea, que dá preferencia aos alimentos ricos en fibra e cun contido baixo en graxas, azucres e sal, e que discrimina aos alimentos ultraprocesados e de baixa calidade nutricional. Aquí están as probas.

Pero antes, paira poder atopar este paralelismo, hai que ter en conta que Nutri-Score é un logo que permite aos consumidores comparar a calidade nutricional entre alimentos da mesma categoría (por exemplo, entre cereais de almorzo ou entre diferentes pratos cociñados), entre alimentos de distinta categoría pero consumidos nas mesmas circunstancias (por exemplo, na merenda, entre diferentes galletas, pans de molde…) ou entre alimentos coa mesma apelación pero de marcas distintas (por exemplo, entre pizzas de queixo ou entre cereais de almorzo de distintas marcas). Por esta razón, como sinala a súa desarrolladora Pilar Galán, nutricionista, epidemióloga e investigadora do EREN (Equipo de Investigación en Epidemiología Nutricional) da Universidade de París, “aínda que non se recomenda o consumo de ultraprocesados, estes produtos existen e son postos a disposición do consumidor. Se a pesar das recomendacións nutricionais, o consumidor decide compralos e consumilos, é preferible que elixa os de mellor calidade (con menos azucares, sal, graxas, máis ricos en fibra, etc.) e coa lista máis pequena de aditivos”.

Nutri-Score e a pirámide nutricional da dieta mediterránea

cereales pan dieta mediterranea
Imaxe: shixugang

A diario: alimentos procedentes dos cereais, preferiblemente integrais (A)

Os cereais e os seus derivados, como a pasta, o pan e o arroz, son alimentos que non poden faltar dentro da dieta mediterránea, por iso aparecen situados na base da pirámide. Esta posición privilexiada significa que debemos consumilos con frecuencia, xa que son produtos que nos achegan una gran cantidade de enerxía.

Nutri-Score, aínda que depende dos ingredientes e do seu grao de procesamiento, outórgalles a mellor clasificación. En concreto, todos aqueles produtos que son integrais e baixos en azucre, ao proceder de cereais enteiros ou de fariñas procedentes de cereais enteiros, obteñen una A. No polo oposto atópanse a gran maioría dos cereais de almorzo, que están clasificados cunha C, D ou E e que non son una recomendación saudable en absoluto. Iso si, hai algunhas marcas, en concreto certos copos de avena ou mueslis que son ricos en fibra e non levan azucres, que obtiveron una óptima clasificación (A e B).

Varias veces ao día: produtos vexetais (A)

As verduras, hortalizas e froitas son a principal fonte de vitaminas, minerais e fibra. De todas elas, que tamén son prioridade na pirámide, hai que comer cinco racións ao día (tres de froita e dúas de verdura e/ou hortalizas).

Hai que sinalar que a etiquetaxe Nutri-Score non se aplica aos produtos ao peso, senón aos empaquetados, pero todos os alimentos frescos ou en conserva de orixe vexetal, por exemplo as bolsas de ensaladas preparadas, o brócoli, as xudías verdes, as espinacas, a zanahoria raiada, os espárragos, os tomates triturados (as salsas de tomate sinxelas), o gazpacho ou os pementos tamén obteñen una A.

Aceite de oliva. A graxa principal paira cociñar e condimentar na dieta mediterránea fora clasificada cunha C. Trátase da mellor puntuación entre as graxas engadidas (destinadas á condimentación ou cocción) e entre os aceites vexetais, pois está mellor clasificado que os aceites de soia, girasol e millo (clasificados D) ou os de coco ou palma (clasificados E) e mellor que a manteiga (clasificada E). Con todo, o Ministerio de Consumo decidiu deixalo fose da etiquetaxe Nutri-Score.

De dous a tres racións diarias: lácteos (baixos en graxa)

Dous ou tres derivados lácteos ao día, preferiblemente baixos en graxa, tamén entran dentro do patrón de dieta saudable, xa que son una excelente fonte de proteína, minerais e vitaminas.

Nutri-Score outorga ao leite enteiro, rica en ácidos saturados e colesterol, una B, pero premia á desnatada e baixa en graxa cunha A. Respecto dos queixos, existen grandes diferenzas de calidade nutricional dentro da categoría e, mesmo, dentro das mesmas marcas. Algúns queixos frescos con 0 % de graxa saturada na súa composición obteñen una A, do mesmo xeito que os iogures desnatados e naturais. Pero hai queixos, como o roquefort, que están clasificados cunha E porque teñen entre 3 e 4 g de sal por 100 gramos e son ricos en ácidos grasos saturados, do mesmo xeito que ocorre con outros queixos curados, que tamén obteñen una E. Se non son baixos en graxa, en xeral a gran maioría dos queixos están clasificados cunha D e algunhas mozzarellas cunha C.

Entre dous e tres veces por semana: legumes e froitos secos (A)

Lentellas, garavanzos, xudías… Os legumes, xa sexan crúas ou cocidas, tamén salguen ben paradas, cunha A. E case todos os froitos secos, como as noces, as avellanas ou as améndoas, sempre que estes sexan ao natural ou tostados (sen sal, fritos ou con chocolate), obteñen una A.

Entre una e tres racións ao día (alternando): carnes brancas, peixe, ovos e marisco (A e B)

As carnes brancas, o peixe e os ovos tamén hai que comelos semanalmente, entre una e tres racións ao día, alternando durante a semana.

Pero entre estes grandes grupos de alimentos existe una gran variabilidade no tipo e na composición. Por exemplo, no peixe. Podemos compralo cru, enlatado, afumado, empanado… Tamén existen diferentes marcas cuxa composición pode variar, respecto ao contido en sal, azucre, calorías, fibra ou graxas saturadas. Todo iso é avaliado polo algoritmo de Nutri-Score antes de darlle una clasificación.

Isto explica casos como o dunha marca de sardiñas en lata que obtivo una mala clasificación (D), algo que foi posto en cuestión nas redes. É o caso en concreto dalgunha marca, xa que Nutri-Score non puntúa sistematicamente mal a todas as sardiñas. A proba é que hai outras moitas marcas que obteñen una A e B. Outro exemplo: o salmón. O fresco é clasificado como A, pero o afumado está clasificado como una D, porque o algoritmo tivo en conta a súa riqueza en sal (2,5 a 3,5 de sal por 100 gramos) e a Organización Mundial da Saúde (OMS) establece en 5 gramos o límite diario de sal paira previr as enfermidades cardiovasculares. Una puntuación que de novo coincide coas prioridades da dieta mediterránea, que fomenta o produto fresco e sen sal.

Ocasionalmente: carne vermella (tenreira, porco, caza), procesados e embutidos

Entre os produtos que poden comerse unha vez á semana atópase a carne vermella non procesada. Recoméndase consumila con moderación e en cantidades pequenas, sempre dando preferencia ás que teñen menos graxa.

Entre a procesada, os embutidos clasifícanse na súa maioría en D e, ás veces, en E. Isto explícase polo feito de que conteñen moitas calorías e cantidades non despreciables de graxas saturadas e sal. Pero como todos os produtos clasificados como D ou E, os embutidos poden consumirse perfectamente no marco dunha alimentación equilibrada.

A modo de excepción: snacks salgados, doces e bollería industrial

Estes alimentos tan adictivos son pobres en nutrientes e ricos en graxas saturadas, trans ou hidrogenadas, azucre e sal. Por iso, Nutri-Score suspéndelles a todos coa peor clasificación (D, E). Algúns chocolates negros e sen azucres engadidos obteñen una C.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións