Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

O ñame, o motor natural de Usain Bolt

Polo seu elevado achegue de carbohidratos, este tubérculo tropical utilízase na dieta dos deportistas con altos requirimentos enerxéticos

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 17deAgostode2012
Img name Imaxe: Wikimedia

Usain Bolt, o atleta jamaicano que conseguiu todas as medallas de ouro en todas as carreiras nas que participou, elevou á categoría de alimento para deportistas ao ñame, un tubérculo que forma parte da cociña tradicional de Xamaica. O pai do atleta revelou que este tubérculo -típico caribeño e de terras tropicais- é parte fundamental da dieta do seu fillo, en gran medida, pola súa riqueza en hidratos de carbono, principal fonte de enerxía. As análises da composición do devandito alimento apóianlle, pois sinalan a superioridade nutricional deste tubérculo en comparación con outros, como o boniato ou a yuca. Nesta reportaxe desagrégase o contido do ñame, un alimento para deportistas, e descríbense diversas formas de cociñalo.

Img name art
Imaxe: Wikimedia

Ñame: alimento para deportistas

Como tubérculo, o ñame concentra a súa enerxía en forma de carbohidratos de reserva (almidón), mentres que o seu contido en proteínas é escaso e o de graxas, virtual

A composición química do ñame (Dioscorea alata) reflicte, en parte, similitude coa doutros tubérculos como a pataca, a yuca ou o boniato. Como tubérculo, concentra a súa enerxía en forma de carbohidratos (80%-90%) de reserva na raíz (almidón), o seu contido en proteínas é escaso (2%-7%) e a cantidade de graxas é virtual. Por tanto, as calorías, que oscilan entre 100 e 130 Kcal/100 g, están determinadas polos carbohidratos complexos. Por iso é polo que o ñame, alí onde este tubérculo forma parte da base da alimentación, sirva como achegue moderado de calorías para quen precisan dietas máis enerxéticas, como os nenos e os deportistas.

O contido de vitamina C dos tubérculos de ñame varía segundo os cultivos. Fresco, contén desde 13 mg ata 25 mg por cada 100 gramos de peso, aínda que ao cociñalo -a forma natural de comelo-, parte desta vitamina pérdese. En cuestión de minerais, o seu contido é máis interesante, posto que os resultados de distintas análises bromatológicos mostran que o ñame é fonte razoable de potasio, fósforo e magnesio e que a concentración destes e outros minerais (calcio, ferro…) é maior ou menor segundo a variedade e o tipo de chan de cultivo.

A presenza de sustancias antinutritivas (como acedo fítico ou oxalatos) que poderían afectar á biodisponibilidad dos minerais non é relevante nin preocupante: a maioría destes compostos atópase en forma soluble, polo que se eliminan co remojo ou a cocción. Os resultados globais da composición natural do ñame indican a superioridade nutricional deste tubérculo en comparación con outros cultivos de raíces tropicais, como o boniato ou a yuca. Unha vantaxe engadida do ñame é que, ao ser un tubérculo, non contén glute, polo que pode ser unha alternativa que permita máis variedade á dieta en caso de celiaquía.

No noso país non se ten costume para comer ñame e tampouco é fácil adquirilo en tendas convencionais, de maneira que o seu consumo non representa un valor nutritivo engadido á dieta. Ademais, unha limitación extra é o descoñecemento ao cociñalo. No entanto, aprender distintas receitas con ñame permite abrir o abanico de posibilidades gastronómicas para probar novos sabores e texturas.

Cociñar con ñame: un achegamento á gastronomía tropical

Pola súa suave composición nutricional, o ñame é interesante na dieta de persoas co estómago delicado

O ñame, ao ser rico en almidón, serve como espesante de sopas e cremas se se coce. Ademais, pola súa suave composición nutricional, é interesante para a dieta de persoas co estómago delicado, ou convalecentes, xa que é moi fácil de dixerir. Polo seu elevado contido de almidón, convén impregnar ben o alimento na boca para facilitar a dixestión e que a súa inxesta non produza gases e molestias dixestivas.

Do mesmo xeito que sucede co resto de tubérculos, o valor enerxético do ñame aumenta de forma considerable segundo o método culinario. A fritura triplica o contido calórico do prato: o contido de auga diminúe debido á súa evaporación durante a fritura e esta humidade é substituída con aceite, por iso é polo que o contido en graxa do ñame frito sexa maior, do mesmo xeito que o seu achegue enerxético.

O ñame tamén se comercializa en forma de fariña e de almidón , cos mesmos fins culinarios que poden aplicarse ao almidón ou á fariña de cereais (espesante e energizante dos pratos), e como ingrediente para elaborar derivados, como chips ou sopapos.

Un prato tradicional dos países tropicais de América é a sopa de ñame. Segundo o país, mestúrase con distintos alimentos básicos como a yuca, o plátano ou carne de galiña. Outro modo de comelo é asado ou cocido e mesturado con queixo, unha combinación á que se dá forma de sopapo e que serve como acompañamento de pratos de carne ou peixe, como guarnición enerxética.

Extracto de ñame para a menopausa

Moitas mulleres buscan alternativas ás terapias hormonais para o manexo dos síntomas da menopausa, como sofocos, sequedad vaginal ou cambios psicolóxicos e de humor. En países tropicais, onde se cultivan diversas variedades de ñame -entre eles o ñame silvestre (Dioscorea villosa)-, un dos tratamentos populares é o uso de extracto do tubérculo, que se aplica en forma de crema por vía tópica.

Do extracto de ñame illáronse diversos compostos estrogénicos con actividade biolóxica, que poderían actuar como mediadores ou moduladores hormonais e que explicarían o que o saber empírico confirma: unha melloría no manexo dos síntomas da menopausa.

En contrapartida, tamén hai descritos estudos -aínda que con mostras pequenas de poboación-, que suxiren que a curto prazo o tratamento tópico nas mulleres coa menopausa está libre de efectos secundarios, pero parece ter pouco efecto sobre os molestos síntomas. Estas investigacións suxiren que a evidencia sobre a eficacia e a seguridade do extracto de ñame como tratamento alternativo para aliviar os síntomas da menopausa é limitada, polo que se precisan maiores e mellores estudos controlados.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións