Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

O papel da dieta na prevención do Alzheimer

Existen varios estudos prometedores que relacionan certas dietas e alimentos cun menor risco de desenvolver a enfermidade de Alzheimer, aínda que aínda non son concluíntes

A esperanza de vida duplicouse no último século en España. Este aumento, de máis de 40 anos, debuxa un escenario sanitario distinto, no que gañan protagonismo certas enfermidades crónicas, dexenerativas ou ligadas á vellez. Somos máis lonxevos que os nosos avós, e o aumento da esperanza de vida deixou ao descuberto diferentes enfermidades asociadas ao envellecemento, como o mal de Alzheimer. Por iso, non resultan alleas mensaxes do tipo “Dietas que preveñen o Alzheimer” ou “Que comer para reducir o risco de Alzheimer”. Agora ben, que hai de certo? En realidade pódese establecer unha relación clara entre a alimentación e esta enfermidade? Neste artigo abórdase esta cuestión.

Imaxe: olhaafanasieva

Existen varios estudos prometedores que relacionan certas dietas e alimentos cun menor risco de desenvolver a enfermidade de Alzheimer. No entanto, aínda non se chegou a unha conclusión definitiva. É necesario seguir investigando. Con todo, si é posible expor verdades, mitos e prometedoras hipóteses a confirmar pola ciencia sobre o Alzheimer e, en consecuencia, sobre a calidade de vida dunha crecente parte da poboación mundial.

Alzheimer: unha enfermidade con moitas incógnitas

O Alzheimer é unha enfermidade neurodegenerativa caracterizada pola perda progresiva de memoria e outras capacidades. A nivel molecular, evidénciase pola presenza de "placas amiloides", formadas pola proteína amiloide beta, e de "ovillos neurofibrilares", de proteína tau, que desencadearían a serie de procesos que levan á deterioración das neuronas e funcións cognitivas.

Na actualidade, sábese moito sobre a manifestación da enfermidade e as súas consecuencias, pero descoñécense en detalle as súas causas. O reto científico consiste en descubrir cales son os seus desencadenamentos para poder actuar na prevención e tratamento. Por fortuna, as investigacións seguen avanzando, como se explica a continuación.

Novos achados sobre o Alzheimer

A día de hoxe, coñécense casos de Alzheimer "familiar" causados por mutacións nos xenes APP, PS1 ou PS2. Ademais, lográronse concertar unha serie de factores que aumentan o risco de desenvolver a enfermidade. Entre os devanditos factores, existen algúns que non poden controlarse, como a idade (o risco aumenta coa idade), o sexo (maior incidencia en mulleres) e a predisposición xenética (exemplo: APOE). Con todo, hai outros como o estilo de vida (sedentario ou activo), as enfermidades cardiovasculares (arterioesclerosis, hipertensión) e os trastornos metabólicos (obesidade, diabetes, colesterol), onde a dieta podería ser un factor determinante que controlase eses elementos nocivos que suporían, á súa vez, reducir o risco de desenvolver Alzheimer.

Non se debe esquecer que o obxectivo final de reducir os riscos é frear o que se denomina a deterioración da plasticidad sináptica e a inflamación neuronal. No primeiro caso, a forma clásica de evitala foi mediante fármacos, aínda que na actualidade comprobouse que os alimentos ricos en Péptido PGL (cereais, por exemplo) axudan a evitar esta deterioración, debido a que actúa imitando o funcionamento dalgunhas proteínas. Outro dos factores, a inflamación neuronal, pódese tentar evitar mediante alimentos con propiedades antiinflamatorias.

Alimentos, beneficios e unha advertencia

Comezamos pola advertencia: antes de falar sobre alimentos concretos, hai que desmitificar conceptos sempre presentes relacionados con enfermidades de calado social. Que un alimento sexa rico nun compoñente beneficioso para tratar ou previr unha enfermidade non garante que sexa "aproveitado" polo corpo de maneira óptima como podería esperarse; ben polo tipo de organismo de destino, a forma química ou por interaccións con fármacos. É o que se chama a biodisponibilidad.

