Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Nutrientes fronte á dor

A investigación científica actual proporciona unha visión dos alimentos e os seus nutrientes como un medio máis de alivio fronte á dor crónica

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 04deDecembrode2008
Img cerezas Imaxe: Boris Benko

PIÑEIRO O apoio ao tratamento terapéutico é o campo no que os alimentos e os seus nutrientes protagonizan, grazas a multitude de traballos científicos rigorosos, un campo que xa Hipócrates inmortalizó coa súa famosa frase “Deixa que o teu alimento sexa o teu medicamento”. Ata hoxe identificáronse extractos de plantas, vitaminas, minerais e dietas terapéuticas que se poden utilizar para mellorar os síntomas da dor crónica.


“A dor é unha experiencia sensorial e emocional desagradable”. Así define a dor a Asociación Internacional para o Estudo da Dor (IASP, nas súas siglas inglesas). Trátase, por tanto, dunha sensación que nos avisa de que algo fai dano. Un sentimento subxectivo que todos aprendemos a través de nosa propia experiencia cando aínda somos moi pequenos. Ningún cambio na dieta pode acabar de forma repentina coa dor causada por unha enfermidade, pero desde os centros de investigación máis prestixiosos (Johns Hopkins University ou o Clínica Maio) déronse a coñecer a potencialidade de certos nutrientes para axudar na loita médica contra a dor.

Algúns alimentos poden aliviar e actuar como coadyuvantes de medicamentos analxésicos e antiinflamatorios, mentres que outros poden empeorar a situación. A inflamación, as citokinas, as neurohormonas e a tensión oxidativo, xogan un papel relevante na persistencia das condicións de dor. Parece ser que moitos aspectos relacionados coa inmunidade e coa función neuroendocrina poden ser modificados por factores dietéticos como os polifenoles, as saponinas, os esteroles e outros nutrientes antioxidantes que forman parte de alimentos tan comúns como a soia, as cereixas ou o salmón.< p>

Conexión entre dieta e dor

Segundo a Sociedade Española da Dor, débese considerar este como “un fenómeno complexo e especulativo en todas as súas vertentes; tanto biofisiológicas, bioquímicas, psicosociais, morais e comportamentales, as cales deben ser correctamente entendidas. O que doe e o por que doe son condicións indispensables para conseguir unha correcta caracterización clínica e expor, ao mesmo tempo, unha adecuada estratexia terapéutica”.

No libro “Biochemical and Nutritional Influences on” Pain revísanse e expoñen algunhas das conclusións procedentes das investigacións realizadas sobre extractos de plantas, vitaminas, minerais, produtos nutracéuticos e dietas terapéuticas que se poden utilizar para mellorar os síntomas da dor crónica. Os autores, do Harvard Medical School, expoñen que a inflamación e a tensión oxidativo xogan un papel importante na dor crónica. Afirman, así mesmo, que a inflamación pode ser controlada con terapia nutricional a diferentes niveis.

Algúns exemplos de condicións de dor crónica que poderían ser minimizadas grazas a intervencións dietéticas son a osteoartritis, a artrite reumatoide, a fibromialxia, as enfermidades autoinmunes, a hemicrania e a dor crónica abdominal debido á enfermidade de Crohn.

Graxas do peixe contra a inflamación

O omega-3 son un tratamento de apoio para o alivio da dor en artrite reumatoide e en menstruación dolorosa

Os acedos grasos poliinsaturados omega-3 utilízanse na actualidade para tratar a dor asociada con diversos procesos inflamatorios. Desde o Departament of Psychology da York University, en Toronto (Canadá), levouse a cabo unha meta-análise (revisión en profundidade de investigacións acreditadas) de 17 estudos que informaron sobre o alivio da dor grazas á suplementación con este tipo de graxas en pacientes con artrite reumatoide, dor articular secundario a colon irritable e mulleres con dismenorrea (menstruación dolorosa).

A conclusión desta revisión foi que os acedos grasos poliinsaturados omega-3 son un tratamento de apoio para o alivio da dor nas situacións citadas. Expertos do Johns Hopkins Arthritis Center recoñecen que un suplemento nutricional procedente de aceites de peixe pode axudar a diminuír o uso de antiinflamatorios non esteroideos. No entanto, alertan de que aínda non se estudaron e definido as doses adecuadas que garantan a seguridade destes suplementos.

A inclusión de salmón, caballa e outros peixes azuis nas comidas é unha boa alternativa dietética. Os expertos tamén advirten de que mesmo as persoas sas non deben tomar máis de tres g ao día de ácidos grasos omega-3, procedan tanto da alimentación natural, dos alimentos funcionais enriquecidos en omega-3, como da suplementación, xa que o exceso pode afectar á coagulación do sangue. En calquera caso faise fincapé en que o cambio dietético funciona a longo prazo, unha intervención nutricional pode tardar semanas e, mesmo, meses en dar algún resultado.

O alivio de certos alimentos

As antocianinas das cereixas reveláronse como acreditados antiinflamatorios. O consumo frecuente de alimentos que conteñan estes compostos parece ser que axuda a eliminar o exceso de acedo úrico nas persoas que sofren de hiperuricemia e de ataques dolorosos de pinga. Tamén hai estudos que relacionaron estas sustancias químicas coa redución da dor muscular que aparece tras realizar unha actividade deportiva concreta.

As especias tamén se relacionaron co alivio da dor. A cúrcuma, segundo Meena Katadare, do Carcinogenesis and Chemoprevention Laboratory at the Weill Medical College of Cornell University en Nova York (EE.UU.), utilizouse durante séculos polos habitantes de países asiáticos para previr distintos tipos de dor. Os últimos estudos respecto diso mostran como esta especia axuda na loita contra a inflamación.

As isoflavonas da soia mostráronse eficaces contra a inflamación e a oxidación, e quizá sexan as responsables do alivio da dor de peito relacionado coa menstruación. Unha das funcións das isoflavonas é inhibir unha encima, a lipooxigenasa, que converte o ácido araquidónico, un acedo graso procedente da dieta, en leucotrienos, que son mediadores da inflamación.

Mesmo hai estudos que relataron unha mellora nas persoas que sofren unha recuperación traumática tras someterse a cirurxía. En calquera caso, as investigacións non son concluíntes, xa que se necesita dar resposta a moitas hipóteses para construír unha evidencia científica válida que permita utilizar alimentos, suplementos nutricionais ou dietas terapéuticas para aliviar de forma segura aos que sofren algunha doenza.

BENEFICIOS DA FIBRA

Nun artigo recentemente publicado no “Clinical Nutrition Insight” titulado “Reducing pain through dietary changes” (redución da dor mediante cambios dietéticos), os autores procedentes do Pain Centre, McGill University Health Centre, Montreal Xeral Hospital (Canadá), advirten de que é necesario traballar máis para chegar a establecer protocolos de tratamento dietético no alivio da dor. No entanto, desde os centros de investigación están a darse cada vez máis claves para seguir profundando niso.

Neste sentido, un estudo relacionou un consumo alto de fibra dietética con menores niveis de molestia menstrual en mulleres xaponesas. Unha hipótese é que a fibra podería facer que diminuísen os niveis de estrógenos e é, precisamente, a redución destas hormonas o que produciría estes efectos analxésicos.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións