Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

O cardo

Una verdura de outono e inverno moi versátil
Por maitezudaire 29 de Xaneiro de 2002

Clasificación científica:

Cardo, é o nome común de varias plantas da familia das Compostas (Compositae).Aplícase este nome a especies de varios xéneros que comparten a peculiaridadede ter follas e ramas espiñentas e, follas espiñentas ao redor das flores. Ocardo cultivado como verdura é a especie Cynara cardunculus.

Orixe e zonas de cultivo:

Aínda que se trata dunha verdura de orixe mediterránea, o cardo é moi apreciado nos países germánicos, onde se considera un manxar exótico. Na Idade Media, o cultivo do cardo estaba moi estendido en Europa. Posteriormente, foi introducido en Arxentina de man dos españois, onde se adaptou e creceu rápido nas grandes plantacións da pampa. Nos últimos anos, en parte debido á laboriosa preparación que esixe, ha perdido parte da súa popularidade. Actualmente, cultívase en hortas (terreos fértiles) dos países mediterráneos e de Sudamérica.

Diversidade e tipos:

Existen numerosas variedades: cardo de ciclo precoz ou tardío, de talla anana ou xigante, de pecíolos (talos) verdes ou prateados, ocos ou cheos, provistos de espiñas ou sen elas, con follas case enteiras ou moi laminadas. En xeral, as variedades máis cultivadas na actualidade son as ananas de pecíolo prateado, chairo e sen espiñas.

Valor nutritivo:

A composición do cardo é moi parecida á da alcachofa. O compoñente maioritario é a auga, seguido de hidratos de carbono constituídos no seu maior parte por inulina. O contido de fibra non é moi elevado. A pesar de que o achegue de vitamina C é escaso, esta é a máis abundante entre o resto de vitaminas. Respecto dos sales minerais, o cardo é moi rico en calcio (pero de difícil absorción), magnesio, ferro (de peor absorción que o de procedencia de alimentos de orixe animal) e contén pequenas cantidades de oligoelementos como zinc, cobre e manganeso.

Táboa de composición (100 g de porción comestible):

Enerxía (Kcal)
Auga (g)
Proteínas (g)
Hidratos de carbono (g)
Fibra (g)
Calcio (mg)
Hierro (mg)
Vitamina C (mg)
Vitamina B3 (mg)
20,53
93,9
1,4
3,5
1
114
1,5
1
0,2

Vantaxes e inconvenientes do seu consumo:

O seu baixo achegue calórico fai que poida ser incluído nas dietas de adelgazamento, sempre que vaia aderezado co mínimo de aceite. Doutra banda, entre os hidratos de carbono que contén o cardo atópase a inulina, una sustancia que non precisa a presenza de insulina paira a súa metabolización no organismo, polo que é un alimento moi adecuado para persoas que padecen diabetes mellitus. O lixeiro sabor amargo característico débello a unha sustancia chamada cinarina, que lle confire certas propiedades terapéuticas. Exerce una notable acción protectora sobre o fígado: aumenta a secreción de bilis, contribuíndo a desconxestionar o fígado. Ao ser a bilis máis fluída, a vesícula biliar baléirase con maior facilidade e existe menor tendencia á formación de cálculos biliares.

Na cociña:

A parte comestible desta planta son as pencas, que posúen un sabor característico suavemente amargo. Se estas son novas e moi tenras pódense consumir crúas en ensalada, aínda que xeralmente cocíñanse. Fervidos ou ao forno, e rebozados con salsa bechamel e un majado de améndoas, os cardos constitúen un prato típico do menú do Nadal nos países mediterráneos. Combinan ben coas ameixas e constitúen un ingrediente perfecto en numerosas menestras de inverno.

Criterios de calidade na compra e conservación:

O cardo fresco atopámolo no mercado entre finais de outono e principios da primavera. Os criterios de calidade a seguir paira a súa elección son os seguintes: pencas sólidas que non presenten manchas ou ocos e follas verdes e frescas. Á hora de conservalo en casa, pódese envolver en bolsas de plástico perforadas e gardar na neveira durante 1 ó 2 semanas. Tamén pódese almacenar enterrado en area nun lugar fresco.