Moitos alimentos foron estudados polo seu posible papel protector fronte ao Alzheimer, aínda que ata agora só atopáronse evidencias para o aceite de oliva e os froitos secos. Respecto ao aceite de oliva virxe extra, a súa inxesta en modelos animais reducía a formación de placas amiloides, estimulando a súa eliminación. En relación aos estudos sobre os froitos secos, a inxesta de noces no contexto dunha dieta equilibrada diminuiría a tensión oxidativo e a morte celular asociados á formación de placas amiloides en modelos animais da enfermidade de Alzheimer, previndo e mellorando a perda de memoria.

Tamén foron estudados outros alimentos e nutrientes que son fonte de antioxidantes pertencentes ao grupo dos polifenoles, como o café e o té, os arándanos e selectas, o viño tinto (resveratrol) ou a cúrcuma (curcumina). Ata a data non se atopou evidencia clara do seu efecto "protector". O principal problema destes alimentos é a baixa biodisponibilidad ou aproveitamento polo organismo dos polifenoles. No entanto, os prometedores resultados mostrados "in vitro" fan necesario seguir investigándoos.

As dietas que espertan optimismo fronte ao Alzheimer

Un dos principais puntos para o optimismo atópase na posible función "protectora" fronte ao Alzheimer de determinados tipos de dieta, que foron obxecto de atención durante os últimos anos. Dentro das dietas estudadas destaca a dieta mediterránea, con varios estudos que apoian o seu papel neuroprotector, así como a dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) indicada para pacientes hipertensos. Recentemente propúxose unha nova dieta chamada dieta MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay), que combina as dous anteriores. Vexamos algunhas características concretas:

  • Mediterránea. Cereais non refinados, verduras, patacas, froitas, legumes, froitos secos e aceite de oliva. Inxesta moderada: alcol (viño tinto).
  • DASH. Verduras, cereais, froitas, lácteos, legumes e froitos secos. Inxesta moderada: carnes vermellas, pito, peixe e doces. Baixa inxesta de graxas e sodio.
  • MIND. Potencia o consumo de verduras e limita a inxesta de graxas saturadas de orixe animal. Verduras, legumes, froitos secos, bayas, cereais de gran enteiro, peixe, pito, aceite de oliva e viño. Inxesta moderada: carnes vermellas e procesadas e doces. Inxesta limitada: comida rápida, fritos, manteiga, margarina e queixo.

Por tanto, débese ter en conta a importancia dunha dieta equilibrada para a posible prevención do Alzheimer, sen basearse unicamente en alimentos concretos ou illados. De feito, os estudos realizados apuntan a un maior efecto "protector" dos alimentos cando forman parte dunha dieta equilibrada, actuando de forma sinérgica e non en solitario. Isto deberíase á existencia de efectos aditivos e interaccións entre os distintos alimentos conjuntados. Ademais, esta interacción entre alimentos cando forman parte dunha dieta explicaría a discordancia entre os efectos mostrados por un único alimento ou nutriente cando é probado "in vitro", "in vivo" ou en ensaios clínicos. Por iso é polo que se faga especial fincapé en seguir unha dieta equilibrada máis que en aumentar o consumo dun determinado alimento.

Recomendacións dietéticas para a prevención do Alzheimer

Á espera de novos estudos que clarifiquen o papel da dieta na prevención do Alzheimer, destacamos a proposta dun panel de expertos na International Conference on Nutrition and the Brain celebrada en Washington, en xullo de 2013, onde se daban unha serie de directrices entre as que destacan as seguintes:

  • Reducir a inxesta de graxas saturadas e graxas trans.
  • Substituír a carne e os lácteos por verduras, legumes, froitas e cereais integrais como base da dieta.
  • Tomar vitamina E como parte da dieta, e non en forma de suplementos.
  • Cubrir as necesidades diarias de vitamina B12.
  • Practicar exercicio con regularidade.

Etiquetas:

alzheimer Dieta

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións